Laat je nooit coachen door je eigen leidinggevende!

In Het GROTE gesprekkenboek wordt ondermeer een hoofdstuk gewijd aan het coachgesprek. In dit hoofdstuk worden de onderstaande drie kritische succesfactoren voor een succesvolle coaching beschreven:

• succesfactor 1: de klik
• succesfactor 2: vertrouwen
• succesfactor 3: kennis over hoe mensen leren
• succesfactor 4: blij met een excuus

Ja maar, ………. ben blij met een excuus!
De laatste factor, blij zijn met een excuus, is misschien wel een reden waarom de leidinggevenden niet altijd de meeste geschikte personen zijn om hun medewerkers te coachen. Een excuus of een smoes is een signaal waarmee een persoon aangeeft dat hij denkt iets niet aan te kunnen of zelfs niet kan. Coaches zijn blij met excuses en doen er iets anders mee dan een inhoudelijke welles-nietes discussie. Maar hoe kijkt de eigen leidinggevende hier tegen aan …………….? Coaches zien excuses als input voor het coachingstraject. Elk excuus is subjectief. De waarheden van de coach zijn vaak anders dan die van de medewerker, maar een professionele coach neemt de waarheid van de gecoachte als vertrekpunt. In het coachingsgesprek laat hij de gecoachte vertellen over de situatie en luistert naar de redenen waarom deze iets (nog) niet (helemaal) kan. Meer hierover in mijn blog van 24 december 2009, Ja maar ……….ben blij met een excuus…....!

Als je mij jouw e-mailadres mailt ontvang je een Pdf van het boek Professioneel coachen en het artikel Een goede coach is lui!


Wel of niet je laten coachen door je eigen leidinggevende?

Eén van de auteurs van het hoofdstuk Het coachgesprek, Jeannette Niessink, gaat in het hoofdstuk Veel gestelde vragen explicieter in op de vraag of het verstandig is je te laten coachen door de eigen leidinggevende. Hieronder haar antwoord.

‘Veel leidinggevenden nemen binnen de organisatie de rol van coach op zich. Zij kennen (als geen ander) de organisatie en misschien zelfs alle ins en outs van de functie van de gecoachte. Zij kunnen zich dus goed verplaatsen in de coachvraag en hun (achtergrond)kennis en ervaring kan heel waardevol zijn in een coachtraject. Er zijn echter ook ‘maren’. Er zijn ongetwijfeld managers die een goede coach kunnen zijn, maar managen en coachen zijn toch wel aparte fenomenen. Zo is één van de kenmerken van een coachingsgesprek gelijkwaardigheid. Ook vinden deze gesprekken plaats op basis van vertrouwen en de gecoachte werkt binnen deze veilige context aan de eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling. Nu is het maar de vraag of de medewerker zich in het coachingsgesprek kwetsbaar durft op te stellen richting zijn hiërarchisch hogere die hem ook nog gaat beoordelen. En heeft de manager, wiens tweede natuur het is om in een split second beslissingen te nemen, wel tijd om in alle rust een coachingsgesprek te voeren? Kan hij lui zijn en de medewerker met de oplossingen laten komen en kijkt hij dus niet na vijf minuten al op zijn horloge? Zo lang managers op resultaten worden afgerekend, bepaalt dat hun agenda. Natuurlijk zullen veel managers er naar streven dat hun medewerkers optimaal functioneren, want dan realiseren zij ook hun eigen doelen. Maar dit alles maakt de (eigen) manager nog geen coach. In steeds meer organisaties worden medewerkers gecoacht door managers van andere afdelingen of divisies. Aan de voorwaarde vertrouwen is dan voldaan. En als deze manager zich zelf de tijd gunt (en er lol in heeft!) medewerkers te coachen, kan deze constructie zeker effectief zijn’.

Beste HR-basers, wat is jouw antwoord op de vraag of het verstandig is je te laten coachen door
je eigen leidinggevende?



Jacco van den Berg
www.vandenbergtraining.nl

Aantal keer bekeken: 1081

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Karlijn Ham on 25 september 2011 at 6:27pm
Dag Jacco,

Ik ben zeer geinteresseerd in de pfd versie van het boek Professioneel coachen en het artikel Een goede coach is lui! Mijn emailadres is k.ham@achmeahealthcenters.nl
Met vriendelijke groet,
Karlijn Ham
Reactie van Richard Jongsma on 18 mei 2011 at 10:32pm
Hallo Jacco,

Mijn mening sluit aan bij degenen die een nuancering maken naar de "aard van het coachen" en de wijze waarop dit gebeurt.
Als het bijvoorbeeld gaat om begeleiding in de (operationele) taakuitoefening, kan een leidinggevende prima een coachende rol vervullen. Een primaire taak van een leidinggevende om zijn/haar medewerkers naar een hoger plan te brengen en waar nodig te ondersteunen. Maar goed...is dit de definitie van coachen?

Als coaching dieper ligt en gaat om veranderingen van het eigen gedragsrepertoire, drijfveren, blokkades etc. sta ik volledig achter je stelling. Zelfs de schijn dat de inhoud van dergelijke vertrouwelijke coachingsgesprekken terug zou kunnen komen in een beoordelingscyclus moet je zien te voorkomen. Interne coaching - vanuit andere afdelingen - op de inhoud kan ook prima, maar ook bij coaching op gedragsrepertoire zou ik een externe coach adviseren. Ach....en dit alles gezegd hebbende: laat vooral de medewerker zelf kiezen!!
Reactie van Minko Balt on 6 mei 2011 at 3:35pm
Hallo Jacco,
Ik zou graag het boek en het artikel in PDF ontvangen. Alvast mijn dank daarvoor.
Mijn emailadres is minko.balt@ssceuro.com

Vriendelijke groet Minko
Reactie van Rikken on 3 maart 2011 at 1:05pm
Ook ik zou graag het boek in pdf willen ontvangen op info@dr-hrm.nl,
Hartelijk dank alvast
Reactie van Tim Schouten on 1 maart 2011 at 4:55pm
Hallo Jacco

Ook ik zou graag je boek en het artikel in PDF willen ontvangen, mijn email is t.schouten@omrbv.nl
Met dank

Tim
Reactie van Richard te Pas on 1 maart 2011 at 9:00am
Dag Jacco,

Graag ontvang ik de pdf-versie van het boek en het artikel. Mijn emailadres is rtpas@de-woonplaats.nl

Alvast bedankt,

Richard
Reactie van Tim Havelaar on 22 februari 2011 at 7:56pm
Hoi Jacco,

Ik verzamel van alles over coaching, dus zou je me de Pdf van het boek Professioneel coachen en het artikel Een goede coach is lui! willen mailen?

Voor wat je stelling betreft: volgens Marijke Lingsma heeft een goede leider 3 petten op; die van leider, manager en coach, zoals omschreven in haar boek "Aan de slag met teamcoaching".

Toch is het gezien de gezagsverhouding veilig en verstandig om professioneel met je leidinggevende te sparren over organisatie-inhoudelijke zaken, want tijd is geld en targets dienen behaald te worden en je persoonlijke proces (zakelijk/privé) bij een externe coach onder te brengen.

Wel vooraf goede afspraken maken over de 'driehoeksverhouding' als je baas de coachingsessies betaalt!

Groeten,

Tim Havelaar
Reactie van Erwin van de Vis on 16 februari 2011 at 4:03pm
Dag Jacco,

Ik ben zeer geinteresseerd in de pfd versie van het boek Professioneel coachen en het artikel Een goede coach is lui! Mijn emailadres is evdvis@icas.nl

Met vriendelijke groet,
Erwin van de Vis
Reactie van M.A.J. van Leeuwen on 16 februari 2011 at 4:00pm
Beste Jacco,

Ik zou graag ook gebruik maken van je aanbod om eea te mailen. Zou je dit willen doen naar mvl@vanleeuwenpo.nl ?
Alvast bedankt,
Michel van Leeuwen
Reactie van AGo on 15 februari 2011 at 10:11pm
Hallo Jacco,

Interessante stelling.
Graag ontvang ik ook de pdf van het boek "Professioneel coachen" en het artikel 'Een goede coach is lui!'. Je kunt het mailen naar het volgende email adres: andre.gosens@asr.nl


Alvast bedankt!
Andre