De arbeidsmarkt mag dan momenteel officieel een werkgeversmarkt zijn, dat wil niet zeggen dat je gemakkelijk aan goed personeel komt. Kwantiteit is immers geen garantie voor kwaliteit en bovendien is het werkveld drastisch veranderd ten opzichte van enkele jaren geleden. Specifieke kennis is vaak lastig te vinden. Ook zijn we op een andere manier gaan werken en speelt social media een steeds grotere rol. Het vinden van talenten vereist tegenwoordig dan ook meer dan het plaatsen van een vacature op een vacaturesite. Vijf tips.

  • Behandel recruitment als marketing

    Veel werkgevers denken nog vanuit een verouderd model: ik bied een baan aan en dus ben ik automatisch interessant voor werkzoekenden. Het is meer dan ooit belangrijk om je communicatiestrategie op orde te hebben en af te stemmen met de marketingafdeling. Het gezicht en imago van jouw bedrijf is direct van invloed op je aantrekkingskracht op talentvol personeel. Hoe kom je over in je branche? Welke toon sla je aan, hoe etaleer je de kennis die je in huis hebt naar buiten toe? Al die aspecten zijn belangrijke potentiële pullfactoren.

  • Innoveer rondom het 'wie en waar'

    Denk goed na over waar je je talenten vandaan haalt en kijk opnieuw naar je zoekstrategie. Staat die vacature wel op de juiste vacaturesites? Veel branches kennen gespecialiseerde vacaturesites. Kijk ook eens naar je bestaande netwerk. Zijn er wellicht freelancers die wat kunnen betekenen voor je bedrijf, benut je hun talenten wel genoeg? Een andere optie is het zelf creëren van een talentenpool. Zijn daar binnen het bedrijf mogelijkheden voor?

  • Kijk verder dan Facebook

    Veel bedrijven zetten in hun zoektocht naar goed personeel tegenwoordig social media in. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar vraag je wel af of je er het maximale uithaalt. 'Plat' zoeken via social media is niet altijd voldoende. Een andere insteek is bijvoorbeeld het bouwen aan een community, aan een volgersgroep die jouw bedrijf en jouw producten of diensten een hart onder de riem steekt. Vooral millennials binden zich gemakkelijk op die manier aan een merk. Tussen die groep fanatici zitten vaak talenten die wat kunnen betekenen voor je organisatie. Maak daar gebruik van. Social media leent zich perfect voor het creëren van zo'n community.

  • Gebruik big data voor maximaal profijt van talentennetwerken

    Big data tools van leveranciers als Facebook, TalentBin, LinkedIn, Work 4 Apply en Entelo kunnen je helpen het kaf van het koren te scheiden in je talentenpools. Deze instrumenten laten je effectiever speuren op basis van de skills die jij zoekt. Door die rijke gegevenssets kom je vaak ook achter de juiste vragen voor tijdens sollicitatiegesprekken.

  • Werk aan de relaties met kandidaten

    Het vinden van de juiste personen is een ding, maar vergeet niet ook te werken aan de band met hen. Houd ze betrokken, niet alleen tijdens het sollicitatieproces maar ook in hun carrière die daar wellicht uit voortvloeit.

    Wil je meer weten over het vinden van goed personeel, het creëren van talent communities of effectieve werving via social media? Lumesse en Deloitte’s HR-expert Aaron Alburey praten je 16 oktober bij tijdens een gratis webinar. Het aantal plaatsen is beperkt, dus registreer je vandaag nog!

Aantal keer bekeken: 243

Plaats een reactie