ALLES in je cv!

Identiteit = beleving

De beleving van je omgeving is persoonlijk. Die zin kan je op twee manieren lezen: 1) Jij beleeft je omgeving op je eigen wijze en 2) je omgeving beleeft jou op eigen wijze. Heb je daar weleens over nagedacht, hoe mensen jou beleven?

Close contact communication
Beleving associëren we al snel met meervoudige prikkeling van de zintuigen en grootste, intense ervaringen; een verrassend diner in een prachtig restaurant, een super vet festival of een heilzame wandeling in overweldigende natuur. Maar beleving kan ook heel klein en individueel zijn; een lief ‘zomaar’-kaartje bij de post van een goede vriend , een handdruk van een hartelijke winkelmedewerker. Of omgekeerd; je eigen knipoog aan de buschauffeur, je onderuitgezakte houding tijdens de vergadering, dat onverwachte compliment aan je collega, je kerstkaart met foto van je pasgeboren dochter en… je standaard cv bij een sollicitatie.

Beleving en effectieve ‘close contact communication’ ontstaat als inhoud en vorm optimaal en authentiek geïntegreerd worden. Het is een mond vol, maar het betekent simpelweg dat je niet alleen moet nadenken over wat je wilt vertellen, maar ook over hoe je het wilt vertellen. En dat klinkt logisch als je bezig bent met het maken van een uitnodiging voor je bruiloft, maar gek genoeg doet lang niet iedereen dat bij het maken van een cv.

Identiteit als onderscheidend vermogen
De aandacht voor persoonlijkheid in het proces van werving & selectie is in de afgelopen jaren enorm gegroeid. Juist in een lastige arbeidsmarkt is het zaak jezelf te onderscheiden van al die andere sollicitanten met een rechtenstudie, met ervaring als accountmanager en met de beruchte ‘hands on’-mentaliteit . Waarom dan zo’n gortdroge opsomming van personalia, opleiding en werkervaring in je cv?
“Maar het doel van mijn cv is toch gewoon om een potentiële werkgever te informeren over mijn loopbaan en skills?”
Nee, dat is het niet. Het doel van een cv is contact maken en bij die potentiële werkgever nieuwsgierigheid te wekken. Een uitnodiging voor een gesprek is het doel. Daarin kan informatie over je loopbaan zeker een rol spelen, maar waarmee onderscheidt jij je? Wat maakt jou uniek? Het is de combinatie van talent, vaardigheden, karakter, attitude, ervaring en jouw blik op het leven. Laat dat zien!

Whooooo are you? Hoo hoo, hoo hoo!
“People don’t buy what you do, but why you do it.” Schrijver Simon Sinek gebruikt deze gedachte o.a. om het succes van Apple te verklaren (zoek maar eens op YouTube), maar het geldt zeker ook voor hoe we mensen ervaren en dus ook voor hoe anderen jou ervaren. Communiceer dus vooral met identiteit i.p.v. feitjes. Vertel niet alleen wat je gedaan hebt maar geef in je cv antwoord op de basale en essentiële vraag: “Wie ben jij?”
De meest voor de hand liggende en populaire manier om een cv meer persoonlijkheid te geven is aan de slag te gaan met de vormgeving. Het is zeker effectief en dus aan te raden, maar val niet in de valkuil van de visuele toeters en bellen. Ook taal, structuur, symboliek, metaforen en suggestie dragen bij aan jouw beleving!

Femke Vijn

De auteur is eigenaar van ALLES Creative Consultancy en ontwerpt cv’s, o.a. voor cliënten van Dreamjob.
www.omdatalleskan.nl
www.dreamjob.nl

Lees meer HR artikelen over: CV, branding, cv, en, marketing, personal, sales, video

Aantal keer bekeken: 106

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Leuk en informatief artikel! In mijn beleving speelt ook nog mee dat veel mensen eigenlijk niet weten wat het doel van een cv is. Zeker de mensen die net op de arbeidsmarkt komen zijn vooral bang om fouten te maken in een cv. Een vraag die ik bijvoorbeeld bijna dagelijks krijg is: 'moet je opleiding boven je werkervaring staan of juist andersom?' Alsof er een goede en een foute methode is om je cv te maken. Naar mijn mening is de enige fout die je op een cv kunt maken: liegen. En het doel van je cv is (en blijft) om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek !. Maak de lezer dus nieuwsgierig naar de persoon achter het cv en structuur de informatie zodanig dat de lezer binnen 15 seconden kan zien dat jij geschikt bent voor de functie.

RSS