Weet je het nog?
Het gevoel dat je had toen je de keuze maakte om bij je huidige werkgever te solliciteren? Of sterker nog: het gevoel dat je had toen je werd aangenomen? Als je dit moment in kernachtige bewoordingen aan het papier mag toevertrouwen, wat staat daar dan?

Nu ben ik misschien wel erg naïef om te veronderstellen dat er veel ‘gevoel’ bij kwam kijken. Of was de aanleiding simpelweg gericht op de functietitel, meer verdienen of zo snel mogelijk een nieuwe baan vinden? Wie zal het zeggen.

Ik geloof
Hoe dan ook, ik geloof in de eerste stroming. En dat betekent dat vroeg of laat je gevoel hardop spreekt bij de keuze van een (nieuwe) werkgever. Ik ben er van overtuigd dat hier de sleutel ligt tot een succesvol wervingsproces in een veranderende en krappe(re) arbeidsmarkt. Binnen afzienbare tijd draait het om de vraag aan wie de kandidaat zijn talent ter beschikking stelt. Vanuit deze bril bezien merk je als werkgever pas echt wat schaarste op de arbeidsmarkt gaat betekenen.

Employer Branding = 'chemische reactie'
Je gevoel of beter: de ‘chemische reactie’ tussen kandidaat en werkgeversmerk is de bron van mijn vakgebied Employer Brand Management. Het fundament van een sterk werkgeversmerk is gebouwd op deze natuurlijke bron. Dat maakt het ook zo leuk en interessant, namelijk het blootleggen van die bron: een persoonlijkheid, een identiteit, een karakter… zodat je kunt flirten, verliefd kunt worden, de eerste kus en een relatie krijgt.

ok, ok…. ik overdrijf.

Tel uit je winst!
Het mooie van het Employer Brand-vakgebied is dat het raakt aan HR, Marketing, Recruitment en Communicatie. En dat inmiddels meer dan de helft van de CEO’s ‘talent’ in hun top 10 van prioriteiten heeft staan geeft meer ruimte en kansen voor de verdere ontwikkeling van ons vakgebied.

Bedrijven die aan de markt laten zien en ervaren wat het betekent om bij ze te werken en welke rol je speelt in het grotere geheel zijn succesvoller in het aantrekken, ontwikkelen en behouden van talent. En wat daarbij vaak over het hoofd wordt gezien is dat dit talent gedurende de ‘arbeidsrelatie’ ook nog eens productiever en creatiever is, waardoor je concurrentiepositie ook nog eens verbetert.

Toegegeven: werken aan je werkgeversmerk vraagt om overtuigingskracht, visie, teamwork, research, strategie en een investering. Die investering betaalt zich binnen twee jaar wel dubbel en dwars terug met:

1. een krachtig en herkenbaar werkgeversmerk;
2. een natuurlijke aantrekkingskracht;
3. een betere match met gelijkgestemde kandidaten;
4. minder werving & selectiekosten;
5. een efficiënter recruitmentproces.

Tel uit je winst!

Dit is mijn eerste expertblog op HRbase rondom het thema Employer Brand Strategie. Kort iets over mijzelf: vanuit ons adviesbureau Employer Brand Insights verrichten we Employer Brand Onderzoek en werken we met de Employer Brand Scan voor (inter)nationale klanten, zoals: Ahold Europe, Eiffel, Rabobank Nederland en Schaeffler Group (Azië).

Ik ben benieuwd naar je reactie. Ben je ook verliefd? Wat zijn jouw ervaringen?

Twitter: @heyprofiler

Aantal keer bekeken: 742

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Bjorn Veenstra on 11 augustus 2011 at 9:09pm
Hallo Petra en Saul,
Dank voor jullie enthousiaste reacties! Leuk om te zien. @saul: als je een beeld wilt krijgen van de werkgever en zijn performance als werkgeversmerk dan vind je het misschien leuk om de volgende survey te maken http://nl.employerbrandscan.com/Insights/Annual-Trend-Report/index.... je ziet dan waar je als werkgever staat op het Employer Brand Maturity grid.

NS is overigens een sterk werkgeversmerk dat iedereen ook als consument kent. Bedrijven die midden in de maatschappij staan met product of dienst hebben nadrukkelijk te maken met het consumerbrand hetgeen direct van invloed is op je werkgeversmerk. Positief en soms ook negatief. Daar komt bij dat een NS ook nog eens te maken heeft met niet te beinvloeden factoren zoals het weer en ook nog eens de politiek. Niet eenvoudig maar wel uitdagend om binnen die krachten je werkgeversmerk te laden. Dan hebben partijen als Google en Apple het nu een stuk makkelijker.

Groet Bjorn
Reactie van Petra Klerken on 11 augustus 2011 at 4:47pm
Goed stuk, ik kan me helemaal vinden in jouw geloof! Als de bron puur en duidelijk is, komt de rest (met natuurlijk die goede samenwerking tussen HR, Marketing, Recruitment en Communicatie) ''vanzelf" tot bloei!
Reactie van Saul Daemen on 11 augustus 2011 at 1:37pm
Dit is zo'n hot en prachtig item. Zowel als werknemer als recruiter heb ik bepaalde ideeen bij dit onderwerp. Als NS groentje heb ik voor keuzes gestaan die soms in strijd waren bij mijn ideeen als recruiter van de arbeidsmarkt. Oorzaak: het gevoel wat je hier omschrijft! Wat voel je ipv wat zie je! Ben wel benieuwd naar jullie indruk van de NS als werkgever, als werknemer maar zeker ook als recruiter.