Leidinggevenden moeten hun positie pakken. En niet omdat ze de 'baas' zijn of de meeste macht hebben, maar omdat medewerkers en organisaties effectiever en beter functioneren als leidinggevenden hun (leidende) positie pakken en innemen.

In de praktijk betekent dit dat de leidinggevende zich duidelijk uitspreekt over wat hij/zij wil en wat hij/zij vindt. Niet altijd als eerste of meteen, maar het moet voor medewerkers wel volstrekt helder zijn hoe de leidinggevende bijvoorbeeld over hun functioneren denkt. En dit is precies een kwestie waar leidinggevenden zich wel eens moeizaam en twijfelachtig over uitspreken.

Zo ken ik leidinggevende Monique die al jaren leiding geeft aan Carla, maar weinig tevreden is over het functioneren van Carla. Monique heeft dit wel eens geuit richting Carla, maar dit is bij haar niet echt binnen gekomen. Monique vindt dat Carla te weinig betrokkenheid toont, te weinig flexibel is en te veel fouten maakt. Dus ze heeft wel een mening over het functioneren van Carla, maar uit deze mening indirect of incidentgebonden, dus alleen als er zich iets voordoet in dit kader.

Mening over functioneren

Wat Monique en ook vele andere leidinggevenden zich onvoldoende realiseren is dat er van hen verwacht wordt iets te vinden van het functioneren van hun medewerkers en dit ook duidelijk te communiceren richting deze mensen.
Je positie pakken als leidinggevende wil dus onder andere zeggen dat je een mening hebt over het functioneren van je medewerkers en/ of je team en deze mening op effectieve wijze met hen bespreekt. Dit is wat er op grond van de functie verwacht mag worden van een leidinggevende.

Twijfel van leidinggevenden

De twijfel die leidinggevenden hier gemakkelijk bij ervaren heeft vaak te maken met gedachtes als:
• Wie ben ik om hier iets van te vinden?
• Ik ben zelf ook niet perfect.
• Ik vind het sneu voor de medewerker.
• De medewerker voelt dit toch zelf ook wel aan?

Toch is het belangrijk dat leidinggevenden hun positie pakken, dus zich uitspreken over het functioneren van de medewerkers. Dit geeft namelijk duidelijkheid, richting en rust (omdat de leidinggevende doet wat er van hem/haar verwacht wordt). En het bespreken van het functioneren van de medewerker door de leidinggevende (mits goed gedaan) is een belangrijke prikkel tot groei en ontwikkeling van de medewerker(s). En daar wordt iedereen beter van!

www.scholts-changing.nl

Aantal keer bekeken: 589

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland