Kunt u wel of niet zonder secretariële ondersteuning?

Hoe vaak stelt u zichzelf deze vraag of stelt u hem überhaupt wel eens? Mijn ervaring is dat men daar zeker in het verleden niet mee bezig was. Het 'systeem' bepaalde de hoeveelheid secretariële ondersteuning. Maar of je die ook daadwerkelijk nodig had, was niet altijd relevant; medewerkers werden bijna oneindig 'gepamperd' met secretariële ondersteuning voor alle mogelijke taken en taakjes.

Totdat de kosten teruggedrongen moesten worden en de werkprocessen dankzij de technologische ontwikkelingen ook veel slimmer georganiseerd konden worden. Of u daadwerkelijk secretariële ondersteuning nodig heeft, staat momenteel bij veel organisaties op de agenda.

Nu houd ik mij beroepshalve als langer bezig met de vraagstelling of, hoeveel en van welk niveau organisaties aan secretariële ondersteuning nodig hebben. Onlangs werden mijn gedachten nog weer eens op scherp gezet na het luisteren naar het verhaal dat Jaap Peters, co-auteur van Het Rijnland Praktijkboekje, te vertellen had tijdens het Management Boek Event.

De cultuur van 'stafdiensten bepalen wat goed is voor de mensen van het primaire proces' heeft haar langste tijd gehad, aldus Jaap Peters. Het is tijd om voorbij de systemen te denken en te doen en het primaire proces belangrijker te maken. medewerkers in het primaire proces hebben zeer nauw contact met de omgeving (klanten, burgers, consumenten, leerlingen, patiënten) en vanuit hun vakmanschap weten zij als geen ander wat er nodig is om de omgeving zo goed mogelijk van dienst te zijn en welke ondersteuning er van binnen in de organisatie nodig is om daar op aan te sluiten.

Hiermee komt het organiseren terug bij de vakmensen op de werkvloer. Dit betekent wel, aldus Jaap Peters, dat op stafdiensten en veel managementlagen de komende jaren fors wordt bezuinigd. Veel secretariële ondersteuning is gekoppeld aan stafdiensten en managementlagen, dus zal een afname van het aantal secretariële banen het logische gevolg zijn. Een tendens die we in de praktijk al zien gebeuren.

Blijft over de vraag aan de vakmensen op de werkvloer: kunt u zonder secretariële ondersteuning? Zo nee, waaruit bestaat deze en wat verwacht u van de ondersteuning nu en in de toekomst? Zo ja, kunt u aangeven waarom?

Reageer nu en laat weten hoe u denkt over de toegevoegde waarde van secretariële ondersteuning!

Aantal keer bekeken: 223

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland