Waarom je met elke ziekmelding anders omgaat

"Als ik Jantje wel gelijk naar de bedrijfsarts stuur, en Pietje niet, gaat dat onherroepelijk tot scheve gezichten leiden. Wij moeten als bedrijf altijd op dezelfde manier met ziekmeldingen omgaan, anders is het niet eerlijk. Dan wordt het pesten". Ik geef een verzuimtraining en de leidinggevende kijkt me aan alsof hij het meent.

Gelijke monniken - gelijke kappen. Of zoiets. Onzin natuurlijk. De tijd van de standaardoproep bij de bedrijfsarts in week 3 ligt - hoop ik - ver achter ons. Juist omdat de ene ziekmelding de andere niet is. Ik heb het eerder geschreven. Als Jan zich voor het eerst in 5 jaar ziek meldt en Piet doet dat voor de 4e keer in de afgelopen 3 maanden, moet je daar niet op dezelfde manier op reageren. En als de reden van ziekmelden bij Jan vermoedelijk een arbeidsconflict is, en Piet heeft een gebroken been, vraagt dat ook om een andere respons van jouw kant.

Maatwerk dus. Bij iedere ziekmelding weer. Ja, dat is veel meer werk dan ziekmeldingen aan laten nemen door de receptie. En standaard in week 3 een spreekuur bedrijfsarts plannen voor de dan overgebleven zieken. Gelukkig levert het ook wat op: veel minder mensen die onnodig ‘ziek’ thuis zitten. En daar is het jou om te doen.

Mark IdzingaJanuari 2015

Interessant? Download dan ook mijn gratis e-boek.

Aantal keer bekeken: 467

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Jan van der Zanden on 29 januari 2015 at 5:39pm

Mark, zouden er echt nog HR-profs zijn die dit nog steeds niet snappen en toepassen?