Werknemers zijn Financiele Dienstverleners beu - heeft u enig idee hoe dit komt?

Mag je in deze rubriek je eigen onderzoeksresultaten promoten? Ja dat mag, vind ik.

Ons bedrijf, Cobben & Van Tulder BV te Amsterdam is specialist in bemiddeling van marketing en sales professionals. Eind 2009 enquêteerden wij ongeveer 2500 mensen die werken in een marketing en/of salesfunctie over hun wensen ten aanzien van een nieuwe baan.

Een van de vragen was in welke branche marketing en sales professionals wel zouden willen werken. Hierbij waren meerdere antwoorden mogelijk. Opvallend was dat van de mensen die nu bij financiële dienstverleners werken 36% hun eigen branche niet opgaven. Ter vergelijking: in fastmoving/food is dit slechts 8,1%.

Zelf kom ik tot de volgende mogelijke verklaringen:
- Vergelijkbaar onderzoek naar wensen van sollicitanten* geeft aan dat doorgroeimogelijkheden en bedrijfscultuur belangrijke drijfveren zijn om van baan te veranderen. Belangrijker nog dan salaris of bonus. Blijkbaar ervaren de kandidaten die nu in de financiële dienstverlening werken dat deze wensen in hun eigen branche onvoldoende vervuld kunnen worden. Baanzekerheid en salarisontwikkelingen, belangrijke ‘dissatisfiers’ in het werk en bij financiële dienstverleners van oudsher goed verzorgd, lijken in deze branche bovendien te verdwijnen.
- In de fastmoving/food sector speelt conjunctuur een minder belangrijke rol. Uiteraard zijn er winnaars en verliezers in deze markt en kunnen marktaandelen van bedrijven onderling verschuiven, maar de totale markt in fastmoving/food is relatief stabiel. Daarnaast speelt in deze branche dat de marketing van fastmoving/food gezien wordt als de meest uitdagende en dat door vakgenoten fastmoving/food gezien wordt als de branche waar het meeste talent werkt (Cobben & Van Tulder 2005 – “De beste marketeers werken bij fast movers”).

Na de vrije val die ABN AMRO dit jaar, volgens Intermediair, maakte van meest populaire werkgever naar plek 10, blijkt nu opnieuw dat financiële dienstverleners hun populariteit als werkgever aan het verliezen zijn. Blijkbaar zijn veel mensen die er werken zelf de ‘graaicultuur’ ook zat.

Of zit ik er naast, zie ik iets over het hoofd? Ik hoop op veel reacties.

Percentage dat zijn eigen branche niet als voorkeur opgeeft
FMCG/Food 8,1%
Retail/detailhandel 20,8%
Industrie en Productie 21,3%
(groot)handel 21,7%
Zakelijke Dienstverlening 27,0%
Uitgeverij 31,4%
Financiele Dienstverlening 36,0%

Aantal keer bekeken: 59

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van willem scheepers on 12 januari 2010 at 4:21pm
Als docent aan een Master opleiding valt het me de laatste maanden op dat studenten afkomstig uit de FD zich meer verbaal dienen te verdedigen als we spreken over Verander Management dan hun collegae-studenten afkomstig uit andere bedrijfstakken.
Als een bankier meldt dat zijn organisatie 'het klantsysteem gaat herzien', dan zijn de reacties 'niet van de lucht'. Soms dien ik de FD-er zelfs in de verbale bescherming te nemen.

Vanuit die ervaring kan ik me voorstellen dat je je mond nu liever dicht houdt als men je vraagt naar je werkomgeving. Volgens mij staat dit los van bonus e.d. Het is eerder de beleving in de maatschappij.

Omgekeerd: als een vertegenwoordiger uit de Zorg meldt wat het minimumsalaris is in de Zorg (nb; 1.300/mnd), zeker in relatie tot werkdruk, dan is er veel 'ach & wee' maar geen van de studenten voelt een noodzaak om over te stappen.....