Afgelopen week zat ik met een paar HRM-collega’s een kop koffie te drinken en het onderwerp van ons gesprek was (natuurlijk) nog de goede voornemens. Een paar van ons waren nog niet gestopt met het proberen om hun goede voornemens te halen. De aanwezige koekjes werden dan ook gedeeld door de mensen die bedacht hadden dat het toch geen zin had of juist bedacht hadden dat het slimmer is om in februari te beginnen met goede voornemens. Dan is de druk er van af en is het geen goed voornemen meer maar het begin van een nieuw leven.

Een deel van ons wilde zich richten op gezondheid en een betere balans. En dat balansen kon gaan over minder eten, meer sporten, minder hard werken, minder tv kijken. liever zijn voor het thuisfront of alles tegelijkertijd. In het laatste geval durfden we wel te voorspellen dat dit voornemen zeker niet zou worden volgehouden.

Anderen wilden juist iets heel anders: een grote reis maken, een nieuwe studie oppakken of een nieuwe baan. In ieder geval ging het om het doorbreken van de status quo. Het leven moest een versnelling krijgen en we kwamen er al pratend achter dat er behoefte was aan nieuwe impulsen.

Veranderingen in een organisatie
Ik kwam later die week bij een organisatie die ook in een dergelijke impuls-tijd zat en eigenlijk daar al een tijdje in zat. De organisatie was niet alleen letterlijk aan het verbouwen, maar ook intern was er veel aan het veranderen. Soms zie je dan een verbouwingsvermoeidheid. Maar niet hier! Het mooie was dat de letterlijke en figuurlijke verbouwingen in overleg met de medewerkers gingen. De directie had aangegeven wat de noodzaak was en de medewerkers uitgenodigd om ideeën aan te dragen om de benodigde doelstellingen te halen.

De HR afdeling had daarbij de taak om samen met de medewerkers die de ideeën aanbrachten door te denken hoe dat dan zou kunnen, wat er voor nodig was en hoe dat verder vorm moest krijgen. Er was ruimte om te experimenteren en het hoefde allemaal niet in een keer goed. Er waren inmiddels ook al initiatieven gestopt, andere waren aangepast of op voortborduurt en een aantal waren zo succesvol dat ze ook waren overgenomen door andere afdelingen en teams.

Het mooie van deze veranderingen was dat het hele bedrijf bezig was met het halen van de doelstellingen. In de gang was zichtbaar voor alle bezoekers waar ze mee bezig waren en ook tijdens de nieuwsjaarreceptie was het een onderwerp van de speech. Deze toespraak was eens niet saai, maar gaf de avond een mooie start waarna in groepjes al weer nieuwe ideeën werden uitgedacht.

Terecht trots op de veranderingen
Het project was inmiddels een half jaar uit en de doelstellingen zouden voor het eerst gehaald worden. En niet alleen dat: de energie in de organisatie en de betrokkenheid bij elkaar, de doelen en de organisatie als geheel was enorm toegenomen. Hierdoor was het verloop en het verzuim gedaald, de instroom en de tevredenheid enorm toegenomen. De medewerkers voelden zich weer ambassadeurs van de organisatie. Het was weer hún bedrijf geworden. Bezoekers werden er door aangestoken wat zowel bij leveranciers en klanten een positief gevoel gaf waardoor ook gesproken kon de duurzaamheid van deze relaties.

Ik sprak later met de directeur en HR Manager die voor deze omwenteling de eerste stappen hadden gezet. Zij waren terecht trots op de resultaten die zij met hun kwetsbaarheid bewerkstelligd hadden. Door aan te geven dat ze de hulp van de organisatie nodig hadden, waren ze in staat om resultaten te bereiken die noodzakelijk waren maar nog belangrijker: ze hadden een cultuur neergezet waardoor de toekomst zonniger dan ooit was. Ze hadden namelijk geen medewerkers meer, maar mede-ondernemers die meedachten en meewerkten voor het verstevigen van de positie van de organisatie.

Wens
Ik vond het jammer dat ik weer wegging. Maar ging vol goede voornemens en inspiratie. Hoe mooi het is om vanuit kwetsbaarheid de kracht van het team aan te spreken en om zo samen duurzame resultaten te bereiken. En eigenlijk ook hoe gemakkelijk te bereiken: het delen van de noodzaak en daarna alleen nog maar zorgen voor de juiste randvoorwaarden in vertrouwen dat medewerkers heel goed met voorstellen kunnen komen om de doelstellingen te halen.

Het feit dat het zo’n mooi voorbeeld is, zegt misschien wel genoeg. Ik ken ook veel directieleden die het vooral erg moeilijk vinden om kwetsbaar te zijn en tegelijkertijd ook het vertrouwen te hebben in hun medewerkers zodat zij met het goede kunnen komen om de doelstellingen te halen. Als wens voor dit jaar wens ik veel managers deze eigenschappen toe. Dan durf ik wel te stellen dat veel doelstellingen gehaald worden en dat het plezier van werken met sprongen vooruit gaat.

Aantal keer bekeken: 721

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland