HRbase Expert berichten - april 2014 Archief (14)

Wat kan je doen als het UWV niet of te laat beslist?

Ik maak vaak mee dat het UWV erg lang doet over het nemen van een beslissing naar aanleiding van een verzoek van de werkgever om toestemming om de arbeidsovereenkomst op te zeggen. Onlangs had ik zo’n verzoek gedaan en ik kreeg maar geen beslissing. Uiteindelijk heeft het UWV na vijf maanden pas een beslissing genomen. Wat kun je nou eigenlijk doen als het UWV zo lang wacht met het nemen van een beslissing?

De Algemene bestuurswet bepaalt dat een bestuursorgaan, zoals het UWV, een…

Lees verder

Toegevoegd door Rigje Rosier om 29 april 2014 op 8:00am — Geen reacties

Vijf elementen van empathisch leiderschap (zonder soft geneuzel)

Empathie is geen soft geknuffel maar een manier om de productiviteit te verhogen

(Het Financieele Dagblad, 23 juni 2012)

Empathisch leiderschap is in de mode. Inlevingsvermogen en goed kunnen luisteren naar je medewerkers helpt je team verder. De tijd dat empathisch leidinggeven met geitenwollensokken-cultuur werd geassocieerd ligt inmiddels achter ons.

Maar wat is empathie eigenlijk? Is dat meer dan aardig gevonden worden? En…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 27 april 2014 op 2:00pm — 1 reactie

'Hoezo goed Nederlands spreken? Ze verstaan me toch?'

Zegt Aaya tegen mij. Ze heeft een Poolse achtergrond en spreekt Nederlands met een behoorlijk accent. Ik merk dat ik me extra moet inspannen en concentreren om haar woordelijk te kunnen volgen.

Als ik eerlijk ben, merk ik dat ik niet altijd zin heb om er die extra energie in te steken of op een…

Lees verder

Toegevoegd door Sonja Scholts om 25 april 2014 op 11:59am — 3 reacties

HR: part of the business

Indrukwekkend. Dat was het 2-daags HR-congres hier in Vancouver afgelopen week. Zoveel goede verhalen van ervaren en wijze mensen, dat ik nu moeite heb er een paar uit te lichten. Eén van hen was Dave Ulrich. Al sinds 1997 op m’n boekenplank. Maar ook Shawn Achor, Nilofer Merchant, Jocelyn Bérard en David Weiss hebben indruk gemaakt. En Col. Chris Hadfield niet te vergeten. Allemaal met een schatkist aan ervaringen en wijsheden, die ze ook nog eens fantastisch weten te presenteren. …

Lees verder

Toegevoegd door Christianne van de Pas om 23 april 2014 op 12:00pm — Geen reacties

Hoe een zieke werknemer jou dwingt tot schaken

 

Ik had deze week een paar slapeloze nachten.

 

Als vader met jonge kinderen kan ik inmiddels wel tegen een mindere nacht.

 

Maar de kinderen slapen de laatste weken prima.



Afkloppen.

 

Nee, het kwam door mijn werk dat ik urenlang naar het plafond lag te staren.

2 zieke werknemers van klanten van mij die mij beide een nacht hebben…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 23 april 2014 op 10:00am — Geen reacties

Kopie identiteitsbewijs: wat mag / moet?

Wanneer u als werkgever een nieuwe werknemer in dienst neemt, bent u wettelijk verplicht de identiteit van die werknemer vast te stellen voor aanvang van de werkzaamheden en een kopie van het identiteitsbewijs in uw administratie te bewaren. Maar hoe zit dit wanneer een inlener / opdrachtgever een kopie wil maken van het paspoort van een ingehuurde werknemer? Onlangs zijn hierover verschillende berichten in het vaknieuws verschenen.

Waarschuwing CBP

Jaarlijks…

Lees verder

Toegevoegd door Monetta Driessen om 22 april 2014 op 1:00am — 1 reactie

Kennisgaten bij grote bedrijven door onderschatting flexibiliteitsdrang jonge professionals

De focus van grote bedrijven ligt over het algemeen bij de medewerkers in de leeftijdscategorie tussen de 35 en 55 jaar. Deze groep is de motor van het bedrijfsleven. Maar ligt de focus van bedrijven niet teveel op deze groep?

