Het zomerse weer zal niemand ontgaan zijn. En als we de weersvoorspellingen mogen geloven, blijft het voorlopig nog aanhouden. Heerlijk! Maar werken bij hoge temperaturen kan leiden tot minder goede prestaties of schade aan de gezondheid. Wat kunnen we doen om de gevolgen van de hitte te beperken zodat we veilig en gezond kunnen werken?

Hoe warm mag het zijn?
Voor werk in kantoren en kleine werklokalen bestaan algemene vuistregels om te bepalen of de temperatuur niet te hoog is voor de werkzaamheden die worden verricht:

  • In de zomer is de ideale temperatuur tussen de 23 en 26˚C.
  • Bij temperaturen boven de 26˚C is er sprake van een extra lichamelijke belasting en moet men nadenken over maatregelen.
  • Voor licht fysiek kantoorwerk geldt een maximum van 28˚C.
  • Voor intensief lichamelijk inspannend werk geldt een maximum van 26˚C. Mits er een duidelijk voelbare luchtstroom is. Zonder voelbare luchtstroom mag het niet warmer zijn dan 25˚C.
  • Voor zeer lichamelijk inspannend werk geldt een maximum van 25˚C. Mits er een voelbare luchtstroom is. Anders mag het niet warmer dan 23˚C zijn.

Let op: Het gaat hier om een indicatie en dus niet om wettelijke grenswaarden. De wet geeft nergens aan vanaf welke temperatuur werkgevers het werk moeten stil leggen. Wel moet een werkgever er voor zorgen dat medewerkers geen gezondheidsschade oplopen door te hoge temperaturen op de werkplek.

Tips
Niet alleen de omgevingstemperatuur bepaalt of we het warm hebben, ook de relatieve luchtvochtigheid, de luchtsnelheid, de warmtestraling, de kleding en de fysieke inspanning spelen een rol. Hoe hoger de relatieve luchtvochtigheid, hoe minder makkelijk ons zweet verdampt, waardoor de koelende werking van het verdampen tekortschiet. Maar ook de mate van inspanning is bepalend. Zo zal iemand met een zittend beroep het minder snel warm krijgen dan iemand die zware lichamelijke arbeid verricht.

Deze tips helpen om zo min mogelijk last te hebben van de warmte:

  • Voer warme lucht af door te ventileren
  • Pas zonwering toe
  • Vermijd of verminder zware lichamelijke inspanning of stel deze uit
  • Voer een tropenrooster in
  • Verkort de werktijd
  • Las extra pauzes in
  • Draag luchtige en droge kleding, liefst van katoen
  • Drink veel (géén alcohol)
  • Zorg ervoor dat het zoutgehalte in het lichaam op peil blijft
  • Werken in de buitenlucht? Check de zonkracht en smeer voldoende zonnebrandcrème

Bron: Rijksoverheid.nl

Aantal keer bekeken: 519

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland