Talentvolle mensen die kun kiezen waar ze willen werken, zijn steeds minder geneigd om een baan die te accepteren die niet helemaal past bij hun persoonlijke wensen en waarden. Dit is geen bedreiging voor de werkgever maar een kans, maar vraagt wel om een andere aanpak.

‘De reden waarom ik hier werk is dat ze echt begrijpen wat werk voor mij betekent. Dat is niet alleen de financiële beloning, het gaat om echt geïnteresseerd zijn in wat ik belangrijk vind en mij in staat stellen om het beste uit mijzelf te halen op allerlei aspecten van mijn leven. Mijn loyaliteit aan mijn werkgever loopt niet via het geld dat ik ontvang, maar via empathie en interesse in mij als persoon. Mijn werk is voor mij zinvol en geeft me voldoening en ik werk met leuke mensen. Koppel dat aan de ‘delicious possibilities’ die ik krijg om echt goed te worden in mijn vak en je hebt het recept voor een geweldige werkervaring. Ik ga net zo graag naar mijn werk als een dagje naar Disneyland’

Aldus de getuigenis van een Amerikaanse medewerker die uitlegt waarom hij kiest voor het bedrijf waar hij werkt. Is dit typische Amerikaanse overdrijving of de realiteit die medewerkers in toenemende mate zoeken in hun werk? Voor zover het nog geen werkelijkheid is, zal het dat worden, zeker voor talentvolle mensen die eisen kunnen stellen aan hun baan.

Bedrijven zijn zich ervan bewust de ze medewerkers meer dan een goed salaris moeten bieden om talent aan te trekken en te behouden en focussen in hun employer branding op allerlei zaken die met persoonlijke ontwikkeling en werkbeleving te maken hebben. Als je als bedrijf een medewerker geen veelzijdige, uitdagende functie kunt bieden in een dynamische werkomgeving met volop ontwikkelmogelijkheden doe je niet meer mee in de concurrentieslag om de besten en de slimsten. Maar hoe goed je er ook in slaagt om je bedrijf als onderscheidend merk in de markt te zetten, het is een aanbodgerichte strategie: door het opsommen van je pluspunten hoop je dat de juiste mensen naar je toekomen.

Wat het lyrische verhaal van de Amerikaan duidelijk maakt is dat dit maar het halve werk is. Wat medewerkers willen is dat het bedrijf zich verdiept in wat zij willen en daarop hun aanbod, hun Employee Value Proposition (EVP), afstemmen. Het gaat niet zozeer om wat je als bedrijf in algemene zin medewerkers te bieden hebt, maar of wat je een individuele medewerker in een specifieke functie te bieden hebt, aansluit bij zijn/haar persoonlijke verlanglijstje. Alleen als daarvan sprake is, kun je verwachten dat iemand loyaal is en zich volledig inzet.

Om te kijken of die fit er is, moet je als werkgever het volgende doen:
-zoek eerst uit wat een medewerker belangrijk vindt in zijn werk (in plaats van ervan uit te gaan dat je weet wat hij/zij wil)
-laat de medewerker aangeven hoe hij/zij alle verschillende aspecten van werk en werkomgeving waardeert. Wat is voor hem/haar belangrijk, minder belangrijk, nauwelijks belangrijk?
-kijk of de functie die jij als werkgever de medewerker te bieden hebt, aansluit of die kunt laten aansluiten bij wat hij/zij belangrijk vindt.

Als er een fit is, heb je een deal waar beide partijen voordeel van hebben. Als die er niet is: no deal. Want dan word je er allebei slechter van.

Omdat werk voor steeds mensen een manier van leven wordt die je een identiteit geeft -en steeds minder een manier om geld te verdienen om daardoor te kunnen leven- is het onvermijdelijk dat een baan als een maatpak moet passen. Als dat het geval, kan een medewerker in de buurt komen van een Disneylandervaring. Met dien verstande dat je wel elke dag met plezier naar je werk kunt maar elke dag naar Disneyland al heel snel tegen gaat staan.

Voor een duidelijke uiteenzetting over de EVP, kijk dit filmpje en kijk op Personal Deal.

Meer informatie hoe je als werkgever kunt meten of je EVP aansluit bij wat een medewerker wil.

Aantal keer bekeken: 680

Lees meer HR artikelen over: Branding, Employee, Employer, Proposition, Talentmanagement, Value

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Boudewijn Krijger on 23 februari 2012 at 4:23pm

Goed dit te lezen. Deed me meteen denken aan 'De belevenis economie' van Pine & Gilmore. Niet in de laatste plaats nav een recente begeleiding van een kick-off op De Efteling waarin o.m. werkgeverschap centraal stond. Ook werkgeverschap gaat over creëren van herinneringen en belevenissen mèt medewerkers. Zowel binnen als buiten de organisatie. Daarmee kan waarde worden toegevoegd. EVP sluit helemaal aan op mijn ideeën over Persoonlijk Ondernemerschap.