7.000 klachten over privacy-schending in de eerste 6 maanden

In een krantenartikel in de Trouw van 24 november 2018 (zie link onderaan het artikel) staat te lezen dat er sinds de start van de handhaving van de AVG op 25 mei 2018 al 7.000 klachten bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zijn binnengekomen over privacy schendingen. Ook de telefonische hulplijn bij de AP stond roodgloeiend: 10.000 burgers en organisaties namen contact op met hun specifieke privacy- en AVG-gerelateerde vragen.

Vóór 25 mei 2015 2018 was de berichtgeving over de AVG in de verschillende media erg nerveus. Er werden veel vingertjes geheven, veel gebral en discussies over maatregelen en boetes en ook veel sceptici die hun wijsheden verspreidden dat je je er beter maar niet druk over moest maken want “ze” treden toch niet op. Dat er niet werd opgetreden klopte wel, de AVG was al ingegaan in 2016 en er gold immers een overgangsperiode van 2 jaar zodat bedrijven zich goed konden voorbereiden. Op 25 mei 2018 zijn de autoriteiten in alle 28 EU-landen pas gestart met de handhaving van de AVG.

Bedrijven werden vaak op het verkeerde been gezet door “juridisch” advies dat een privacy statement en een verwerkersovereenkomst voldoende zou zijn om aan de AVG te voldoen. Ik heb ook eens iemand gesproken die vertelde dat bij een presentatie werd beweerd dat het voor de AP al voldoende zou zijn “als je maar zegt dat je er serieus mee bezig bent”.

Lees verder op: https://www.linkedin.com/pulse/7000-klachten-over-privacy-schending...

Aantal keer bekeken: 52

Plaats een reactie