Uitzendbranche moet op zoek naar nieuw businessmodel

De uitzendwereld is aan het veranderen. Steeds minder mensen schrijven zich in bij een uitzendbureau en de online zoektocht naar vacatures wint aan populariteit. Daarnaast groeit het aantal ZZP’ers gestaag. In 2013 huurde dertig procent van de werknemers een ZZP’er in. Dat is een verdubbeling in twee jaar tijd. Hiermee winnen de ZZP’ers het inmiddels van de uitzendkrachten. Het is dus de vraag hoe lang het oude uitzendmodel nog stand houdt.

Trends
De grote Nederlandse uitzendbureaus merken dat er in vergelijking met andere landen minder vraag is naar uitzendkrachten. Deze groep is vaak lager opgeleid en er is op dit moment meer vraag naar hoger opgeleid personeel. Het aantal hoogopgeleide ZZP’ers groeit daarom. Bovendien worden zelfstandigen ook vaker ingezet voor laaggeschoold productiewerk dan uitzendkrachten. Aangezien ZZP’ers gewend zijn om zelf te bemiddelen, hebben ze geen uitzendbureau nodig.

Naast ZZP’ers kijken veel werkgevers ook naar andere, flexibele oplossingen. Soms laten ze het huidige personeel meer of minder werken of nemen ze oproepkrachten aan op basis van een nulurencontract.

Er valt de werkgevers overigens niets kwalijk te nemen, want per 1 januari 2015 vallen uitzendkrachten onder de cao van de bedrijfstak in plaats van de uitzend-cao. Dan wordt het een grotere kostenpost voor werkgevers om uitzendkrachten in te huren. De groeiende groep flexwerkers heeft echter ook een keerzijde voor de werkgevers. Minister Lodewijk Asscher voert vanaf juli 2015 namelijk de nieuwe Wet werk en zekerheid in, die werkgevers verplicht om flexwerkers na twee jaar een vast contract aan te bieden. Nu is dit na drie jaar.

Maar ook de opkomst van het internet werkt uitzendbureaus tegen. Vroeger stonden werkzoekenden voor de ramen bij uitzendbureaus het aanbod te bekijken. De bekende uitzendstraatjes zijn nu echter uit het straatbeeld verdwenen. Tegenwoordig zoeken mensen ‘online’ naar banen.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen
Aan de andere kant bieden deze verschillende veranderingen ook weer kansen voor uitzendbureaus. Zo nemen sommige uitzendbureaus HR-functies van bedrijven over. Het wordt voor bedrijven namelijk steeds complexer om de HR-processen te beheersen. Aangezien uitzendbureaus dit toch al hebben ingeregeld voor hun eigen uitzendkrachten, kunnen ze dit ook voor andere bedrijven doen. Op die manier krijgen uitzendbureaus er een nieuwe rol bij. Maar ook het uitvoeren van backoffice-processen zoals bijvoorbeeld payrolling kunnen ze overnemen, omdat ze hier meer ervaring mee hebben dan de meeste bedrijven.

Daarnaast zorgt de verplaatsing naar het internet ervoor dat er minder uitzend-‘winkels’ nodig zijn, waar sollicitanten kunnen binnenlopen. De bureaus zitten dan ook steeds vaker op hogere verdiepingen in kantoorpanden en niet meer midden in de stad tussen de winkels. Dit kan ook een hoop huurkosten schelen.

Het is dus wijsheid om deze trends, zoals de groei van ZZP’ers, nieuwe wet- en regelgeving en technologische ontwikkelingen, niet als bedreigingen, maar als kansen voor de uitzendwereld te zien. Uitzendbureaus kunnen zich in een nieuw bedrijfsmodel beter focussen op online recruitment, hun ervaring met backoffice-systemen en hoogopgeleide ZZP’ers. Flexibilisering lijkt een trend te zijn die losstaat van de crisis en onze arbeidsmarkt hoe dan ook gaat veranderen. Want wie blijft er tegenwoordig nog veertig jaar voor dezelfde werkgever werken?

Michel Geurts is Head of Accountmanagement Western Europe bij Lumesse

Aantal keer bekeken: 2779

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland