Het gebruik van referenties is onder andere gebaseerd op het uitgangspunt dat vroeger gedrag en eerder geleverde prestaties, goede voorspellers zijn voor toekomstige prestaties. Doel is om onafhankelijke informatie over een kandidaat te krijgen bij voormalig leidinggevenden, medewerkers, projectleiders, decanen, et cetera. De lage kosten, gewoonte en het gegeven dat sollicitanten minder snel overdrijven als zij weten dat referenties worden nagetrokken, zijn redenen waarom referenties nog steeds veel wordt gebruikt en waardevol kunnen zijn.


Blijspelflamboyante Nijmeegse theaterbaas mondt uit in tragedie


‘Het belangrijkste toneelstuk van de Nijmeegse theaterbaas Albert Krielen speelde zich niet op planken, maar achter de schermen af. Daar eiste Krielen de hoofdrol op van de flamboyante theaterbaas in een tragedie die een verrassend slot kreeg: hij stapte op toen zijn CV fantasie bleek’.

‘Hij deed dat nadat krant de Gelderlander had onthuld dat Krielen zijn cv grotendeels bij elkaar heeft gefantaseerd. Zo zou hij piloot bij de KLM, reclamemaker, wethouder in Rotterdam en topman bij Philips zijn geweest. Niets van waar, bevestigen ook KLM en Philips.


Bron: Algemeen Dagblad, 23 april 2009


De aandachtspunten bij het natrekken van referenties
Dat het waardevol kan zijn informatie in te winnen, blijkt uit de case uit het blok. Een selectie-interview is relatief kort en veel kandidaten zijn er op uit tijdens het gesprek een goede indruk te maken. En deze indruk is voor een selecteur lastig te verifiëren is. Dit in tegenstelling tot een referent, die heeft de sollicitant langdurig en in een natuurlijke omgeving kunnen observeren. De referent heeft zodoende een realistische en accurate kijk op de kwaliteiten, de prestaties en het karakter van de sollicitant. Op basis van de door de referent verstrekte informatie kan hetgeen de sollicitant te verteld heeft, gecheckt worden.


Aandachtspunt 1
Vertel een kandidaat in een vroeg stadium dat er referentie- en diplomacontrole plaats gaat vinden. Op deze manier komt het minder over als een motie van wantrouwen dan wanneer het aan het einde van de procedure wordt aangekondigd. Het nuffic (www.nuffic.nl) kunnen ook de echtheid van diploma’s na gaan.


Als je mij je emailadres mailt, ontvang je artikelen over ervaringsgerichte selectiegesprekken volgens de STARR methodiek.


Aandachtspunt 2
Voer op een ervaringsgerichte wijze met de referent het gesprek. De STARR-methodiek is ook te gebruiken in het gesprek met een referent. Doordat de selecteur de ‘nieuwe’ functie, rol en positie van de kandidaat beschrijft, weet de referent tenminste waar hij naar moet kijken en kan hij beoordelen of hij daar al dan niet een gefundeerde mening over kan geven. Vervolgens vraag de selecteur op een ervaringsgerichte manier aan de referent of hij/zij de kandidaat hiervoor geschikt acht.


Aandachtspunt 3
Informeer de kandidaat over de resultaten van de referentiecheck en bespreek eventuele kritische kanttekeningen van de referenten.


Aandachtspunt 4
Als selecteur is het belangrijk je te realiseren dat de referent onbewust foutieve informatie verstrekt, bijvoorbeeld omdat de vragen niet helder genoeg zijn. Ook kan de referent bewust foutieve informatie versterken, omdat hij de sollicitant zelf wil houden of omdat hij de sollicitant een hak wil zetten.


Sollicitanten verkopen zich en kunnen de feiten anders voorspiegelen dan ze zijn. Zo kunnen ervaringen en prestaties worden aangedikt. Met een referentie check is dit voor een deel te ondervangen.

