Stressverzuim verminderen…. een verademing voor mens en organisatie

Ziekteverzuim door werkstress is de afgelopen 5 jaar acht keer zo hoog geworden. Dit blijkt uit een landelijk onderzoek van ArboNed. Er blijkt een enorme toename van psychisch verzuim wat een direct gevolg is van te lang te veel stress.

Wat kost dit een organisatie?
Kort frequent verzuim is een belangrijke aanwijzing van stress en leidt in maar liefst 50% van alle gevallen na een periode van 4 jaar tot langdurig verzuim, zoals bijvoorbeeld burnout en depressie. Iemand die langdurig thuiszit met een depressie of burnout is gemiddeld 180 dagen niet inzetbaar. Dit kost een bedrijf al gauw € 45000,- exclusief de kosten voor het inzetten van vervangend personeel.

Ademhaling als indicator van stress.
Vorige week heb ik tijdens het bergklimmen en skiën in de Alpen weer ervaren hoe belangrijk een gezonde ademhaling is om optimaal te functioneren. Door mij te focussen op de neusademhaling stem ik mijn tempo hierop af, waardoor ik het snelste acclimatiseer. Hierdoor is de kooldioxide verhouding optimaal wat zorgt voor een efficiënte opname van zuurstof in mijn lichaam.

In rust ligt een gezonde ademfrequentie tussen de 4 en 8 keer per minuut. Veel werknemers zitten op een ademfrequentie van 15 per minuut en bij een burnout ligt het getal zelfs vaak boven de 20. Als je in rust 15 keer per minuut ademhaalt, dan is dit te vergelijken met iemand die 20 km/ uur fietst tegen de wind in. Een aanslag op je lichaam als dit je normale manier van ademhalen is.

Stress waar veel werknemers mee te maken hebben zorgt direct voor het versnellen van de ademhaling en als dit langdurig aanhoudt zorgt dit voor een versnelde ademhaling als negatieve gewoonte. Vaak denken we dat we een gezonde ademhaling hebben, omdat we niet anders gewend zijn.

Gezonde ademhaling om stress te reduceren.
Ademhaling wordt ook wel de motor van vitaliteit genoemd, omdat we hier heel veel energie uit kunnen halen. Helaas is de praktijk vaak anders en verspillen we onbewust heel veel energie door een te oppervlakkige en te snelle ademhaling. Het positieve is dat we ademhaling kunnen beïnvloeden, waardoor we ons direct fitter en energieker gaan voelen. Op het moment dat je regelmatig bewust je ademhaling toepast gedurende de dag creëer je direct een ontspanningsmoment voor jezelf. Door de toegenomen zuurstof in je lichaam en ontspanning kun je weer helder denken en handelen.

Praktische tips om stress te verminderen op de werkvloer.
~ Stimuleer mensen om regelmatig te bewegen en zo mogelijk te gaan sporten, fietsen of wandelen. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift. Beweging is een belangrijke manier om te ontstressen en een gezonde ademhaling te bevorderen.
~ Inspireer mensen om in de pauze even een rondje buiten te gaan wandelen en frisse lucht te scheppen. Dit zorgt voor nieuwe energie en het samen buiten lopen kan tevens zorgen voor nieuwe ideeën en een betere helikopter view.
~ Neem even regelmatig een time out om een paar minuten bewust je ademhaling toe te passen. Voor meer achtergrondinformatie en oefeningen over ademhaling adviseer ik je het boek van psychiater Bram Bakker te lezen met de titel Verademing.
~ Inzetten van een vitaliteitscoach, die werkt met ontspanningsoefeningen zoals gezond leren ademhalen, stoelmassage, mindset en bewust leren ontspannen. Het kenbaar maken aan het personeel dat hier gebruik van gemaakt kan worden om preventief met je gezondheid bezig te zijn en om de drempel zo laag mogelijk te maken. Het is juist goed om met je gezondheid bezig te zijn in plaats van het als een taboe te zien.
~ Een gezondheidsblog of platform maken in samenwerking met de werknemers met als doel te inspireren en mee te denken om meer in beweging te komen en met elkaar een gezondere workflow te creëren. Het delen van ervaringen werkt vaak al stimulerend naar collega’s toe om bewuster met gezondheid bezig te zijn.

Vanuit Insight Adventure inspireert Evert Heintz mens en organisatie om vanuit vitaliteit in het dagelijkse werk te staan. Hij helpt organisaties om bewust de flow te stimuleren aan de hand van het vitaliteitsmodel De Piramide van Inzicht ® en zijn bergklimervaring als metafoor. Zijn bijna doodervaring, waarbij hij 15 meter in een gletsjerspleet viel, gebruikt hij als boodschap dat we als mens veel meer kunnen dan dat we vaak denken.
www.insightadventure.nl

Aantal keer bekeken: 316

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland