Werknemers op social media en bedrijfsimago. Goede combinatie??

Hoeveel werknemers binnen uw organisatie zijn actief op internet? Wie heeft een profiel op Facebook en/of Twitter?


Moderne werknemers hebben een profiel op Facebook, Hyves, Linkedin en Twitter. Het gebruik van deze sociale netwerksites is ongekend populair, zeker in Nederland. Bijna 10 miljoen mensen hebben bijvoorbeeld een Hyvespagina. Deze contacten kunnen waardevolle nieuwe contacten opleveren voor uw onderneming. Een P&O manager zal deze websites ook geregeld bezoeken voor ‘interessante’ achtergrondinformatie over een sollicitant. Als ondernemer heeft u daar uiteraard voordeel van, maar het kan ook tegen u werken!

Er bestaat de kans dat uw werknemers uw imago als ondernemer beschadigen door vertrouwelijke bedrijfsinformatie te delen op Facebook of de baas uit te maken voor sufferd of erger.
Kunt u daar als werkgever wat tegen doen?

In het algemeen zijn uitingen van uw werknemers in hun vrije tijd op deze sociale netwerksites privé. Werkgevers hebben hier in de regel niets over te zeggen. Als u als werkgever in een specifiek geval wilt ingrijpen, dan zal dat per geval moeten worden bekeken en is de hoofdlijn of u als werkgever een ‘gerechtvaardigd belang’ heeft bij deze bemoeienis. De alom bekende redelijkheid en billijkheid komt om de juridische hoek kijken!

Daarbij speelt ook de functie van de betreffende werknemer. Hoe meer de werknemer een uithangbord is van uw organisatie, hoe groter de kans op schade van uw goed opgebouwde reputatie en dus heeft u een groter belang bij het ingrijpen.
Het is natuurlijk verstandig om binnen uw onderneming gedragsregels op te stellen voor het gebruik van internet, email én sociale netwerksites, door bijvoorbeeld een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan uw huishoudelijk reglement. Elke werknemer is tegenwoordig een ambassadeur van uw onderneming en dient zich bewust te zijn van het feit dat op internet iedereen meekijkt. Als een werknemer op zijn profiel van Linkedin of Facebook zijn ongenoegen uit over uw maatregel om voorlopig de salarissen niet te verhogen, dan kunt u direct de stappen (zoals een waarschuwing, schorsing of zelfs ontslag) ondernemen die u in deze gedragsregels in het huishoudelijk reglement of personeelshandboek heeft aangekondigd. Bedrijven als UPC, Vodafone, ING en Rabobank hebben dergelijke richtlijnen voor gebruik van deze sociale netwerksites opgenomen. Geen van deze bedrijven controleert daarbij actief het online gedrag van haar werknemers, maar als zij willen ingrijpen dan is dat mogelijk aan de hand van de gedragsregels.

Ondernemer, wees alert op de impact van deze sociale netwerken. Maak uw werknemers hier ook deelgenoot van. Maak uw werknemers bewust van de impact van deze sociale netwerken. Spreek ook op internet via één mond door een bedrijfsprofiel aan te maken op Twitter, Linkedin en Facebook.
Daarnaast is het goed om interne gedragsregels op te stellen die voor iedere werknemer gelden. Raadpleeg daarvoor een deskundige.

Martine Behrens
De Raadgevers

Aantal keer bekeken: 769

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Martine Behrens on 15 maart 2011 at 3:08pm
@karin, Jan en Inge Dank voor jullie bijdragen.
Het voordeel en tevens nadeel van internet is, is dat het nu allemaal openbaar, toegankelijk en terug te lezen is. Dat wat in de kroeg wordt gezegd of op verjaardagsfeestjes heeft een minder grote impact.
Ik ben het met je eens dat de gedragsregels echt niet heel anders zullen zijn en het gaat om bewustwording en uiteraard eigen verantwoordelijkheid.
Ik denk dat social media niet meer uit onze samenleving weg te denken is en bedrijven die hun ogen er voor sluiten, daar nog wel achter zullen komen.

Maar een extra bewustwording aan je medewerkers is echt geen overbodige luxe en dat kan goed in gedragsregels. Google je eigen naam maar eens en kijk wat er bij staat of welke afbeeldingen te zien zijn.
Reactie van Karin Tempelaar on 14 maart 2011 at 9:19pm
Als ik een mopperbijdrage of klaagtweet lees, denk ik niet meteen dat het bedrijf slecht is. Zo'n bijdrage zegt net zoveel (of misschien zelfs wel meer) over de schrijver. Lees ik zo'n tweet tijdens een zoektocht naar achtergrondinformatie over die persoon, dan heeft dit in eerste instantie impact op de reputatie van die persoon. En dan ben ik veel minder geneigd (online of offline) contact te maken, met die persoon.

Natuurlijk is het goed als bedrijven nadenken over hun online reputatie en hun medewerkers handvaten geven voor hun (zakelijke) gedrag in de social media. In die gedragsregels moeten eigen verantwoordelijkheid en bewustzijn van de reikwijdte van social media volgens mij belangrijke aandachtspunten zijn.
Reactie van jan klamer on 14 maart 2011 at 6:05pm
Wat ik een beetje jammer vind is de negatieve benadering - wat kan er allemaal misgaan als werknemers in het openbaar mopperen?

Ehhh zou dat 100 jaar geleden in de kroeg ook volgens gedragsregels zijn bewaakt en bestraft als mensen niet zo blij waren met het vooruitzicht komend jaar minder aardappels te kunnen kopen?

sociale media zijn de kroeg anno 2011. En in die ontmoetingsplaats wordt van alles gedeeld, dus ook negatieve ervaringen.

Het burgerlijk wetboek heeft al een reeks artikelen die het schade brengen aan het bedrijf (goed werknemerschap) behoorlijk vergaand eist en overtreding strafbaar stelt.

Het is misschien goed om je collega's eraan te herinneren dat sociale media daar ook toe behoren, maar zorg vooral dat onvrede binnen de muren geuit kan worden lijkt me?

Verder vind ik het een "achter de voordeur" grijpende betutteling als medewerkers verboden wordt zich op sociale media te uiten - en het heeft een ernstig "big brother" gehalte dat allemaal in de gaten te houden. Tenslotte is er ook nog vrijheid van meninsuiting én het feit dat via die sociale media mensen ook zich in openbare zakelijke discussies kunnen mengen (zoals hier.... ) en daarmee iets aan hun persoonlijke profilering doen.

Of is het plaatsen van den CV op monsterboard ook al verboden?
Reactie van Inge Beckers on 14 maart 2011 at 2:12pm
Legal compliance geldt voor werkgevers en werknemers
Daarbij wil ik toevoegen aan je blog Martine, dat elke organisatie juist op basis van de eigen kernwaarden beleid zou moeten ontwikkelen en formaliseren in de vorm van een gedragscode. Wie anno 2010 nog geen beleid voor internet en e-mail heeft, loopt 15 jaar achter.

Werkgevers willen bedrijfsrisico's beperken, maar door de invoering van Het Nieuwe Werken is werk steeds vaker iets wat je doet, en niet langer waar je naar toe gaat.

De scheiding tussen werk en privé vervaagt. Dus ook arbeidstijd en privétijd lopen door elkaar. Netwerken van bedrijven zijn 24/7 open en het gebruik van Web 2.0 applicaties versterkt de vermenging. Dat brengt mij bij je uitspraak: 'In het algemeen zijn uitingen van uw werknemers in hun vrije tijd op deze sociale netwerksites privé.' Ik geloof niet dat je dit vandaag de dag nog zo kunt zeggen.

Mijn pleidooi is: Zorg voor een gedragscode die niet zo zeer oplegt en straft maar juist richting geeft, handvatten biedt en helderheid schept over waar de organisatie voor staat. Opdat de arbeidsverhouding tussen de werkers en de organisatie vanuit respect, transparantie en vertrouwen vorm krijgt.

Verder lezen: Social Media op de werkvloer