Veel werkgevers zijn bezorgd om hun werknemers. Sommige werken al jaren voor de onderneming, voeren fysiek of psychisch zware werkzaamheden uit en dit begint ze langzaam uit te putten. Hoewel de werknemer nog voldoende motivatie heeft om te werken, breken de werkzaamheden hem op en meldt hij zich vaker voor kortere tijd ziek. De werkgever neemt dit waar maar weet niet goed welke oplossingen te bieden.

Werknemers de keuze geven om de organisatie te verlaten, ook als dit uit voorzorg wordt gedaan, roept een hoop weerstand op. Bezorgdheid uitspreken en zoeken naar passende oplossingen, vraagt om creativiteit, ruimte en begeleiding. Als je iemand wilt begeleiden in het zoeken naar andere mogelijkheden, moet je hem helpen de voordelen daarvan in te zien. Een nieuwe functie binnen of buiten de organisatie, kan al vaak eng lijken. Maar als er iemand meekijkt, faciliteert en begeleid wordt dat al heel anders ervaren.

Afscheid nemen van personeel kan ook vanuit een positieve manier benaderd worden. Door creatief te zijn dmv van trainingen en workshop gericht op wensen, dromen en behoeften van werknemers, maakt het makkelijker om werknemers te helpen, hun horizon te verbreden. Als je dit onderdeel maakt van je vaste HR instrumenten, geef je de werknemers ruimte om verder te blijven, maar ook goed naar zichzelf te blijven kijken.

Van de week trof ik een klant die bezorgd was om het welzijn van de werknemers. Hun werkzaamheden zijn fysiek heel zwaar, veel werknemers hebben twee banen, hun leeftijd loopt aardig op en hun ziekteverzuim wordt steeds frequenter. Deze klant ging op zoek naar outplacementbureaus maar kwam niet echt tegen wat ze wilde. Outplacement is namelijk gericht op het afscheid nemen. De klant was op zoek naar een mogelijkheid om zorgzaam te zijn, zonder paniek te veroorzaken en deze werknemers het gevoel te geven dat de organisatie van 'ze af wil'.
Uiteindelijk hebben we samen een hr instrument ontwikkeld, aangepast aan het functionering- en beoordelingssystematiek, verzuimbeleid en ontwikkelsmogelijkheden. Het leidde tot een zeer creatief instrument waarbij de werknemer heel betrokken is, en accepteert dat zijn werkgever uit zorg meekijkt, in plaats vanuit 'wij willen eigenlijk afscheid van je nemen'. Daarnaast werkt het vanuit de droom, wens en intrinsieke motivatie van de werknemer ten einde zijn horizon te verbreden. Afscheid nemen doet een werknemer als hij ervan overtuigd is dat er ergens anders, mensen met open armen wachten om hem te ontvangen.

Wil je zorgzaam zijn, wees creatief!

Aantal keer bekeken: 156

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van T.Geerts on 14 juli 2009 at 12:29pm
Helder. Thanks voor je toelichting Onica.
Reactie van Onica van Heusden on 14 juli 2009 at 11:56am
Hoi T. Geerts,

In dit geval gaat het deze organisatie om echt zorg willen bieden om ervoor te zorgen dat werknemers niet nog meer gaan verzuimen. Het zijn altijd goede werknemers geweest, maar ze ervaren de nodige problemen op bijv. fysiek, financieel, gezin en relatie gebied. Deze werkgever wilde geen paniek zaaien door het te hebben over outplacement. Dit ook omdat ze niet direct van de werknemers af wilden, maar wilde voorkomen dat het verzuim omhoog gaat. Het ligt aan de manier waarop je outplacement introduceert wat maakt dat werknemers meegaan. Alleen de mededeling doen dat dit wellicht niet meer de plaats is, kan voor een hoop problemen zorgen. Investeren in het verdiepen van mogelijkheden( de oogklepjes afnemen) kan de eerste stap zijn. Een leuke workshop of training kan daarbij helpen. Iemand leert dan na jaren weer naar zichzelf te kijken, mogelijkheden te onderzoeken en trots te zijn op wat bereikt is. Het is normaal dat als je dat nooit gedaan hebt, je trots wordt op jezelf en gaat nadenken over wat er nog meer te bereiken valt. Als je werknemer dat punt bereikt heeft en je gaat het dan hebben over: "Weet je wat nou leuk zou zijn, als jij de tijd neemt om te kijken naar wat anders. Ik wil je daar best bij helpen." Het maakt dat je met je werknemer blijft samenwerken tot het eind.

Ik denk dat het nu heel passend is om te investeren. Ondernemen is risico's nemen en investeren. Voor veel ondernemers geldt investeren = duur. Wil je zonder problemen in deze tijd toch langzaam afscheid nemen van mensen, dan kan je niet anders dan investeren. Het is of dat of een gerechtelijke procedure... en dat is pas écht investeren. Als mensen hard voor je gewerkt hebben en je kan ze nu niets meer bieden, is het minimale wat je kan doen naar een passend traject zoeken. Veel bedrijven richten zich nu op afscheid en dat betekent direct de bom loslaten: "wij willen je kwijt, want we kunnen je niet betalen."

Wij zien dagelijks dat onze creatieve trajecten zorgen dat werkgevers veel minder kwijt zijn in kosten en investeringen door op een leuke manier afscheid te nemen. Zorg is iets anders dan outplacement.
Reactie van T.Geerts on 13 juli 2009 at 12:59pm
interessant artikel!. Ik hoor wel tegenstrijdige berichten in de markt. Enerzijds bedrijven die geen cursussen/trainingen meer toestaan en met de hand ontzettend op de knip zitten. Anderzijds bedrijven die juist wel in medewerkers investeren in deze tijden. Is het volgens jou met deze economie dan wel passend als een bedrijf in een medewerker investeert die ze eigenlijk liever niet meer op de loonlijst willen hebben? Vaak zijn er ook contractuele verplichtingen dat iemand een bepaalde tijd niet weg mag na het volgen van een dure cursus/training. Hoe ga je daar in bovenstaande situatie dan mee om? Ik ben benieuwd naar je oplossing!. Met vriendelijke groet, T.Geerts