Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het is een mooi spreekwoord dat bovendien klopt als een bus, zo blijkt regelmatig uit berichten in de media. Neem nou Facebook. Een aantal privacy-incidenten heeft ervoor gezorgd dat de mening van een grote groep gebruikers ten opzichte van het bedrijf een stuk minder positief of zelfs negatief is geworden.

Het terugwinnen van het vertrouwen en het opbouwen van een goed imago, is geen gemakkelijke opgave. Zeker in deze tijd waarbij social media een heel belangrijke rol spelen als het gaat om imago, is ‘employer branding’ een belangrijk onderwerp voor de HR-professional. Je kunt punten scoren bijvoorbeeld als de NS of KLM via social media heel goed met een klacht van iemand omgaan, maar je kunt ook pijlsnel sympathie verliezen als je het verkeerd doet.

Goede werkgevereigenschappen
Waarin schuilt nu het geheim van een bedrijf die aantrekkelijk is als werkgever? De jaarlijkse lijstjes van beste werkgevers leveren al een aantal sterke punten op om een aantrekkelijke werkgever te worden. Begin april werden de Schiphol Group en Erasmus MC nog benoemd tot ‘meest aantrekkelijke werkgevers van 2018’.

De Schiphol Group scoorde bij werkend Nederland bijvoorbeeld hoog omdat het bedrijf financieel gezond is, de nieuwste technologie gebruikt en interessante baan-inhoud biedt.

In de publieke sector is Erasmus MC in Rotterdam de aantrekkelijkste werkgever, volgens Randstad. Daarbij scoorde de organisatie bovengemiddeld goed op het gebruik van de nieuwste technologie, heeft het een goede reputatie en is de baan-inhoud er interessant.

Naamsbekendheid
Een speciale plaats is er voor Philips. Het van oorsprong Eindhovense bedrijf heeft een ereplaats gekregen bij de twaalf sterkste employer brands ter wereld. Het merk bevindt zich daarbij in gezelschap van merken als Google, Microsoft, Audi, Ferrero, IKEA, Singapore Airlines en Mercedes Benz.

Natuurlijk speelt naamsbekendheid een belangrijke rol. Het klinkt toch anders als je zegt dat je bij Microsoft werkt, dan dat je bij IntelliMagic uit Leiden werkt, om maar een willekeurig voorbeeld te noemen. Maar dat is niet voldoende.

Om aantrekkelijk gevonden te worden als werkgever, zijn goede secundaire arbeidsvoorwaarden essentieel. Zorg dus dat er een goede pensioenregeling is en dat zaken als carrièremogelijkheden, baanzekerheid en werksfeer in orde zijn. En probeer tot slot als merk geloofwaardigheid en vertrouwen te winnen door goede producten of diensten te leveren.

Wil je meer tips op het gebied van employer branding? Deze whitepaper beschrijft hoe je als organisatie je eigenheid ontdekt, bevestigt en aantrekkelijk verpakt. Zodat je getalenteerde kandidaten kunt bereiken en aan je organisatie binden ‘Employer branding in zes stappen’

https://nl.visma.com/hrm/kennisbank-hrm-payroll/hrm-payroll-whitepa...

Aantal keer bekeken: 53

Plaats een reactie

Volg ons ook via

   

Meest gelezen vandaag

HR nieuws

HR onderzoek

+ Toevoegen               Alles bekijken

HR Marktplaats

+ Toevoegen               Alles bekijken