Krappe arbeidsmarkt. Hebben we een les getrokken uit het verleden?

De krapte op de arbeidsmarkt, the war for talent, al lang wordt er over gesproken en geschreven. Het is een feit. De berichten uit de media optekenend, heeft de krappe arbeidsmarkt werkgevers overspoeld. Dit is terug te voeren op de snelheid en hevigheid waarmee de krapte zich heeft geopenbaard. In toenemende mate ondervinden bedrijven productiebelemmeringen als gevolg van een tekort aan werknemers. Cijfers van het CBS geven aan dat einde derde kwartaal 2017, 15,6% van de ondernemingen een productiebelemmering ervaart vanwege een tekort aan personeel. Exact een jaar geleden bedroeg dit 6,7%. En het einde is nog niet in zicht.

Een tijdelijke oplossing: arbeidsvoorwaarden
In veel organisaties is de vraag hoe nieuwe medewerkers aan te trekken en bestaande werknemers te behouden, in korte tijd een topprioriteit geworden. We zullen zien dat werkgevers zich positioneren met auto’s, vakantiereizen, extra bonussen, etc. Vaak ad hoc maatregelen en ontstaan uit directe nood. De gemeente Amsterdam als voorbeeld, probeert leerkrachten te verleiden door hen een parkeerplaats aan te bieden. Ik betoog niet dat arbeidsvoorwaarden (primair en secundair) er niet toe doen. Natuurlijk spelen deze een rol, maar in mijn visie zijn ze niet doorslaggevend en hebben ze slechts een tijdelijk effect.

DNA maakt het verschil
De krapte op de arbeidsmarkt treft nagenoeg elke sector en dus elke organisatie. En toch is bedrijf A succesvoller op de arbeidsmarkt dan bedrijf B, terwijl ze beide actief zijn in dezelfde sector. Soms zelfs in dezelfde plaats of regio gevestigd. Waarom is bedrijf A succesvoller dan bedrijf B? Dit is te verklaren door de wijze waarop de wereld wordt ingekeken. Ligt het vast in het DNA van de organisatie dat medewerkers de meest onderscheidende factor zijn? Het voornaamste kapitaal vormen? Zo ja, dan vind je dit terug in de cultuur, de stijl van leidinggeven, de aandacht die gegeven wordt aan medewerkers en hun ontwikkeling. Deze werkgevers kijken verder dan medewerkerstevredenheid. Ze sturen bewust op bevlogenheid van medewerkers. Zingeving, werkgeluk, sfeer, autonomie en interessant werk worden door medewerkers belangrijk gevonden. Door aantrekkelijk werkgevers wordt hierop ingespeeld. Kortom deze organisaties hebben HR en duurzame inzetbaarheid van medewerkers hoog op de agenda staan. Niet geheel toevallig zijn organisaties die op basis van hun visie, doorlopend en gericht aandacht geven aan de directe en duurzame inzetbaarheid van medewerkers succesvoller. Vanwege een lager verzuim en minder verloop zijn ze minder afhankelijk van de beschikbaarheid van kandidaten op de arbeidsmarkt.


Ambassadeurs
Natuurlijk mag in dit kader niet voorbij gegaan worden aan arbeidsmarktcommunicatie. Dit is van groot belang. Immers het beste bedrijf wordt niet gevonden als het niet bekend is. Het is niet het vertrekpunt maar een logische vervolgstap. Gelikte wervingscampagnes hebben weinig zin als de zaken intern niet op orde zijn. Sterker, als identiteit en imago niet in overeenstemming zijn komt dit als een boemerang terug. Het is zaak om te werken aan het HR beleid en de boodschap op een goede manier te verspreiden. Niet vergeten mag worden dat betrokken en bevlogen medewerkers de beste ambassadeurs zijn. Zij zullen zonder aansporing de aantrekkelijkheid van hun werkgever uitdragen. Kennen we niet allemaal werkgevers met een slecht imago, maar ook aantrekkelijk werkgevers?

En nu?
Zet u in op arbeidsvoorwaarden of is het (daarnaast) tijd voor herbezinning? Gaat u op een andere wijze aandacht geven aan uw HR-beleid en duurzame inzetbaarheid? Dus kiezen voor een andere afslag. Zoals u heeft gelezen gaat het over het veranderen van het DNA. Zich vertalend in een andere kijk, een aangepast beleid en veelal een gehele of gedeeltelijke cultuurverandering. Natuurlijk geen kleinigheid en een lange weg. Maar wel een weg met de meest aantrekkelijke opbrengsten. Opbrengsten die verder gaan dan meer succes op de arbeidsmarkt. Ook de productiviteit, de klanttevredenheid en kwaliteit van uw organisatie, uw producten en diensten zullen toenemen.

Aantal keer bekeken: 100

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Dick Klinkhamer on 8 oktober 2017 at 6:46pm
Vreemd genoeg gaat de geest van flexibilisering voor de gemiddelde werkgever echter niet terug in de fles: https://www.dnb.nl/nieuws/nieuwsoverzicht-en-archief/dnbulletin-201...
Het vraagstuk wie de opleiding verzorgt van de flexwerkers is de komende jaren ook nog eens een katalysator voor de aansluitingsproblemen tussen vraag en aanbod.