Talent shortage en kennisgaten bij grote organisaties

Ik las laatst een onderzoek van…

Lees verder

Toegevoegd door Rick Kruiswijk om 18 april 2014 op 12:17pm — Geen reacties

In twee stappen naar meer betrokkenheid

'Het is nu er op of eronder', zei de directeur. En 10 leidinggevenden knikten. De meeting ging over organisatieverandering. De deelnemers zijn allemaal gemotiveerd en betrokken bij hun werk en bij hun organisatie. Met elk een eigen beeld over noodzakelijke veranderingen en ontwikkelingen.

Betrokkenheid is een kernbegrip, een cruciale factor. Tijdens het gesprek kwam aan de orde hoe belangrijk het is dat álle medewerkers betrokken zijn bij de…

Lees verder

Toegevoegd door Marjon Bohre om 14 april 2014 op 12:10pm — 1 reactie

Het ware gezicht van de sollicitant

In tijden van recessie azen steeds meer sollicitanten op een dalend aantal vacatures. Voor sollicitanten is de noodzaak nog groter om op te vallen en soms overschrijden zij hierbij de grenzen van wat netjes is. Van een leugentje om bestwil tot gekochte diploma’s en een verzonnen cv, selecteurs komen het allemaal tegen. Het is dan de uitdaging om in het selectiegesprek te achterhalen of de sollicitant zijn ware aard toont.

Als je mij jouw e-mailadres mailt, ontvang…

Lees verder

Toegevoegd door Jacco van den Berg om 13 april 2014 op 12:00pm — 1 reactie

Waarom een advocaat verzuim-verhogend werkt

Even je advocaat bellen.

Of je juridisch adviseur.

Om te checken of je geen steken hebt laten vallen bij deze zieke werknemer.

‘t Lijkt verstandig. Maar dat is het vaak niet.

Nee, zelfs niet wanneer er sprake is van een ziekmelding vanwege een arbeidsconflict. 

3 redenen om de advocaat buiten de deur te houden bij de begeleiding…

Lees verder

Toegevoegd door Mark Idzinga om 10 april 2014 op 9:45am — 1 reactie

10 kenmerken van een slechte bedrijfsarts

Vorige week schreef mijn gewaardeerde 'concullega' Mark Idzinga een blog over de 10 kenmerken van een slechte casemanager. Kenmerk nummer 5 in dit rijtje is ‘de beschikking over middelmatige bedrijfsartsen’. Aangezien ik zelf ook meerdere malen voorbeelden heb ervaren van middelmatige en ook ronduit slechte bedrijfsartsen, wil ik Mark’s punt 5 uitdiepen met 10 kenmerken van slechte…

Lees verder

Toegevoegd door Maarten Monchen om 8 april 2014 op 12:16pm — Geen reacties

Zo voorkomt u langdurige stress

Mindfulnesstraining moet de nieuwe melkkoe worden van coachend Nederland. Dat ligt voor de hand want het aanbod coaches is groot en de vraag is kleiner, ook al lijkt het alsof iedereen tegenwoordig een coach heeft. Dus moeten coaches op zoek naar een nieuw gat in de markt en dat kon wel eens het tot rust brengen van de Nederlandse medewerker zijn.

Een aanwijzing daarvoor is te vinden in het FD van begin maart. Daarin staat dat zeker de helft van alle zorgconsumptie en ten minste de…

Lees verder

Toegevoegd door Suzanne Jungjohann om 7 april 2014 op 12:18pm — Geen reacties

IT-projecten worden steeds minder ‘pure’ IT-projecten

Positieve geluiden in de wandelgangen en in de kranten: we zijn officieel uit de recessie, hoera! Voor IT betekent dit een einde aan het louter inzetten van IT voor besparingsdoeleinden. Nu de economie aantrekt zullen bedrijven IT weer in gaan zetten voor de broodnodige innovatie. Een goede ontwikkeling, want wat dat betreft dreigen we achterop te raken. Volgens het…

Lees verder

Toegevoegd door Rick Kruiswijk om 2 april 2014 op 9:59am — Geen reacties

Weg met HRM!

Ik heb een passie voor het vak HRM; het gaat over mensen, het gaat over organisaties, het gaat over veranderen en het gaat over wetmatigheden. Toch blijft het wat troebel; wat is de rol van HRM nu en in de toekomst? Als ik terugkijk naar mijn eerste kennismaking met het vak, zo'n 12 jaar geleden, versus hoe ik nu tegen HRM aankijk kan ik toch wel de conclusie trekken dat het beeld niet scherper is geworden....

Kortgeleden was ik op een congres met het thema ‘Stuur op Cultuur’. Daar…

Lees verder

Toegevoegd door Kai Grunewald om 1 april 2014 op 9:51am — 9 reacties

Maandarchief

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008