5 Tips voor (meer) werkgeluk die verder gaan dan gratis fruit of een pingpongtafel

Het is je vast opgevallen dat de Chief Happiness Officer aan een opmars bezig is in Nederland. De ‘werkgelukmanager’ of ‘chef geluk’ duikt steeds vaker op in de media, in vacatures én op de werkvloer. Niet voor niets: gelukkige medewerkers zijn essentieel voor tevreden klanten en positieve resultaten. Bedrijven verzinnen in hun enthousiasme daarom allerlei manieren om medewerkers gelukkiger en productiever te maken – van gratis fruit tot een kantoorhond en van vergaderen in een ballenbak tot een jaarlijkse wintersport. Het is goed dat hier aandacht aan wordt besteed. Maar: het zijn extraatjes.

Van werkgeluk naar Employee Experience

Werkgeluk gaat voor een groot deel over verwachtingen. Wat schiet je op met een wintersport als de bedrijfscultuur onprettig is of als je je talenten niet kunt benutten? Om echt bij te dragen aan het geluk van medewerkers, moet je ze leren kennen en inspelen op hun behoeften, wensen en ambities. Daarvoor moet je investeren in een diepgaande relatie, zonder de organisatiedoelstellingen uit het oog te verliezen.

Die relatie is waar het eigenlijk om draait bij werkgeluk. Focus niet op de uitkomst, maar op de weg daar naartoe: de employee experience. Employee experience is de beleving van een (potentiële) medewerker in alle contacten met de organisatie en hoe dit overeenkomt met zijn of haar verwachtingen. Centraal staat de vraag: ‘Wat heb jij nodig om in deze organisatie het beste van jezelf te kunnen geven?’

 

De rol van HR

Vanuit het HappinessBureau hebben we de overtuiging dat HR met zijn focus op de mens in de organisatie dé aangewezen afdeling is om hiermee aan de slag te gaan. De employee experience bepaalt immers hoe goed een organisatie in staat is om talent aan te trekken, gelukkig te laten zijn en te behouden. Werkbeleving begint al op het moment dat een werkzoekende bij een bedrijf besluit te solliciteren en gaat door tot op de dag dat hij de organisatie verlaat. En zelfs nog tot voorbij dat punt.

 

Hoe creëer je de beste Employee Experience? 5 tips

Aan HR en andere leiders in een organisatie dus de taak om de beste employee experience te bedenken, deze vorm te geven en te onderhouden. Hoe doe je dat? Daarvoor zijn de volgende elementen van belang: cultuur, de werkplek, leiderschap, HR-processen en technologie. Deze vijf vormen de basis van ons HEART-model voor gelukkige medewerkers:

 

 

Tip 1: Zorg voor een positieve en aansprekende cultuur met vertrouwen en purpose als basis

Vernieuwende organisaties zetten in op een ‘happy cultuur’. Dat begint met een heldere en inspirerende why en openheid in relaties en over resultaten. Medewerkers kunnen werken aan hun ontwikkeling en mogen zichzelf zijn. Er wordt flexibiliteit geboden in privébehoeften. Samenwerken gebeurt op basis van vertrouwen, maar is niet vrijblijvend. En er is ruimte voor plezier: van onboardingsborrels tot feestelijke kwartaalafsluitingen.

 

Tip 2: Creëer werkplekken waar medewerkers energie van krijgen

Waar werk je liever: in een mistroostig kantoor waar je hoofdpijn krijgt of in een energiegevend pand dat flexibel inspeelt op jouw behoeften? De inrichting van de werkplek ligt nu vaak bij Facility Management, maar is óók de verantwoordelijkheid van HR. Een inspirerend kantoor heeft grote invloed op de werkbeleving, sociale interactie, gezondheid en productiviteit. Of je nu voor een ballenbak kiest of niet: een kantoor moet passen bij de organisatiewaarden en de behoeften van het personeel.

 

Tip 3: Definieer werkgeluk van medewerkers als KPI voor nieuw leiderschap

Voor de beste employee experience is behendig leiderschap van groot belang. Leiders die een inspirerende visie delen en een voorbeeldrol vervullen, dragen bij aan de motivatie en betrokkenheid van medewerkers. Goede leiders bieden een empathische en structurele dialoog waarin de medewerker zich gehoord voelt. Ze bieden kansen om talenten te ontwikkelen, ruimte om fouten te maken en nieuwe uitdagingen om de tanden in te zetten.

 

Tip 4: Herontwerp elke stap in de medewerkersreis voor meer waardering en werkgeluk

Van employer branding tot pensioen: HR moet zijn instrumenten, processen en regelgeving stroomlijnen naar de beste employee experience. Vragen die HR zich moet stellen, zijn:

  • Passen we onze waarden en kerncompetenties (altijd) toe?
  • Doen we aan living the brand?
  • Benutten we werkelijk talenten?
  • Helpen we elkaar om ons werk efficiënter, makkelijker en simpeler te doen?
  • Bieden we de beste service?
  • Bieden we maatwerk?
  • Kunnen we met minder regels werken?

 

Tip 5: Zorg voor technologie die voor je organisatie en medewerkers werkt

De technologie die nodig is om het werk goed te kunnen doen, is van groot belang voor de employee experience. Dat begint bij basale zaken: goede apparatuur, snel internet en eigen keuzes voor hardware en software. Veel organisaties laten nog altijd kansen liggen op het gebied van technologie. Luister hierbij vooral goed naar de behoeften van medewerkers.

 

Boek: Employee Experience – Happy People, Better Business

Wil je meer weten hoe je door de beste employee experience te creëren een topwerkgever kunt worden met gelukkige medewerkers en loyale klanten? Bestel dan het nieuwe Nederlandstalige boek Employee Experience – Happy People Better Business.

 

Aantal keer bekeken: 1935

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland