HR nieuws (5,495)

Re-integratie bij overspannenheid of burn-out

Ziek zijn is voor niemand prettig. Voor de werknemer niet, maar ook niet voor de werkgever. Als een werknemer ziek wordt, bestaat de verplichting voor de werkgever om minimaal 70% van het loon door te betalen gedurende 2 jaar. Daarnaast moeten werkgever en werknemer er samen voor zorgen dat de werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk kan. Zij moeten zich houden aan de wettelijke voorschriften over re-integratie en die voorschriften zijn streng. Zowel voor de werknemer als de werkgever…

Lees verder

Toegevoegd door Emilie van der Lans om 25 april 2018 op 11:00am — Geen reacties

Whitepaper van PW over het Nationaal Onderzoek Duurzame Inzetbaarheid 2018

Ook in 2018 mochten we weer samen met PW en Vakmedianet onderzoek doen naar de stand van Duurzame Inzetbaarheid in Nederland. We schreven er een artikel over dat verscheen in PW De Gids.

Inmiddels is er ook vanuit PW een inzichtelijk whitepaper verschenen,…

Lees verder

Toegevoegd door Cristel van de Ven om 24 april 2018 op 2:47pm — Geen reacties

Als de baas meer over je weet dan jijzelf

Kunstmatige intelligentie gaat een rol spelen op de werkvloer. Het maakt allerlei routineklussen overbodig. Maar het gaat verder dan dat. Er zijn systemen in de maak die interne mails kunnen monitoren. Ze rapporteren het management wanneer de toon verandert. Dat gebeurt niet…

Lees verder

Toegevoegd door Sjaak Vane om 24 april 2018 op 10:55am — Geen reacties

De 10 kenmerken van Het Nieuwe Belonen

Het Nieuwe Beoordelen is al een paar jaar in opmars. De traditionele Performance Managementcyclus werd steeds meer een blok aan het been van management en een groeiende bron van onvrede voor medewerkers. Maar als het traditionele beoordelen verdwijnt, hoe ziet dan Het Nieuwe Belonen eruit?

Koppeling opnieuw bezien

Zolang medewerkers een kwalificatie krijgen voor hun prestaties en er een salarisverhoging aan vast zit, blijft het toch wringen met de wens om…

Lees verder

Toegevoegd door Heleen Mes om 24 april 2018 op 6:00am — Geen reacties

Het beoordelingsprobleem van deze zondag: Beoordelen is per definitie oneerlijk en subjectief

De tekortkomingen van beoordelingsgesprekken worden in de pers breed uitgemeten. Voldoende reden om ze af te schaffen, zo lijkt het. Maar wat zijn de tekortkomingen eigenlijk, hoe worden ze veroorzaakt en is er nog wat aan te doen? Prof. Dr. John Sullivan, van de State University of California heeft de top 50 problemen van beoordelen in een lijst gezet. De…

Lees verder

Toegevoegd door Jan Jacob de Groot om 22 april 2018 op 10:30am — Geen reacties

Zijn afspraken over collectieve arbeidsvoorwaarden met de ondernemingsraad bindend?

In de afgelopen maanden is herhaaldelijk in het nieuws geweest dat overleg tussen werkgevers en vakbonden over collectieve arbeidsvoorwaarden niet tot resultaat heeft geleid. In plaats daarvan zijn wel afspraken over collectieve arbeidsvoorwaarden gemaakt met de (centrale) ondernemingsraad, onder meer bij Jumbo, Action en Gall & Gall. Dit is een opmerkelijke ontwikkeling omdat het maken van afspraken over collectieve arbeidsvoorwaarden tot voor kort leek voorbehouden aan de vakbonden.…

Lees verder

Toegevoegd door bas westerhout om 20 april 2018 op 12:44pm — Geen reacties

Dé leertrend van 2018: always-on learning. Maar hoe?

Jouw carrière is waarschijnlijk aan veel meer verandering onderhevig dan die van je ouders. Hetzelfde geldt voor je vaardigheden. Tijden veranderen, en voor bedrijven betekent dit dat real time en always-on learning de standaard wordt. Als medewerkers niet doorlopend nieuwe, algemenere vaardigheden kunnen leren, waar en wanneer zij dat willen, lopen ze weg. Het is een van de belangrijkste trends in HR dit jaar, blijkt uit onderzoek van Deloitte. Maar hoe faciliteer je always-on…

Lees verder

Toegevoegd door Marijn de Geus om 20 april 2018 op 10:43am — Geen reacties

Over de WAB en payrolling (en uitzending)

De Wet Werk en Zekerheid (WWZ) heeft een aantal onbedoelde gevolgen gehad en er is daarom een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer ingediend dat beoogt de regels over de arbeidsmarkt wat evenwichtiger te maken. Over één van de onderdelen van dit initiatiefwetsvoorstel (met de toepasselijke naam Wet Arbeidsmarkt in Balans-WAB), te weten over payrolling, gaat deze blog.

Over payrolling, contracting en uitzending schreef ik al eerder blogs, dus voor een goed begrip van de tekst hieronder kan…

Lees verder

Toegevoegd door Muriel Middeldorp om 18 april 2018 op 2:00pm — 5 reacties

Het beoordelingsprobleem van deze zondag: medebeoordelaars ontbreken

De tekortkomingen van beoordelingsgesprekken worden in de pers breeduitgemeten. Voldoende reden om ze af te schaffen, zo lijkt het. Maar wat zijn de tekortkomingen eigenlijk, hoe worden ze veroorzaakt en is er nog wat aan te doen? Prof. Dr. John Sullivan, van de State University of California heeft de top 50 problemen van beoordelen in een …

Lees verder

Toegevoegd door Jan Jacob de Groot om 15 april 2018 op 11:30am — Geen reacties

Welke tool voor talentmanagement past bij jou? 12 tips!

door Hein Piller

Talentmanagement staat bij elke HR-afdeling hoog op de prioriteitenlijst. De wereld verandert snel, waardoor de behoefte steeds sterker wordt om werk op de juiste manier af te stemmen op de talenten van medewerkers. Maar hoe doe je dat? En hoe kies je de juiste tool om je hierbij te helpen? 12 tips!…

Lees verder

Toegevoegd door Edwin van IJzendoorn om 13 april 2018 op 2:30pm — Geen reacties

De kosten van stress en burn-out (en hoe ze te beperken)

Het CBS rekent ons voor dat per jaar gemiddeld 13 procent van de werknemers burn-out raakt, met per persoon zo’n 189 dagen verzuim. We weten ook dat hoger opgeleiden vaker burn-out raken (+2%) dan lager of middelbaar opgeleiden en dat een HBO-er van 35 jaar een organisatie alles bij elkaar zo’n € 225,00 per dag kost. De rekensom is snel gemaakt. Heeft uw organisatie 100 hbo'ers in dienst dan zijn de kosten van burn-out ruim 6 ton. Rekent u maar even door voor uw eigen…

Lees verder

Toegevoegd door Annette van Engelen (OnzeCoach) om 13 april 2018 op 12:00am — Geen reacties

Waarom je ook je mislukkingen kunt delen



Soms maak je zakelijke keuzes die anders (lees: slechter) uitpakken dan je had gehoopt. Wat doe je dan? Je eerste instinct is vaak om het er nooit meer over te hebben, en al helemaal niet met klanten en concurrenten uit de HR wereld.

Toch is dat precies wat ik in deze blog ga doen.

Waarom? Omdat ik iets waardevols geleerd heb van deze zakelijke miskleun. Allereerst dat het altijd een goed idee is om dicht bij je intuïtie te blijven. En daarnaast dat je prima je fouten…

Lees verder

Toegevoegd door Martijn de Wildt om 12 april 2018 op 8:00pm — Geen reacties

Rechter: roken alleen in de pauze

Rechter: roken alleen in de pauze

Bij de gevangenis in Zaanstad mogen de medewerkers niet langer buiten de pauze een sigaretje opsteken.  Het voorgenomen besluit om het roken te beperken tot de onbetaalde pauze, stuitte op verzet bij de ondernemingsraad. Daarop vroeg de werkgever de kantonrechter om vervangende instemming. Die werd verleend.

Volgens de kantonrechter is het voor niet-rokende collega’s niet eerlijk als de wel rokende medewerkers een extra…

Lees verder

Toegevoegd door Stëffan de Jong om 12 april 2018 op 9:39am — Geen reacties

HR creates People Power - Henk-Jan Maas - ONVZ



Luister naar het interview met Henk-Jan Maas, HR Manager bij ONVZ.

HR Creates People Power, “You can not build an organization fit for the future if it is not fit for human beings.”

In…

Lees verder

Toegevoegd door Glenn van der Burg om 10 april 2018 op 10:27am — Geen reacties

Wet arbeidsmarkt in balans: nieuwe wijzigingen aan de wwz

Wet arbeidsmarkt in balans: nieuwe wijzigingen aan de wwz

Op dinsdag 10 april maakte het kabinet haar nieuwste plannen voor wijziging van de wwz bekend. Het voorstel voor de ‘Wet arbeidsmarkt in balans’ moet het voor werkgevers aantrekkelijker maken om werknemers in vaste dienst te nemen. Het kabinet spreekt van een nieuw balans op de arbeidsmarkt.…

Lees verder

Toegevoegd door Stëffan de Jong om 10 april 2018 op 10:00am — Geen reacties

Antidiscriminatie slaat door

Discriminatie in het wervingsproces?

Het is een trend: als sollicitanten worden afgewezen voor een functie roepen velen direct ’discriminatie!’

Praktijkvoorbeeld

Zo kregen wij onlangs een brief van een organisatie tegen discriminatie. Ze hadden een klacht binnen gekregen over het feit dat wij in een vacaturetekst hadden gezet dat we iemand zochten met minder dan 8 jaar ervaring. Dit blijkt niet te mogen, omdat het discriminatoir zou zijn.

Wij hadden…

Lees verder

Toegevoegd door Michel den Daas om 9 april 2018 op 1:30pm — 6 reacties

Het beoordelingsprobleem van deze zondag: Juridische gevolgen van beoordelingen zijn beperkt

De tekortkomingen van beoordelingsgesprekken worden in de pers breeduitgemeten. Voldoende reden om ze af te schaffen, zo lijkt het. Maar wat zijn de tekortkomingen eigenlijk, hoe worden ze veroorzaakt en is er nog wat aan te doen? Prof. Dr. John Sullivan, van de State University of California heeft de top 50 problemen van beoordelen in een lijst gezet. De…

Lees verder

Toegevoegd door Jan Jacob de Groot om 8 april 2018 op 9:30am — Geen reacties

Van training naar duurzame gedragsverandering: hoe pak je dat aan?

Je herkent het vast wel: je hebt een inspirerende leiderschapstraining gevolgd en bent razend enthousiast. Maar wanneer je na een aantal weken op deze training terugblikt en jezelf de vraag stelt of deze daadwerkelijk (gedrags)verandering heeft teweeg gebracht, blijkt het antwoord teleurstellend. En dat is niet zo vreemd, een training op zichzelf is namelijk niet voldoende om een duurzame gedragsverandering te realiseren.'…

Lees verder

Toegevoegd door Marielle van den Broek om 5 april 2018 op 3:00pm — Geen reacties

Stress, een kans of gevaar?

Voor één derde van het werk gerelateerde ziekteverzuim in ons land is volgens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid één oorzaak aan te wijzen: werkstress.



Top 10 feiten over stress

1. Uitval door stress is in 5 jaar tijd 8 keer zo hoog geworden

2. Stress kost onze samenleving 1.8 miljard op jaarbasis

3. Stress is de belangrijkste veroorzaker van psychisch verzuim

4. Verzuim door stress komt vaker voor bij…

Lees verder

Toegevoegd door Evert Heintz om 4 april 2018 op 11:30am — Geen reacties

Ontslag op staande voet - hoe werkt dat?

Een werkgever kan een werknemer per direct ontslaan (op staande voet) als hij er achter komt dat de werknemer zich flink heeft misdragen. Bij de beoordeling of een ontslag op staande voet terecht is, wordt de ernst van de reden voor ontslag afgewogen tegen de gevolgen die het ontslag voor de werknemer heeft. Ieder geval staat op zichzelf en er moet dus steeds een afweging plaatsvinden. Dit leidt er toe dat rechters verschillend kunnen oordelen over zaken die op het eerste gezicht veel…

Lees verder

Toegevoegd door Emilie van der Lans om 4 april 2018 op 9:00am — Geen reacties

Archief

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

1999