Medewerkers die mogen Facebooken meer tevreden dan medewerkers die dat niet mogen.

Hoofdstuk uit het gratis onderzoeksrapport "Social media gebruik in 2012 en de impact op de beleving binnen organisaties" Mocht je dit rapport volledig willen ontvangen Stuur mij dan een e-mail.

Voor de diverse branches zien we grote verschillen. In de bouw, zorg & welzijn en transport zijn medewerkers meer per dag met social media bezig dan bijvoorbeeld binnen de overheid en het onderwijs. In de bouw gemiddeld 51 minuten en binnen de overheid 38 minuten.


Aan de medewerkers is gevaagd hoeveel tijd ze social media gebruiken. Niet alleen tijdens en buiten werktijd, maar ook of dit voor privé of zakelijk is. Het blijkt dat medewerkers gemiddeld 38 minuten per dag social media gebruiken. Bij zakelijk gebruik is men gemiddeld 26 minuten per dag met social media bezig en privé gemiddeld 40 minuten per dag. Niet alleen na maar ook tijdens het werk. Meest opvallend is dat maar 2% tijdens werktijd social media gebruikt voor privé doeleinden en 22% buiten werktijd voor zakelijke doeleinden. Kortom de werkgever heeft een factor 10 (22% versus 2%) meer baat dan last van social media.

Vrouwen gebruiken Social media meer dan mannen: 83% van de vrouwen tegen 80% van de mannen. Vrouwen gebruiken Social Media ook gemiddeld langer per dag dan de mannen 49% van de vrouwen zit dagelijks gemiddeld een half uur of langer op Social media tegen 44% van de mannen.

Social media gebruik tijdens werktijd is beperkt toegestaan volgens de werkenden: 39% van de werkenden mag tijdens werktijd op social media. Bij organisaties in de ICT en Telecommunicatiebranche (63%) en bij overheidsinstanties (53%) wordt het gebruik van Social Media tijdens werktijd het meest toegestaan.

Verschil tevredenheid op aspecten m.b.t. samenwerking, plezier en communicatie

Dit is het volgende hoofdstuk het (gratis) onderzoeksrapport "Social media gebruik in 2012 en de impact op de beleving binnen organisaties". Mocht je dit rapport volledig willen ontvangen Stuur mij dan een e-mail.

Aantal keer bekeken: 204

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland