6 belangrijke vaardigheden voor een succesvolle loopbaan

De overheersende mening - dat logica en analytisch vermogen de belangrijkste vaardigheden zijn voor een succesvolle loopbaan – is achterhaald. De wereld verandert. Banen verdwijnen. Loopbanen veranderen. En dus veranderen ook de succesvolle vaardigheden. In het boek “Een compleet nieuw brein” betoogt Daniel Pink het belang van creativiteit, gevoel en intuïtief. Hij doet dat aan de hand van de introductie van zes nieuwe vaardigheden: design, verhaal, symfonie, empathie, spel en zingeving.

 

Daniel Pink

Daniel Pink is een inspirerende schrijver. Hij was enkele jaren speechschrijver van Al Gore, is columnist en heeft vijf businessboeken geschreven.

 

Samenvatting

Pink begint in zijn boek uit te leggen waarom het niet meer voldoende is om logisch, rationeel en analytisch te kunnen denken. Daarvoor wijst hij naar drie ontwikkelingen:

  1. Overvloed. Alles is in overvloed aanwezig. Dit resulteert in een kritische selectie van de consument die niet meer louter gebaseerd is op functionaliteit. Producten moeten behalve handig ook mooi zijn, ons raken.
  2. Azië. In goedkopere-lonen-landen zijn tegenwoordig ook hoog opgeleide mensen met enorme goede skills op het gebied van logica en analytisch vermogen. Om werkgelegenheid in de westerse wereld te houden moeten de duurder betaalde westerse werknemers dus meer te bieden hebben dan dat.
  3. Automatisering. Heel veel logica wordt weg-geautomatiseerd. Zaken als intuïtie, schoonheid en creativiteit kunnen (nog) niet worden overgenomen door computerprogramma’s.

Het is daarom nodig dat we nieuwe vaardigheden leren. Deze nieuwe vaardigheden noemt Pink high concept en high touch. High concept heeft te maken met de vaardigheden om patronen en kansen te zien, om artistieke en emotionele schoonheid te scheppen, om een verhaal te construeren en ogenschijnlijke losstaande ideeën te combineren tot iets nieuws. High touch verwijst naar vaardigheden om je in anderen in te leven, interacties te doorgronden, blijheid en plezier op te wekken en het grotere doel te zien.

Toevallig bestaat de benodigde verandering die Pink beschrijft ook in je hoofd. Onze hersenen zijn verdeeld in twee hemisferen. De linker hersenhelft is sequentieel, logisch en analytisch. De rechter hersenhelft is niet lineair, intuïtief en holistisch. In de boodschap van Pink heeft hij deze parallel naar het brein eigenlijk niet nodig, maar voor linksbreinige is het een mooie kapstok.

6 nieuwe vaardigheden

1. De eerste vaardigheid is een goed design. Producten moeten niet alleen functioneel zijn maar ook mooi. Daar hebben we heel wat geld voor over. Denk aan de iPhone.

 2. De tweede vaardigheid is om een verhaal te kunnen vertellen. Een cijfer, een statistiek of een argument is veel moeilijker te onthouden dan een goed verteld verhaal of een mooie anekdote. Maar als bedrijven communiceren, of dat nou naar buiten toe is of naar hun eigen medewerkers, doen ze dat nooit in de vorm van een verhaal! Denk maar eens aan de laatste presentatie die je zelf gegeven hebt.

3. De derde vaardigheid is de kunde van symfonie. Het gaat niet langer om dat ene stukje gespecialiseerde kennis. Het gaat erom dat je de stukjes tot een geheel kunt maken. Niet de analyse en de focus is het belangrijkste, maar synthese – het hele plaatsje zien. Functies binnen bedrijven zijn echter nog heel erg gespecialiseerd.

4. De vierde vaardigheid is empathie. Logica volstaat niet meer. Het onderscheid wordt gemaakt door mensen die begrijpen wat anderen drijft.

5. De vijfde vaardigheid is het spel. We hebben zo’n verkeerd beeld van spel. Dit verkeerde beeld wordt mooi geïllustreerd door het ontslag dat John Callo kreeg in 1940. Hij werkte in een Ford fabriek aan de lopende band en kreeg ontslag omdat hij betrapt was op glimlachen. Het tegenovergestelde van spel is niet werk, maar depressie! Alle onderzoeken wijzen uit dat humor en lichtvoetigheid creativiteit bevorderen.

6. Tot slot, de laatste vaardigheid is zingeving. Het gaat hier niet om religie maar om de zoektocht naar het echte doel in het leven. De dalai lama zegt “Ik geloof dat het echte doel van ons leven is geluk zoeken.”

Oordeel

Absoluut het grootste pluspunt van dit boek is de taal. Taal, mooie woorden, zorgen dat je betekenis kan geven aan de wereld en mensen om je heen. Taal zorgt ervoor dat je dingen kan duiden en waarderen. Pink hanteert krachtig taalgebruik. Ik vind de woordkeuze inspirerend. Ik wil wel het advies geven het boek in het Engels te lezen. Engels laat zich namelijk niet altijd goed vertalen, kijk bijvoorbeeld naar het woord “mind”. De vertaling “brein” is maar de halve werkelijkheid.

De 6 nieuwe vaardigheden zijn niet wetenschappelijk verantwoord. Ze komen een beetje lukraak naar voren als “de” 6. Wie bewijs zoekt en kritisch is of dit allemaal wel waar is, heeft niet veel aan het boek. Maar wie zich wil laten inspireren tot anders denken of wie met taal talenten om zich heen wil kunnen duiden en koesteren, heeft hier een goed boek aan.

ISBN 9789047008675 | Paperback | 223 pagina's | Uitgever Business Contact Amsterdam | 2015 (6e druk)

  

Drs. Patricia de Wit MSc. is coach en heeft haar eigen bedrijf Patricia de Wit Coaching. Zie www.patriciadewit.com. Zij schreef boeken over beoordelen, ontwikkelen en belonen en blogt over persoonlijke effectiviteit.

 

Aantal keer bekeken: 259

Plaats een reactie