De medewerkertevredenheid in Nederland is gemiddeld een 7.1 en vrij stabiel in de tijd. We zien dat de trots en aanbevelingsloyaliteit echter afneemt. Uit onderzoek blijkt dat de betrokkenheid het punt van aandacht is. Niet alleen is deze gemiddeld laag en is de trend neerwaarts. Ook de groep zeer betrokkenen is zeer laag. Juist deze groep zeer betrokkenen is de sleutel. Zij kennen een hogere tevredenheid, zijn promotors in termen van aanbevelingsloyaliteit en trots, zij kennen hoge scores toe aan de betrokkenheidsaspecten en worden gedreven door uitdaging. Streef naar een organisatiecultuur waar mensen het beste uit zichzelf halen, kritisch zijn op zichzelf, om anderen geven, sfeer brengen, werk maken van een enthousiaste klant en alles uit de organisatie willen halen. Deze zeer betrokken medewerkers zien ook niet echte verbeterpunten voor de organisatie. Zij zijn zeer tevreden en zien dat de organisatiekwaliteit beperkt verbeterbaar is. Op de meeste belangrijke aspecten is gemiddeld slechts maximaal 20% verbetering mogelijk. Het is om deze reden waarschijnlijk ook dat zij zich zo inzetten.

De praktijk leert dat 42% van de organisaties in Nederland een tevredenheidsscore heeft rond de 7 of minder. Deze organisaties kennen een gemiddeld verbeterpotentieel van 45%. Zij moeten grote stappen maken om de basisverwachtingen in te vullen om niet alleen de tevredenheid maar ook de betrokkenheid te vergroten. Grote uitdagingen hebben deze organisaties om werknemers een plek te geven waar plezier in het werk, samenwerking met collega´s en stimulerend leiderschap een garantie is. Tevredenheid en betrokkenheid gaan hand in hand! De lage medewerkertevredenheid impliceert dat het invullen van de basisverwachtingen van medewerkers het startpunt is. Natuurlijk moet het ontwikkelen van een betrokken organisatiecultuur hierbij niet vergeten worden.

Wat doet u zelf voor tevreden, betrokken en gemotiveerde werknemers? Kom leren, opdrachten maken, ervaringen delen met andere HR collega`s van andere organisaties. Tijdens deze kosteloze workshop op 16 oktober of 15 november kunnen we het verschil laten zien aan elkaar en daarvan leren. Want iedereen weet; bevlogen, betrokken medewerkers versterken en verbeteren de organisatie.

Aantal keer bekeken: 172

Plaats een reactie