Aantal keer bekeken: 689

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Herman Roovers on 26 mei 2010 at 10:41am
Als ik een referent bel, is een van de laatste standaardvragen welke vorm van begeleiding volgens de referent het beste past bij de beoogde nieuwe collega. Levert verrassende tips op!
Reactie van Karin van der Linde on 10 maart 2010 at 9:52am
Beste Jacco, ik ontvang graag de artikelen.
gr. Karin
Reactie van Anita Cornet on 9 maart 2010 at 3:55pm
Beste Jaccco,

Ik ontvang graag je artikelen over ervaringsgerichte selectiegesprekken volgens de STARR methodiek.

Alvast bedankt!
Reactie van Linda Booi - van Aalst on 8 maart 2010 at 12:53pm
Jacco,

Graag ontvang ik de STARR informatie via linvanaalst@hotmail.com

Alvast bedankt!

Groet
Reactie van Jacco van den Berg on 7 maart 2010 at 8:48pm
Marcel,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik zie een referentie ook als een soort check om vermoedens te bevestigen. Niets meer, maar zeker ook niet minder. Een waardevol instrument, maar heb oog en oor voor de nadelen.

Een mooie week.

Jacco
Reactie van Maarten de Jong on 7 maart 2010 at 8:41pm
Hallo Jacco,

Graag ontvang ik de STARR-vragen via mdejong@switchjobs.nl

Alvast dank voor je moeite; leuk en goed stukje overigens.

Nog een opmerking: er wordt tegenwoordig door iedereen (dus ook sollicitanten) erg veel eigen "referentiemateriaal" achtergelaten op social-network sites, forums etc etc.

Wanneer je een sollicitant "googled" vindt je veel info. Volgens de Sollicitatie-code is het niet toegestaan om referenties in te winnen bij Referenten wanneer de sollicitant hiermee niet nadrukkelijk heeft ingestemd.

Het begrip "Referent" wordt echter steeds vager..... via Social Network kan iedereen iedereen via via kennen, waardoor je dus ook geen door de sollicitant opgegeven referent nodig hebt om een referentie in te winnen.

Wat is nu waardevoller......... een door de sollicitant als gewenst opgegeven referent die meestal dus ook een goed praatje doet voor je of een referentie via een wel of niet gewenste referentie. Dit nog los van de sporen die de sollicitant zelf overal heeft nagelaten en die dus mede bepalend zijn voor de beeldvorming.

Bovenstaande geeft aan: referenties zijn een controlemiddel van iets dat een goede Interviewer reeds zelf bepaald heeft, maar als je maar lang genoeg zoekt vindt je van iedereen bevestigingen van dit beeld en ook ontkrachtingen hiervan.
Het is maar of je open staat voor deze extra info / wat je ermee wil onderbouwen/bewijzen.

Een referentie blijft iets over het verleden, iedereen kan veranderen de vraag is of de info die je krijgt daarmee relevant is voor de toekomst en of je vertrouwen hebt in je eigen beoordeling van mensen.

Al met al: puur mensenwerk ! Veel wijsheid aan een ieder die veel en vaak mag beoordelen.

Groet,
Maarten de Jong
Reactie van Henk Wernsen on 3 maart 2010 at 7:53pm
Goedenavond Jacco,

Graag ontvang ik informatie betreffende de STAR methode.

Alvast dank,

Henk Wernsen
h.wernsen@workxchange.nl
Reactie van Yvonne Brockhaus on 3 maart 2010 at 9:24am
Hallo Jacco,

Graag ontvang ik aanvullende informatie naar y.brockhaus@dnhk.org.

Bij voorbaat dank! Yvonne
Reactie van Erna Schouten on 2 maart 2010 at 8:36pm
Hallo Jacco
Ik wil graag kennis nemen van jouw artikelen rondom de star methode
In ons bedrijf wordt dit steeds meer teogepast.
vriendelike groet Erna
Mijn email is ernamaria58@hotmail.com
Reactie van Dorothé Saasen on 1 maart 2010 at 9:10pm
|Dag Jacco,
Hierbij mijn contactgegevens.
wil ook graag je starr methodiek vragen ontvangen.
dorothe@avellano.nl

groeten
Dorothé Saasen