Beste P&O-collega's,

Ik ben momenteel aan het onderzoeken of en hoe we kosten kunnen besparen op ons arbobudget. Daarbij wil ik kijken of we kunnen besparen op onze arbo-dienstverlening (maar dat lijkt niet de optie voor ons gezien de grootte van ons bedrijf - 220 medewerkers) en we zijn tevreden over onze arbo-dienst. Kunnen jullie me helpen aan tips hoe we de arbokosten kunnen terugdringen (via preventie). Hoe doen jullie dat?

Bedankt voor de moeite.

Hartelijke groet,
Muriël Onkenhout

Aantal keer bekeken: 439

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Irene on 9 oktober 2012 at 4:10pm

Beste Muriel,

Geen idee of je nog werkzaam bent bij het bedrijf van 220 man personeel. Mijn ervaring is dat arbodiensten over het algemeen commerciële instellingen zijn die m.i. niet mee denken aan verzuim op korte termijn en frequent verzuim. Vaak wordt er advies geboden met een meegeleverde offerte.

Eigen regie model toepassen, zoals Vincent aangeeft, en een casemanager met ruime ervaring (via www.hulpbijpoortwachter.nl) inschakelen bij een verzuim melding leert dat een leidinggevende ook steeds meer regie over verzuim krijgt. Een werknemer vraagt bv verzuimVERLOF aan ipv zich ziek te melden, dit is al een hele andere kijk.

Mocht je willen dan kan ik vrijblijvend eens een quickscan komen doen. Mijn diensten zijn op basis no cure no pay. Ook bied ik een helpdesk functie waarbij ik makkelijk bereikbaar ben via de telefoon/skype of email.
Mocht je nog vastzitten aan het contract met de arbodienst dan is het een kwestie van de bedrijfsarts aansturen en de samenwerking met hem op te zoeken. Andere diensten hoeven niet ingekocht te worden vanuit jullie arbo dienst.

www.hulpbijpoortwachter.nl
06-39197963

Reactie van vincent vrooland on 6 mei 2011 at 2:50pm
Ecxuses, ik had de spelling nog niet verbeterd... Maar de tekst is gelukkig wel leesbaar.
Reactie van vincent vrooland on 6 mei 2011 at 2:48pm
Je geeft een beetje tee weinig informatie. Uit ijn recent onderzoek bleek dat de combinatie meer eigen regie - minder budget in 90% van de gevallen leidt tot vermindering van de kwaliteit van het werk. En tot inder kennis van arbeid in het bedrijf zelf. Dan wordt het paard achter de wagen gespannen. Je zou wel kunnen denken aan het verhogen van de kennnis en verantwoordelijkheid bij leiding en medewerkers zelf. Maar dan moet je beiden wel kennis en praktische tools geven. In mijn adviesprojecten zorg ik er altijd voor dat medewerkers meer praktishe kennis en materiaal krijgen omzelf bewust en actief bij te kunnen dragen aaninzetbaarheid en prestatie. Daarnaast moeten leidinggevenden meer leren over sturen op een dialoog met medewerkers over wat er nodig is om goed te kunnen werken, wat energie geeft op het werk en welke problemen planmatig moeten worden opgelost. Dat geeft overigens bij hoog- dan wel laaggeschoolden duidelijk anadere actiepunten. Succes!
Reactie van Martha Siebenga on 6 mei 2011 at 10:04am
wat heb je nu in je contract met de arbodienst zitten? Wat doen jullie als organisatie zelf? Hier kun je ook een behoorlijke efficiencyslag slaan. Wij nemen alleen de bedrijfsarts af op locatie, het overige in verzuim verzorgen wij zelf, dus ook ziekmeldingen etc gaan niet door naar de arbodienst. De manier waarop je hier mee om wilt gaan is natuurlijk afhankelijk van organisatie en cultuur.
Reactie van Herman Metselaar on 5 mei 2011 at 9:38pm
Muriël. Preventief kun je denken aan (korting geven voor) sportactiviteiten na werktijd aanbieden, stimuleren van anti-roken, gewichtsverlies ondersteuning middels diëtisten enz. er zijn zelfs programma's waarbij golven als preventieve mogelijkheid wordt geboden.Kortom je vraag is compact maar heeft een enorm werkterrein. Denk aan belanghebbenden die baat hebben bij een goed gezondheidsbeleid van de werkgever. Ziektekosten-, pensioen- WIA hiaat-verzekering. Mogelijkerwijs zijn ze bereid om kosten met je te delen. Succes met de zoektocht