Jij, ik, wij; we werken allemaal samen. Met klanten, in je team, als HR, in de organisatie, met medewerkers en leidinggevenden… Ken jij deze 2 valkuilen en kansen?

Samenwerken: wie doet het niet? Hoe groot of klein jouw organisatie ook is, eigenlijk iedereen werkt wel samen. Dat kan leuk, aanvullend en/of helpend zijn. Dan ben je ook tevreden over de samenwerking. Toch gaat samenwerken niet automatisch goed; er kunnen namelijk valkuilen zijn. Die zijn gelukkig te vermijden, ook zijn er in de samenwerking kansen te benutten!

Eerste valkuil: het wat verschilt. “Wat speelt er nu?” “Wat is nu de afspraak?” Het antwoord op deze vragen hoeft niet de informatie te geven die je zoekt. Denk maar aan wat er speelt: vind ik dat, of speelt dat bij anderen!? En doorvragen naar wat de afspraak is, gebeurt lang niet altijd. Want jij wil niet altijd degene zijn die de kritische vragen stelt of degene zijn die het of de ander (weer) niet begrijpt…

Tweede valkuil: het hoe verschilt. De vraag: “werk jij dit uit?” lijkt duidelijk. Toch kan de uitwerking anders zijn dan de vragensteller bedoelt. Misschien wil hij of zij hoofdlijnen, maar worden details geleverd. Of andersom. Gevolg: teleurstelling, gedoe. Als het hoe niet wordt besproken of aangegeven, worden er vaak aannames gedaan. Niet raar, want je wil weten wat de bedoeling is. Maar dat kan een valkuil zijn!

Eerste kans: verwachtingen delen – over het wat en hoe. In elke samenwerking spelen verwachtingen een rol. Net als in elke samenwerking ook aannames een rol spelen. Bijvoorbeeld dat die ander wel begrijpt wat jij bedoelt met ‘dát oppakken.’ Hoe meer de uitgangspunten van de organisatie zijn gedeeld, hoe beter dát gaat. Dat lukt door verwachtingen – vooraf en tijdens het proces - te delen, bijvoorbeeld over wie doet wat wanneer en waarom? En hoe dan?

Tweede kans: voortgang delen – over het wat en hoe. Een kenmerk van samenwerken is dat meerdere mensen diverse dingen doen. Dingen – met uitkomsten - die vaak op elkaar moeten aansluiten. Dat lukt beter door elkaar echt te spreken over de voortgang. En dat wil je, want achteraf herstellen kost vaak meer dan geregeld en vooraf afstemmen! En de vragen die je helpen bij het delen van de voortgang? In ieder geval de vragen wat goed gaat en wat beter kan (lees daarover deze blog).

Halen jullie alles uit de samenwerking in jouw team en jouw organisatie?

Aantal keer bekeken: 34

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland