DE VRAAG: In plaats van miljoenen te investeren in allerlei campagnes om nieuwe medewerkers aan te trekken kunnen bedrijven, zo is het advies van auteur Toine Al, beter een goed introductieprogramma ontwerpen en invoeren. Wie wil zijn/haar (persoonlijke) ervaringen delen en meewerken aan het introductieprogramma voor nieuwe medewerker(s)!


In plaats van miljoenen te investeren in allerlei campagnes om nieuwe medewerkers aan te trekken kunnen bedrijven, zo is het advies van auteur Toine Al, beter meer energie steken in een goede introductie van nieuwe medewerkers. Toine Al: "Mensen die afknappen op een bedrijf door een slechte eerste indruk kosten het bedrijfsleven veel geld", zegt de auteur Toine Al. Hij schreef een boek over het introductie van nieuw personeel, waarin hij een aantal voorbeelden geeft van goede en bedroevend slechte voorbeelden van kennismaking op de werkvloer.

Uit aangehaald onderzoek blijkt dat 16 procent van de werknemers binnen een jaar na hun aantreden opstappen, 8 procent daarvan is zelfs binnen een half jaar weg. “Die mensen zijn weinig productief geweest, maar ze kosten het Nederlandse bedrijfsleven wel geld: in totaal zo’n 450 miljoen euro per jaar”, aldus Al.

De schrijver geeft het voorbeeld waarbij een medewerker zich op zijn eerste dag meldt bij de receptie, maar niemand op de hoogte blijkt te zijn van zijn komst. De kersverse aanwinst mag vervolgens, met een noodpasje, zelf zijn werkplek zoeken in het gebouw. “Een eerste indruk maak je maar een keer,” is het devies van de schrijver aan werkgevers. In het boek geeft hij nog meer van dit voorbeelden.

Al hoorde ook goede verhalen. Een voorbeeld hiervan is het introductiebeleid van de Rabobank. “Zij gaan elke drie maanden met een groep verse medewerkers erop uit om bijvoorbeeld te helpen bij het ontwerpen van de speeltuin van een kindertehuis. Hiervan worden weer filmopnames gemaakt waar later over wordt gediscussieerd. ....”

In Nederland duurt de gemiddelde introductie hooguit een dag of twee. “Maar soms heeft iemand pas na negen maanden het gevoel erbij te horen,” zegt Al. “Zorg dat je de introductie over een langere periode spreidt, dat werkt beter dan drie dagen achter elkaar, omdat veel informatie pas na een tijdje werken goed te begrijpen is.”

Wie herkent de negatieve en/of positieve verhalen bij zijn/haar (oud) werkgever? Waaraan moeten introductieprogramma’s voor nieuwe medewerkers voldoen, willen ze effectief bijdragen aan bijvoorbeeld het binden van nieuwe medewerkers aan de organisatie?

Lijkt mij een prima onderwerp om op HRbase verder met elkaar over van gedachten te wisselen. Doelstelling? Het met elkaar ontwerpen van een introductieprogramma (voor bedrijfsleven & overheid) waardoor nieuwe medewerkers maximaal verbonden worden met de nieuwe organisatie.

Aantal keer bekeken: 826

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Ik sprak laatst jonge medewerkers, die niet direct zaten te wachten op buitensporige wervingscampagnes, lease auto's, e.d. Zij gaven aan in beginsel rustig eens wat te willen verkennen in diverse functies (wat meer 'job hoppen') en daarna misschien zich pas voor langere tijd aan één organisatie gaan binden. Zij zelf hadden ervaren dat een 'kijk dag' of 'mee loop week' veel beter laat zien wat er in een organisatie speelt. Daarna een introductie, welke ondersteund wordt door een persoonlijk mentor wordt veel meer op prijs gesteld. Zij hadden daar zelf ook een creatieve oplossing voor. Wanneer dit oudere, meer ervaren werknemers zijn, werkt dat goed door in het delen van kennis en ervaring. Aan de andere kant past dat ook weer goed in een duurzaam personeelsbeleid!
Hallo Leo,

voor het introductieprogramma noteer ik alvast:
orienteren op uiteenlopende functies
meeloopweek
persoonlijke mentor
ervaren werknemer deelt kennis en ervaring

Bedankt voor je bijdrage.
Met vriendelijke groet,

Alef Dekker
Dag Alef,

Mijn ervaring is dat er tientallen boeken en best practices/folders/brochures voorhanden zijn over hoe dé ideale (bestaat deze dan?) introductie uit moet zien. Dat is het probleem niet, het probleem zit hem in het doen!

Groet,
Leona

RSS