Een tijdje geleden mocht ik zitting nemen in een radiodebat. Een van de stellingen was: een goed netwerk is cruciaal bij het vinden van een baan. Om maar meteen heel verrassend met de deur in huis te vallen: ik ben het volledig met die stelling eens. En toch heeft deze stelling me ook aan het denken gezet want waarom werkt dat eigenlijk zo? Uiteindelijk kwam ik tot de schokkende ontdekking dat mijn vader altijd al gelijk heeft gehad: het heeft alles te maken met Roodkapje….


Roodkapje
Er was eens een meisje en dat meisje heette Roodkapje. Met deze zin wordt menig kind het klassieke verhaal voorgeschoteld over Roodkapje en de Boze wolf. Daar waar ieder ander kind mocht wegdromen over magische bossen, mandjes met lekkernijen, oma’s, wolven en jagers, kreeg ik meteen de hele metafoor er gratis en voor niets bij uitgelegd door mijn vader. Roodkapje is namelijk niet zomaar een verhaal. Het vertelt over een meisje aan het begin van haar puberteit (vandaar het rode mutsje) dat zich een weg baant naar volwassenheid en te maken krijgt met de verleidingen des levens om uiteindelijk de loutering te vinden in een lang en gelukkig leven met haar stoere jager. Mijn vader is een imagineer. Hij houdt zich op professionele wijze bezig met het fenomeen storytelling. Met de beste bedoelingen wilde hij mij inzicht geven in het mechanisme achter een goed verhaal, ook al was ik toen pas negen...
Mensen willen graag beleven en dit is onder andere beschreven door twee Amerikaanse economen: Pine & Gilmore in hun theorie over de Experience Economy (1998). Deze gaat er van uit dat mensen vooral willen beleven. Beleving ontstaat door onderdompeling, door een sterk verhaal dat goed wordt verteld. Het verhaal van Roodkapje spreekt tot de verbeelding: heeft archetypes in zich die door alle leeftijden worden opgepikt en heeft tevens een diepere laag die voor volwassenen o zo herkenbaar is. Sinds Pine & Gilmore hoor je dan ook steeds vaker de term storytelling. Inmiddels is storytelling ingeburgerd in de zakenwereld en is niet langer uitsluitend voorbehouden aan themaparken en marketing-goeroes.


Goed verhaal
Terug naar het netwerk. In de zoektocht naar een baan of opdracht is een netwerk om 2 redenen cruciaal. Omdat het je reikwijdte aanzienlijk vergroot en omdat het de kruiwagen (lees: referentie) kan zijn die je net even dat streepje voor geeft op de concurrentie.
Een goed verhaal heeft het in zich dat mensen het blijven herhalen en doorvertellen aan derden. Als het beklijft dan gaat het ook leven. En daar zit dan ook de link tussen storytelling en netwerken. Zie het netwerk als de verteller en jouw verhaal als het sprookje dat verteld wordt.


Jouw verhaal
Wat is je persoonlijke missie? Wat is het beeld dat je van jezelf wil presenteren; je personal branding? Welke thema’s en archetypen maken jouw verhaal compleet en uniek? Met andere woorden: In hoeverre ben je in staat om anderen een stukje te laten beleven wie jij bent?
Op het moment dat jij in staat bent om je eigen verhaal goed op te bouwen zodat het blijft hangen dan zullen de vele vertellers van deze wereld hun werk doen. Zij zorgen dat jouw verhaal weid en zijd wordt verspreid. Sterker nog; als het écht beklijft zorgen ze voor net dat beetje extra wat het verschil kan maken tussen job of flop. Dus de volgende keer als je jouw netwerk inzet om aan een baan of opdracht te komen denk dan nog eens na over Roodkapje, de boze wolf, het bos en vooral ook over ’….en ze leefden nog lang en gelukkig’.

Aantal keer bekeken: 1101

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland