Een prachtige slogan waarmee Rijkswaterstaat ons laat geloven dat de investeringen die zij doen in het werk aan de weg ons sneller (en dus beter) op onze plek van bestemming brengt. De parallel met verandertrajecten is snel gelegd. Waar wil je heen en kunnen we dat niet sneller (en dus beter) realiseren? In heel veel gevallen gaat het bij verbetertrajecten om een interventie in het gedrag van mensen. Maar hoe doe je dat? Is gedrag niet één van de moeilijkste dingen om aan te passen? En willen de mensen wel veranderen? Hoe zinvol zijn cultuurtrajecten en wat levert een gedragsveranderingsprogramma in je organisatie op? De ervaringen zijn wisselend en bepaald niet altijd positief. Op lange termijn echt veranderingen bereiken is moeilijker dan gedacht.

Een van de dingen waar het vaak mis gaat is bij het bedenken van de weg er naar toe. Met de verandering wordt bijvoorbeeld beoogd om medewerkers meer initiatief te laten nemen en meer verantwoordelijk te laten voelen voor het eindproduct. Het programma dat daarvoor wordt bedacht is een speech van de topmanager, een serie trainingen die in de agenda van de medewerkers wordt gepland en een nieuw competentieprofiel waarin het gewenst gedrag door P&O wordt beschreven. Dat profiel wordt dan in het functioneringsgesprek met de medewerker toegelicht. Een 10 met een griffel voor de betrokkenheid van de top en de verankering in de P&O instrumenten. Maar: was het idee niet dat medewerkers zelf initiatief moesten nemen? En dat zij zelf verantwoordelijkheid moesten tonen? Hoe komen die twee competenties dan tot uiting in dat veranderprogramma?

Van A naar Beter: ik zou de slogan graag iets aanpassen. Van A naar B op de B-manier. Definieer eens goed hoe het nieuwe gedrag er uit ziet. Wat zie je mensen doen die het gewenst gedrag vertonen? Moeten mensen meer samenwerken? Wil je dat ze daadkrachtiger zijn en sneller besluiten nemen? Wil je dat ze hun externe antenne ontwikkelen en ontwikkelingen van buiten naar binnen brengen? Probeer dan met dat gewenst gedrag in beeld een programma ontwerpen (misschien wel met de medewerkers in kwestie) wat hen serieus neemt in die competenties die ze moeten ontwikkelen. Dus als je moet leren samenwerken: dan formeren we een groep en gaan met die groep om de tafel om samen het verandertraject vorm te geven. En als het gewenst gedrag is dat medewerkers daadkrachtig zijn, dan vraag je hen om besluiten te nemen over de invulling en een deadline vast te stellen waar ze zich aan gaan houden. Zo kom je wel van A naar Beter!

Aantal keer bekeken: 339

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Marjon Bohre on 3 oktober 2011 at 5:59pm
Dank je wel, Ruut! Succes...
Reactie van Ruut aan de Stegge on 3 oktober 2011 at 2:27pm
Dag Marjon,
Dit vind ik een echt leuk stukje met een goed voorbeeld van hoe je een verandering kunt insteken. Mooi verwoord met die leuke slogan! Ga ik op doorborduren in mijn eigen werk.
Ruut aan de Stegge