Hoe kunt u de kwaliteiten van medewerkers beter benutten? Door zo nu en dan een goed gesprek te voeren. Een functioneringsgesprek is een tussentijdse evaluatie van gemaakte afspraken over werk en ontwikkeling. Het is een dialoog waarin feedback wordt gegeven én ontvangen. Ook de medewerker kan zijn ei kwijt.

 

Zes argumenten voor het functioneringsgesprek
Kent u het ‘snap dat dan’-syndroom? Dat is een kwaaltje waar veel leidinggevenden in bedrijven aan lijden. Zij gaan er vanuit dat medewerkers zelf wel weten wat er van hen wordt verwacht en hoe zij (moeten) functioneren. Helaas is dat niet zo. Uit een recent onderzoek blijkt dat 95% van de leidinggevenden denkt inzicht te hebben in de kwaliteiten van medewerkers. Terwijl bijna een kwart van de medewerkers vindt dat dit inzicht bij de leidinggevenden volstrekt ontbreekt. De cijfers mag u meteen weer vergeten. Waar het om gaat, is dat er nogal wat misverstanden leven over wederzijdse verwachtingen. Dat komt omdat er te weinig goede gesprekken worden gevoerd. Door op van tevoren afgesproken momenten helder te zijn over de (on)redelijkheid van verwachtingen en plannen (en of die aansluiten op de realiteit), komen leidinggevende en medewerker er weer achter wat zij aan elkaar hebben. Hoe voert u een effectief gesprek?

In een interview met Ton Verheijen licht ik zes argumenten toe om functioneringsgesprekken serieus(er) op te pakken. Als je mij jouw e-mailadres mailt, ontvang je het gehele artikel en een Pdf met tips en tools over het voeren functioneringsgesprekken en andere gesprekken.

 

Eens per jaar aan tafel kan al genoeg zijn
In het GROTE gesprekkenboek worden 17 gesprekken toegelicht waardoor de indruk kan ontstaan dat leidinggevenden niets anders doen dan praten. Dat lijkt nou ook weer niet de bedoeling. Maar één keer per jaar een functioneringsgesprek voeren, moet toch haalbaarzijn, ook voor leidinggevenden die in het verleden nooit gesprekken voerden. Zij kunnen beginnen met het inplannen van een jaarlijks terugkerend functioneringsgesprek. “Ga eerst maar eens een tijdje op een gestructureerde manier met elkaar in gesprek. Als u hieraan gewend bent, kunt u misschien later ook de wat formelere beoordelingsgesprekken gaan voeren’, vertel ik in dit interview om vervolgens de onderstaande zes redenen nader toe te lichten.

 

Zes redenen om periodiek met medewerkers aan tafel te gaan:
1. Resultaatgericht: verbeter de zes w’s
2. Duidelijkheid: wie, wat en wanneer
3. Goed voor de motivatie
4. Leren van ‘fouten’
5. Afspraak is afspraak
6. Feedback reduceert faalkosten

Aantal keer bekeken: 1906

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Diane on 13 december 2012 at 10:57am

Beste Jaco, kun je mij ook het artikel mailen? dvdlooij@flos.nl
Hartelijk dank alvast.

Reactie van Carine Ruijs-Hordijk on 12 december 2012 at 12:36pm

Ik sluit me aan, graag ontvang ik je artikel op cruijs-hordijk@rdw.nl.
Alvast bedankt!
groeten, Carine

Reactie van Karen van Vliet on 11 december 2012 at 7:46pm

Graag ontvang ik het artikel op fielje@hotmail.com
Alvast bedankt!

Reactie van Marieke Kingma on 11 december 2012 at 4:47pm

Hallo Jacco, graag ontvang ik ook het artikel op m_k89@live.nl
Alvast bedankt!

Reactie van Hanneke Uijland on 11 december 2012 at 3:15pm

Beste Jacco, graag ontvang ik het gehele artikel en de PDF op personeelszaken@radar-groep.nl
Alvast bedankt! Groet, Hanneke

Reactie van Sjoukje Broer on 11 december 2012 at 9:40am

Graag ontvang ik ook het artikel, personeel@gchaarlemmermeer.nl, bedankt !

Reactie van Anita Noppers on 11 december 2012 at 8:45am

Dag Jacco, Ik ontvang graag het gehele artikel en de pfd op noppers72@gmail.com. Alvast bedankt, Groet, Anita

Reactie van Remko Remmers on 10 december 2012 at 9:34pm

Ook mijn interesse is gewekt. Ontvang dus ook graag het artikel: remkoremmers@chello.nl
Alvast dank!
Groet, Remko

Reactie van Margo van Dijk on 10 december 2012 at 9:33pm

Dag Jacco, ik wil je artikel en pdf graag ontvangen op margovandijk@online.nl. Alvast dank! Groet, Margo

Reactie van Tim Havelaar on 10 december 2012 at 6:21pm

Ik lees je stuk nu voor de 2e x en word toch ook wel nieuwsgierig ...

Zie het graag tegemoet op tim.havelaar@telfort.nl

Alvast bedankt, Jacco!