Maken sociale media de intermediair overbodig?

Facebook, Twitter en LinkedIn… allemaal timmeren ze hard aan de weg. Voor intercedenten en recruiters zijn de nieuwe mogelijkheden even zoveel kansen om de beste kandidaten te lokaliseren. Je doelgroep is online meestal goed bereikbaar en data zijn bijna altijd up-to-date. Eigenlijk heb je niet eens meer een, al dan niet virtuele, kaartenbak nodig. Tegelijkertijd zien sommigen in de werving- & selectiebranche de sociale media als een bedreiging, omdat ze de professionele intermediair overbodig zouden maken. Is dat terecht of een typisch gevalletje van koudwatervrees?

Communicatie
Nog maar relatief kort geleden werden LinkedIn, Facebook en Twitter binnen de uitzendbranche afgedaan als pure tijdverspilling. Leuk voor bijvoorbeeld jongeren en baanzoekers, die toch al niet veel te doen hadden. Het is moeilijk je voor te stellen dat juist in een branche die het moet hebben van communicatie, het gebruik van sociale media op zoveel weerstand stuitte. Gelukkig zijn die tijden nu wel definitief voorbij. De inzet van Twitter levert niet alleen een blijvende bijdrage aan de beleving van een merk of organisatie, maar ook direct resultaat. Twitter maar eens een vacature (en vergeet vooral de # niet): je krijgt vaak meer reacties dan je lief is. Op Facebook kun je als bedrijf tegenwoordig een 'werken bij'-pagina onderhouden en LinkedIn is al tijden een onuitputtelijke en vooral dynamische bron van informatie voor professionele recruiters.

Netwerk
LinkedIn doet er zelf ook alles aan om steeds meer een onmisbaar instrument te worden. Met een beetje handigheid en een dosis gezonde nieuwsgierigheid zijn inmiddels, óók zonder een premium abonnement, allerlei interessante wetenswaardigheden boven water te halen. Waar haal je die ene systeembeheerder met de juiste ervaring vandaan? Of dat financiële talent met kennis van payrolling? De antwoorden zijn vaak te vinden in je professionele netwerk, en met een beetje doorspitten is dat netwerk oneindig veel groter dan je denkt.

Specialisten
Als iedereen dan zomaar alle mogelijke competenties op het internet kan vinden, wat is dan de meerwaarde van een bureau? Kunnen die maar beter de handdoek in de ring gooien? Juist niet!

De specialistische kennis van een werving- & selectiebureau blijft van onschatbare waarde, tenzij je als werkgever de selectie van de nieuwe controller aan de receptioniste wil overlaten. Om de problematiek van ziek & piek op te lossen, blijft het de kunst vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen. En ook om die unieke financiële topper te vinden en te verleiden, is expertise nodig: door de vergrijzing wordt talent steeds schaarser en moeilijker op te sporen. Bureaus doen er dan wel goed aan de sociale media optimaal aan te wenden. Ze zouden er zelfs voortrekker in kunnen worden.

Lees meer HR artikelen over: Payroll, Twitter, facebook, intermediair, linkedin, media, selectie, social, uitzendbureau, werving

Aantal keer bekeken: 162

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Wellicht dat social media de activiteit 'werving' van 'werving & selectie bureaus' in de toekomst overneemt en 'selectie' des te belangrijker wordt? Daar zijn nu eenmaal mensen voor nodig.

Beste Leon,

Bedankt voor je reactie. Ik verwacht ook dat selectie een steeds verdergaand specialisme wordt. Al moet ook werving, zeker voor kleinere werkgevers en mbt specialistische functies, niet onderschat worden.

Hi Maurice,

Sociale media maken de intermediairs zeker niet overbodig. Netwerken, stukjes technologie, kunnen de kennis en kunde van personen niet vervangen.

Juist in steeds meer flexibiliserende werkomgevingen wordt het effectief zoeken en plaatsen van werknemers belangrijker, en social media ondersteunen daarin.

RSS