Moet ik mijn werving- en selectiebureau op No Cure No Pay basis belonen?

Laat ik voorop stellen dat ik partij ben in deze vraag. Ik ben zelf actief betrokken bij mijn eigen werving- en selectiebureau en heb dus een commercieel belang. Ik zal proberen om deze vraag, waarvan ik weet dat hij door veel HR mensen gesteld wordt, zo goed mogelijk t ebeantwoorden. Minstens zo belangrijk, veel HR mensen worden intern afgerekend als ze verkeerde afspraken maken met leveranciers.

Er zijn, grof gesteld, twee verschillende manieren om met uw wervingsbureau samen te werken:

1 – u ziet uw bureau uitsluitend als bron van CV’s. In dit geval bent u zelf actief in het bepalen van functiebeschrijving en profiel en voert u zelf de voorselectie uit. U kunt deze vorm van werving toepassen voor niet-kritische lichte functies en voor die functies waarvan u zeker weet dat uw kennis van de markt zo goed is dat u op basis van CV’s kunt beoordelen of kandidaten passen. Bedenk dat persoonlijk eigenschappen maar voor een klein deel uit een CV kunnen worden gedestilleerd.

2 – U gebruikt uw bureau als probleemoplosser. In dit geval adviseert uw wervingsbureau over functie- en profielbeschrijving, zorgt dat deze aansluit op wat de markt van u verwacht en verzorgt uw bureau een uitgebreid marktonderzoek, verricht het een goede voorselectie en zijn ze betrokken bij de voortgang van uw wervingsproces. Deze vorm van werving past u toe waar u meer belang hecht aan een kwalitatief goede werving voor posities waarbij de juiste m/v op de juiste plek een verschil in waarde voor uw bedrijf betekent.

Als methode 1 u meer aanspreekt, kan No Cure No Pay een afspraak zijn waarbij zowel u als uw bureau zich prettig voelen en goede zaken doen. Als u voor de meer kwalitatieve methode 2 gaat zal dit waarschijnlijk niet het geval zijn. Zoekt u een bureau waarbij u aanspraak wilt maken op de moeite die het voor u doet, zult u ook een deel van die moeite moeten belonen.

Mijn advies is om, voordat u afspraken maakt met bureaus, open te bespreken wat voor dienstverlening u verwacht. “Quick and dirty” een plek invullen of een kwalitatief goed wervingsproces? Reken goede bureaus niet af alsof het CV-schieters zijn en behandel de cowboys in onze markt wel als zodanig.

Aantal keer bekeken: 222

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Frans Bruinzeel on 22 december 2008 at 1:51pm
Als partner van de Challenge Group waar we op verschillende ervaringsniveaus bemiddelen in de werving en selectie van kandidaten hanteren wij ook het beleid no cure - no pay, maar daar hoort nadere uitleg bij! Ik ben het helemaal eens met de manier waarop Michiel Cobben deze vraag beantwoord; no cure - no pay betekent dat u alleen betaalt bij een vooraf bepaald resultaat! Dat resultaat moet met de opdrachtgever in redelijkheid worden overeengekomen: bij eenvoudig op te lossen vacatures waar het aanbod van kandidaten ruim is kan men inderdaad afspreken dat alleen bij de concrete vervulling van de vacature een factuur volgt. Echter, daar waar het om zwaardere functies gaat of om functies die meer maatwerk vergen en dus een groter beslag leggen op de tijd van ervaren consultants, zal er afgesproken worden om al in een eerdere fase een deelfactuur te sturen, bijvoorbeeld bij de acceptatie van gepresenteerde kandidaten voor vervolginterviews. Op die manier wordt het bureau aangemoedigd de nodige kwaliteit/tijd te besteden aan het vinden van goede kandidaten en daar ook voor beloond. Bij uiteindelijke vervulling van de vacature wordt de volledige fee in rekening gebracht waarop de eerdere factuur als voorschot in mindering wordt gebracht. Uiteindelijk geldt ook in de werving en selectie branch "if you pay peanuts, you get monkeys"!

Frans Bruinzeel