Werknemer in tranen bij functioneringsgesprek? Haal geen water !!!

Recent las ik de volgende tips wat je kunt doen zodra een medewerker emotioneel wordt. Deze tips mogen wat mij betreft snel in het rijtje van dont’s.
1. Leg uit waarom je kritisch bent: je wilt de medewerker helpen.
2. Bereid voor wat je gaat doen als de medewerker emotioneel wordt.
3. Haal een glas water en tissues.
4. Stel voor het gesprek een andere keer voort te zetten.

1. Leg uit waarom je kritisch bent: je wilt de medewerker helpen.
Natuurlijk heb je het beste met je medewerker voor, maar door dit uit te leggen zeg je eigenlijk dat de ander onterecht emoties toont. Je verdedigt jezelf. Het gevoel van de medewerker niet begrepen te worden versterk je juist. De medewerker zit helemaal niet te wachten op jouw uitleg.
Het tweede is het misverstand dat functionerings- en beoordelingsgesprekken bedoeld zijn om kritisch te zijn. Natuurlijk mag dat ook, maar besteed ook voldoende aandacht aan de dingen die goed gaan. Daar zit vaak energie, en de vraag is of we de dingen die goed gaan kunnen uitbouwen. Positief bevestigen werkt beter. Puppycursus, deel 1.

2. Bereid voor wat je gaat doen als de medewerker emotioneel wordt.
Als je vanaf een script gaat voorbereiden, zul je minder aandacht voor die emoties hebben. Als je daarmee het gevoel geeft dat je die emoties minder serieus neemt, zul je ze juist aanwakkeren.

3. Haal een glas water en tissues.
We willen zo graag helpen, dat we meteen weg zijn om water en tissues te halen. Je laat dan de geëmotioneerde alleen. Het onbedoelde signaal dat je afgeeft is dat emoties ongewenst zijn, dat je ze snel wilt stoppen of dat je het lastig vindt ermee om te gaan. Op het moment dat je de emoties serieus genomen hebt kan dat glas water natuurlijk gehaald worden. En die tissues… die kunnen ook subtiel gegeven worden, zonder woorden.

4. Stel voor het gesprek een andere keer voort te zetten.
Jij bepaalt hier wat goed voor die ander is. Natuurlijk kunnen emoties afnemen in de tussentijd, maar ze kunnen ook groeien. Buitenstaanders gooien nog wat olie op het vuur (Zei je leidinggevende dat? Ik zou dat niet pikken. Je doet het juist heel goed.) En mogelijk zien beide partijen enorm op tegen de gesprekshervatting. Als de emoties tot rust zijn gekomen kun je achterhalen wat de oorzaak is van die emoties en kun je gaan onderzoeken wat dat betekent voor het gesprek. Geeft daarbij veel ruimte voor de medewerker.

Dit waren enkele dont’s. Volgende maand meer do’s en worden de emoties in een grotere context geplaatst. Wil je nu al weten wat die do’s zijn, stuur me een mail zodat je geen maand hoeft te wachten.

Wil je op de hoogte blijven over nieuws rondom functioneren en beoordelen schrijf je hier in op de nieuwsbrief.

Jan Jacob de Groot is trainer/adviseur en beoordelen en functioneren is één van zijn speerpunten. Hij beheert www.beoordelingstraining.nl , een website op het gebied van beoordelen en functioneren. Wil je zo nu en dan een bericht ontvangen met een nieuwe video over beoordelen en functioneren? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Aantal keer bekeken: 2560

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van John Bruin on 6 oktober 2016 at 9:57pm

Ha, die Jan Jacob,

In het geval van;
1. één kater is te overwegen om omaweetraad.nl te raadplegen,
2. twee katers is een emmer water te overwegen.

Met poeslieve groet,

John

Reactie van Jan Jacob de Groot on 6 oktober 2016 at 8:58pm

Hielke en John bedankt voor jullie reacties.
@ John: helpt water drinken voor het slapengaan nu wel of niet tegen een kater?

Reactie van John Bruin on 6 oktober 2016 at 7:44pm

Ha, die Jan Jacob,

Tja, wat jou betreft als 'freelance thingie' zijn wellicht als aanstormend goeroe op ...... vlak helemaal goed. Maar overweeg dit eens.

"WANNEER WATER DRINKEN ?

Water is essentieel om afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen.
Ik vroeg aan de cardioloog wat de beste tijd is om water te drinken. De
cardioloog zei:

Water drinken op bepaalde tijdstippen maximaliseert de efficiëntie ervan op
het lichaam.
2 glazen water na het opstaan activeert de interne organen.
1 glas water 30 minuten voor elke maaltijd verbetert de spijsvertering.
1 glas water voordat u een bad (of douche)neemt, verlaagt uw bloeddruk.
1 glas water voordat u gaat slapen, vermijdt een beroerte of een hartaanval.

Water drinken voor het slapen gaan, vermijdt ongewenste beenkrampen tijdens
de nacht. Uw beenspieren zoeken namelijk vocht op wanneer ze verkrampen.

ASPIRINE (Bron: Mayo kliniek)

Dr. Virend Somers is een cardioloog van de Mayo kliniek. Hij schreef een
belangrijk artikel in het magazine van het American College of Cardiology.
De meeste hartaanvallen gebeuren overdag, meestal tussen 6.00 uur ’s morgens
en de middag.
Somers en zijn collega’s proberen al tien jaar aan te tonen dat slaapapneu
de schuldige is.

1. Als u elke dag een aspirine neemt, neem deze dan wel 's avonds in.

De reden: aspirine heeft een “half leven” van 24 uur.
Dus: als de meeste hartaanvallen in de vroege ochtend gebeuren, zal de
aspirine in uw lichaam het sterkst zijn.

2. Aspirine gaan jarenlang mee in uw medicijnkastje. Wanneer ze veroudert,
ruikt ze naar azijn.
Waarom aspirine naast je bed leggen?
Een cardioloog heeft verklaard dat wellicht een mensenleven kan worden gered
als elke persoon die dit ontvangt het doorstuurt aan 10 mensen!
Ik heb dat gedaan. En nu jij!

Oh ja, de aspirine is erbij gedaan. Dat is voor mensen die je toch wel spreekt en waarvan je niet weet wat hun achtergrond, toestand of hoedanigheid is.

Succes met de adviezen.

Reactie van Hielke Boersma on 6 oktober 2016 at 10:08am

Leuke Blog!
Dank
Hielke