Meer verbondenheid in je organisatie? Word een ‘community’!

Organisaties met een happy cultuur werken aan onderlinge emotionele verbondenheid, aan het gevoel geven dat je onderdeel bent van een community. Dat je ergens bij hoort. Het hebben van een eigen manier van communiceren, met eigen normen en waarden, geeft veel mensen een goed gevoel: Jij hoort bij een fantastische club!

Die verbondenheid versterkt relaties en netwerken. Informatie wordt makkelijker gedeeld als je collega’s je na staan. Critici zullen zeggen dat het in dit soort organisaties bijna aanvoelt alsof je bij een sekte bent binnengetreden. Google bijvoorbeeld gaat ver in het scheppen van die onderlinge verbondenheid. Het concept ‘free food’ bij Google, dat je gratis luncht, is namelijk niet enkel bedoeld als fijne arbeidsvoorwaarde. Google snapt dat juist samen eten verbroedert. Dus maak je het gratis om dat te stimuleren.

Hoe bouw je een community?

Een (digitale) community kun je eigenlijk alleen ontwikkelen rondom sterke gemeenschappelijke interesses. Bij het creëren van een community gaat het uiteindelijk om de juiste dingen doen: zoek het initiatief dicht bij de doelgroep. Is het voor hen waardevol? Helpt het hen met brandende vragen? Is het voor hen leuk en vermakelijk? Kunnen zij hun mening of vragen kwijt over actuele zaken?
Gericht en klein beginnen met een digitale community, heeft een grotere slagingskans. Wanneer je begint met het opbouwen van een (digitale) community, kan het nodig zijn dat iemand het voortouw neemt en als anderen die bijdragen zich beloond en gewaardeerd voelen, zal het initiatief al snel gaan groeien. Dus kijk nog eens als team kritisch naar de corporate social media, zowel intern en extern. Leeft het? Plaatsen medewerkers er dingen op? Of is alleen de afdeling Communicatie ermee bezig en dan alleen omdat het moet?

Bijzondere momenten vieren

Eén manier om een community te bouwen is het creëren van bijzondere momenten op het werk die medewerkers samenbrengen. Denk aan de jaarlijkse sportdag, de geboorte van een kind van een medewerker, het zomerfeest, de hackaton, de sinterklaasviering, de verjaardag. Kortom, mijlpalen in het leven van een medewerker en mijlpalen die van waarde zijn voor de organisatie. Dagen die echt speciale aandacht krijgen en bijzonder worden gevierd met een persoonlijke touch. Bepaal momenten die passen bij je organisaties en bij je purpose en kernwaarden. Of die passen bij je product of dienst. Zo organiseert thuiszorgorganisatie Buurtzorg de rollatorloop, een communicatieadviesbureau hun eigen Groot Dictee der Nederlandsche Taal en een cateraar hun kerstdiner voor daklozen. Vliegmaatschappij Southwest Airlines kiest ervoor om aandacht te geven aan mijlpalen en events in het leven van de medewerker: een kind dat afstudeert, huwelijk of ziekte van een familielid. Daar wordt bij stilgestaan met een bloemetje en een aardig kaartje.

"Kijk nog naar je corporate social media. Leeft het? Plaatsen medewerkers er dingen op? Of is alleen de afdeling Communicatie ermee bezig en dan alleen omdat het moet?"



Vrienden maken

Een tweede manier om een community te bouwen is de kans vergroten om op het werk vrienden te maken. Gallup vraagt niet voor niets in hun engagement survey aan de medewerker of hij ‘een beste vriend op het werk heeft’. Er blijkt immers een verband te zijn tussen hoe gelukkig medewerkers zijn en het hebben van vriendschappen op het werk.
Je kunt mensen niet dwingen om vrienden te worden. Je kunt wel de omstandigheden vergroten om vrienden te vinden. Bijvoorbeeld door het vergroten van de contacten die collega’s onderling hebben in bijvoorbeeld werkgroepen en tijdens de lunch door onverwachtse tafelgenoten en door gemengde trainingsgroepen. Het hebben van gezamenlijke interesses buiten het werk helpt ook: een gezamenlijke hobby of dezelfde studie. Of overeenkomsten in achtergrond, zoals opgegroeid in hetzelfde dorp of lid van dezelfde geloofsgemeenschap. Vermeld bijvoorbeeld bij de introductie van een nieuwe collega’s veel informatie over diens totale leven. Zo kunnen gelijkgestemden elkaar makkelijker vinden. Stimuleer dat een groep gelijkgestemden gezamenlijk een activiteit organiseert door er tijd en budget voor beschikbaar te stellen. Dan kan de groep motorrijders onder de medewerkers iets organiseren waar wellicht ook klanten aan kunnen deelnemen. En de sportievelingen vinden elkaar voor een gezamenlijke marathon.

Een mooi voorbeeld: Hutten

Thijs Fokker, ‘Hutten Happifier’ van culinair dienstverlener Hutten: ‘Hutten stuurt echt op geluk door een sharing community. Hoe vaak gebruik je een boormachine? Hoe vaak een hogedrukspuit? Niet veel. Toch hebben we dat soort apparaten thuis in de schuur staan of op zolder. We dachten: als we onze samenwerkers -Hutten spreekt niet over ‘medewerkers’ maar over ‘samenwerkers’- nu helpen met dit soort apparaten die wel geld kosten, maar die je maar weinig gebruikt. Hutten heeft die zelf aangeschaft en medewerkers kunnen ze gratis lenen. Ze staan met foto op ons intranet. Daar wordt goed gebruik van gemaakt. Medewerkers namen zelf het initiatief om het aanbod uit te breiden en bieden ook hun eigendommen aan op intranet. Er stond laatst een enthousiaste post op het intranet van een collega die alles wat hij nodig had voor zijn skivakantie had geleend van Hutten-collega’s: auto, koffers, ski’s, skibox en nog veel meer. Daar word je blij van! En directeur Bob Hutten leent ook z’n cabrio uit als hij zelf met vakantie gaat. Ons motto is dan ook: “Hutten de leukste, de beste, de gelukkigste”. Ook stimuleren we carpoolen omdat samen reizen verbindt. Op intranet worden vakantietips uitgewisseld. We zetten eigen medewerkers in als docent bij interne trainingen. We hebben een pot voor goede doelen gemaakt als alternatief voor het kerstpakket. Medewerkers ontvangen 20 euro uit de pot om weg te geven aan goede doelen die zij zelf aandragen. Dat je collega’s meehelpen aan het goede doel dat jij hebt aangedragen, dat geeft zo’n goed gevoel.’

Meer weten over Employee Experience en Werken aan Werkgeluk? Lees het boek Employee Experience van Heleen Mes en Gea Peper van het HappinessBureau. Of neem deel aan de 4-daagse leergang Employee Experience die 1 november weer start. Aan de slag met Employee Journey Mapping & Employee Experience Design? Kijk voor data.

Aantal keer bekeken: 177

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland