“Zo, dan heb je weer input voor je column”, zei iemand laatst tegen mij. De spreker in kwestie had blijkbaar iets briljants of opvallends gezegd. Om eerlijk te zijn, ik ben al lang vergeten waar het over ging. Ik vond het dus óf minder briljant, óf stond er op dat moment niet voor open. Alleen die zin over die column, iets waarmee ik in mijn hoofd al bezig was, bleef me bij. Een boodschap moet blijkbaar op het juiste moment, en in de juiste dosering gebracht worden.

Datzelfde geldt voor directies en lijnmanagers. HR-professionals willen graag dat er naar hen geluisterd wordt. Dat HR-onderwerpen op de directieagenda staan. Dat managers bezig zijn met de ontwikkeling van hun medewerkers, hun feedback geven en zorgen voor optimale werkomstandigheden.
Echter, dat krijgen zij alleen voor elkaar als zij HR-onderwerpen op het juiste moment onder de aandacht brengen van directies en managers. Een manager die een belangrijke deadline moet halen, staat op dat moment niet open voor uitleg over de nieuwe beoordelingscyclus. En HR-issues mogen ook best wat meer sexy gebracht worden, zo betoogde Veronique Bouree van Talentsoft onlangs in PW. “Trek eens iets leuks aan, dat wakkert de romantiek tussen directie en HR aan.”

Maar met alleen sexy ben je er dus niet. Het ijzer smeden als het heet is, daar gaat het om. Als HR heb je dus goede voelsprieten en fingerspitzengefühl nodig. Vaardigheden die een robot niet zomaar zal hebben. Daarmee hoeft de HR-professional voorlopig niet te vrezen dat een robot zijn of haar functie overneemt. Hooguit worden wat taken overgenomen. De arbeidsmarktpositie van HR-professionals is zeker niet slecht. Het aantal vacatures stijgt, al veranderen de eisen die werkgevers aan de moderne HR-professional stellen wel. Zo worden analytische vaardigheden bijvoorbeeld steeds belangrijker. En analyses maken, dat kunnen robots dan wel weer heel erg goed. De meerwaarde van de HR-professional is dan om de uitkomsten van die analyses op het juiste moment en in de juiste vorm, te presenteren aan directie en management. Dat leidt tot impactvolle HR. Daarvoor is meer liefde nodig tussen directie en HR én robots.

Aantal keer bekeken: 45

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland