Wordt het onderscheiden of opvallen in 2013? Mijn collega Carlijn gaf aan dat ze steeds vaker dezelfde vraag van verschillende werkzoekenden op Linkedin tegenkomt : hoe val ik op tussen de berg cv’s die bureaus iedere dag ontvangen? Een begrijpelijke vraag, want de bergen lijken nog steeds te groeien en hoe doe je dat dan, hoe zorg je daarvoor? En wat is eigenlijk de waarde van opvallen en onderscheiden?

Er is al heel veel geschreven over do’s and dont’s als het gaat om het opmaken van je cv. En al die tips zijn waarschijnlijk wel gelezen of op een andere manier binnengekomen bij degenen die toch nog steeds die ene vraag stellen: hoe val ik op…? Het lijkt er op dat het keurig invullen van het gewenste format om tot een helder cv te komen toch niet voldoende is. Voor wie dit format toch niet kent:

- de persoonsgegevens
- een korte opsomming van werkzaamheden (functie omschrijving).
- een korte karakterschets
- de voltooide opleidingen en cursussen.
- Tenslotte sluit je af met je werkervaring in omgekeerd chronologische volgorde.

Maar dan ben je er dus nog niet!

Het format is inmiddels behoorlijk bekend, de meeste cv’s die bij ons binnenkomen zijn goed opgemaakt, het onderscheid zit hem daar dus niet in. Het blijft draaien om de inhoud. Teksten kun je al snel opvallend maken en geloof me, we komen de gekste tegen. Teksten als: neem mij en je zult er geen spijt van krijgen; als je nu eens echt een leuk mens wilt ontmoeten dan ben ik degene die je zoekt! of uitgebreide hobbyverslagen over het fokken van knaagdieren of aangelegde stripverzamelingen zetten niet aan tot selectie. Of eigenlijk wel, maar dan selectie voor de prullenbak. Het is je gelukt op te vallen, maar heel kortstondig en het leidt zelden tot het gewenste resultaat.

Maatwerk vanuit echt geïnteresseerd zijn, daar gaat het om.

Laat zien dat je de functie waarop je solliciteert begrijpt omdat je op je cv laat zien hoe je profiel er op aansluit. En niet alleen qua kennis en vaardigheden maar ook wat persoonlijke competenties betreft. Verdiep je in de bedrijfscultuur en weet aan te geven hoe jouw persoonlijke competenties of keuzes die je eerder in het leven hebt gemaakt daar bij passen. Geen ellenlange verhalen maar duidelijke feiten. Maak er een combinatie van persoonlijk en professioneel van, vanuit een gerichte interesse in de functie, het bedrijf en hoe jij daar als persoon op aansluit. Opvallen is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, maar onderscheiden brengt je waarschijnlijk tot waar je wilt komen.

Aantal keer bekeken: 321

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland