Waarom het medewerkerstevredenheidsonderzoek de prullenbak in kan

Veel medewerkersonderzoeken meten de tevredenheid van medewerkers. Maar als organisatie levert het je weinig op als je weet hoe tevreden je medewerkers zijn. En al helemaal niet als je je richt op het verhogen van die tevredenheid.

Tevredenheid drukt namelijk een passieve staat uit. Met andere woorden: je medewerkers kunnen tevreden zijn met niets doen. En het laatste waar je op zit te wachten is dat je medewerkers supertevreden zijn maar middelmatig presteren. Veel belangrijker en is het om te weten hoe bevlogen je medewerkers zijn en te sturen op die bevlogenheid.

Onderzoek toont onomstotelijk aan dat bevlogen medewerkers productiever zijn, beter presteren, minder verzuimen en net dat stapje harder lopen voor het bedrijf. Bevlogen medewerkers leveren een grotere bijdrage aan klantloyaliteit en klanttevredenheid dan tevreden medewerkers. (Bij bedrijven met een groot percentage bevlogen medewerkers ligt de klantloyaliteit bijvoorbeeld 56% hoger dan gemiddeld.[i])

Maar waarom is dat zo?

Hier zijn 5 redenen:

 

1. Ze zijn actief. Zowel bevlogen medewerkers als tevreden medewerkers hebben plezier in het werk. Maar er is een groot verschil hoe zich dit uit. Tevredenheid in het werk wordt gekenmerkt door passiviteit wat zich uit in rust en kalmte. Een tevreden medewerker kan verzadigd zijn en inactief. Bevlogenheid wordt juist gekenmerkt door opwinding en geluk en dat gaat gepaard met activiteit.[ii]

 

2. Ze zetten een stapje extra. Bevlogen medewerkers staan op scherp en gaan ervoor. Tevreden medewerkers doen gewoon hun werk en vinden het verder wel goed. Tevreden medewerkers maken pas op de plaats maar bevlogen medewerkers zetten een stapje extra.

 

3. Ze zijn pro actief. Bevlogen medewerkers nemen het heft in eigen handen en wachten niet tot iemand hen aanspoort of vertelt wat ze moeten doen. Ze zijn proactief. Ze zullen eerder tot oplossingen komen.

 

4.Ze gaan ervoor. Bevlogen medewerkers stellen hogere doelen dan tevreden medewerkers. Ze streven die energiek na en geven niet snel op als het tegen zit. Dit komt omdat ze zich competent voelen en intrinsiek gemotiveerd zijn. Daardoor stoppen ze veel energie in hun werk en richten al hun aandacht op het behalen van de gestelde doelen. En dat heeft weer effect op hun performance.

 

5. Ze voelen zich verbonden. Bevlogen medewerkers identificeren zich veel meer met hun werk en hun organisatie dan tevreden medewerkers.

 

Als je meer rendement wilt uit je medewerkersonderzoek, richt je dan op onderzoeken die de bevlogenheid van je medewerkers meten. Vraag je onderzoeksbureau specifiek naar de onderbouwing van de vragen in de vragenlijst en hoe deze linken naar bevlogenheid (en dus niet naar tevredenheid!).

Het uitvoeren van een medewerkersbevlogenheidsonderzoek én aan de slag gaan met de resultaten is één van 3 wegen die leiden naar betere prestaties, hogere productiviteit en meer energie en plezier bij medewerkers.  

 

Vond je dit interessant en wil je meer weten?
Download gratis het e-rapport: 5 simpele tips om de bevlogenheid van je medewerkers te vergroten

 

[i] Gallup, “Q12® Meta-Analysis; The Relationship Between Engagement at Work and Organizational Outcomes”, 2009.

[ii] Prof. Dr. Wilmar Schaufali, “waarom bevlogenheid, is tevredenheid dan niet voldoende?”, 2011.

Aantal keer bekeken: 2623

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Renske E. van Geffen on 6 december 2013 at 10:18am

Bevlogenheid kan inderdaad leiden tot allerlei positieve gedragingen van medewerkers, maar is slechts een bouwsteen in het process (net als tevredenheid trouwens). De stap van bevlogenheid naar proactiviteit hangt van veel meer zaken af, zoals het klimaat in een organisatie en de bewegingsvrijheid die medewerkers krijgen. Mocht meer willen weten over proactiviteit (het onderwerp van mijn promotieonderzoek) daar hoor ik het graag!

Reactie van Ruud de Smit on 2 december 2013 at 8:49am
Dank je wel voor dit goede weblog. Ik zou als manager geen tevreden medewerkers willen hebben. Ik wil graag bevlogen medewerkers. Hierbij een link naar mijn weblog uit 2011: 'Een tevreden of geïnspireerde medewerker?' http://www.mindz.com/profiles/Kansdenkruud/blog/16782/Een_tevreden_...
Reactie van Bart Dijkstra on 30 november 2013 at 11:43am

Helemaal mee eens. Bevlogenheid is actief tevredenheid passief. Wat ik belangrijk vind is dat de relatie tussen medewerkers en werkgever/leidinggevenden wordt onderzocht. Een bevlogen medewerker zal gestimuleerd worden als zijn leidinggevende die bevlogenheid op een bevlogen manier beantwoord. Om die reden heb ik een systeem ontwikkeld die de relatie op een 6-tal onderwerpen onderzoekt en zo aangeeft wat verbeterd kan worden. Een bevlogen medewerker die zijn bevlogenheid niet beantwoord ziet zal zijn bevlogenheid verliezen en misschien wel door gaan schieten naar passiviteit of erger sabotage.
Het is nog steeds zo, dat alles ruilen is. Als ik iets aan een ander/mijn baas geef, bijvoorbeeld bevlogenheid en ik krijg onvoldoende of zelfs helemaal niets terug, dan lever ik geen bevlogenheid meer.
Kortom helemaal met het artikel eens met een voor mij belangrijke toevoeging: onderzoek de relatie tussen de groepen, die met elkaar samenwerken.

Reactie van Guido Heezen on 29 november 2013 at 5:12pm

Goed artikel. Een tevreden medewerker kan inderdaad op de rand van z'n bureau zitten en de hele dag koffie drinken met een andere heel tevreden medewerker. En dat hoeft dus zeker geen goed nieuws te zijn voor de organisatie. Een bevlogen medewerker die betrokken is bij je organisatie, wordt nu belangrijker dan ooit. Dit kun je niet afdwingen... het is dus belangrijk om een sfeer te creëren waarin medewerkers maximaal bevlogen en betrokken kunnen zijn.

Ik ken overigens bijna geen bureau meer dat nog alleen maar medewerkerstevredenheid meet.

Hoewel ik ook bij onze klanten (Effectory) helaas nog bemerk, dat ze het onderzoek doodleuk MTO noemen, meten ze zonder uitzondering met name de bevlogenheid en betrokkenheid van medewerkers. Zelfs de titel "Beste Werkgevers" wordt vanaf dit jaar niet meer gebaseerd op tevredenheid.

Bevlogenheid heeft ook een keerzijde. Zie hiervoor het eerder verschenen artikel op HRBase "de keerzijde van bevlogenheid"

Reactie van Sander Oldenkamp on 28 november 2013 at 12:52pm

Pittige titel artikel, echter helemaal mee eens. Misschien handig ter aanvulling mocht je een (HR)manager willen overtuigen een Prezi getiteld 'engagement vs tevredenheid'