Na een kop cappucino bij Starbucks gehaald te hebben, loop ik naar mijn trein. Het is 6.28 uur, dus over een paar minuutjes vertrek ik richting Amsterdam. Het is, zoals elke ochtend, rustig en ik installeer me in mijn stoel. Zet mijn hoofdtelefoon op en iPad aan. Ik werk wat mailtjes weg en scroll door de Volkskrant en enkele andere kranten-apps.

‘Ready to learn?’

Op mijn iPad verschijnt een scherm dat lijkt op een kruising van Netflix en Salesforce.com. Het scherm is precies hetzelfde als op mijn iPhone, en swipend of via voice te bedienen. Ik word verwelkomd met “Good Morning, Maarten! Ready to learn?” De app laat me weten dat ik nog een verplichte complaince e-learning moet doen. En daarnaast moedigt ze me aan om een e-learning over digital transformation te doen. Een strategische pijler van de bank.

Daarnaast geeft de app een mooie selectie van een aantal TED-talks, HRBP-artikelen over performance management en een game die me inzicht geeft hoe ik mijn feedback-vaardigheden kan vergroten. Ik doe de e-learning op mijn iPad. Een mooie game, die direct checkt of ik de informatie ook echt begrijp.
Daarna kijk ik naar een performance Ted-talk. De app heeft me deze aanbevolen, omdat ik vanmiddag een bijeenkomst over performance management heb. Haar slimme technologie scant mijn agenda en kan me op die manier on-the-spot goede informatie aanbieden.

Wetenschappelijke artikelen
De app herkent ook met wie ik recentelijk gemaild heb, of wie er in mijn agenda staan. Als deze mensen of mensen in hun netwerk een interessant artikel, column of iets anders hebben gepubliceerd wordt deze ook in mijn to-read-list aangeboden.
Het mooist is misschien nog wel dat er een feature op de app zit waarbij op basis van vaktermen die ik invoer, er een samenvatting van de beste (wetenschappelijke en populaire) artikelen wordt aangeboden. En ik aan kan geven als ik van delen hiervan meer wil weten.
De app vraagt of ik de artikelen op mijn iPad wil lezen, dat ze voorgelezen moeten worden. Ik kies voor het laatste luister daarna naar twee korte artikelen. Na 25 minuten hoor ik dat we in Amsterdam zijn en sluit ik de app. Een vriendelijke stem zegt: “Thank your for investing in your­self. Your articles from today will be added to your record.”


Toekomstmuziek?
Ik schrik wakker. Ik was in slaap gedrommeld, terwijl ik de krant las. In een flits herinner ik de learning experience waarover ik droomde. Wat is technologie toch mooi, en hoe zou het mijn performance en die van al mijn collega’s kunnen vergroten door ons meer en meer te laten leren... Op die momenten waar het uitkomt. In de auto, in de trein. Wachtend tussen twee meetings. Relevante, vernieuwende inzichten en verplichte, vakinhoudelijk updates 24/7.

Is zo’n ultieme leerervaring nog toekomstmuziek of is het echt al binnen handbereik? Ik hoop het laatste.

Aantal keer bekeken: 301

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland