Als je als leidinggevende verrast bent als één van je medewerkers ontslag neemt, dan moet je je schamen.

Ik weet het, het is nogal een boute uitspraak.

Maar wat mij betreft is personeelsverloop te voorspellen. Of het nu gaat om letterlijk weggaan bij de organisatie (dus ontslag nemen) of figuurlijk weggaan (hij komt elke dag op het werk maar doet niet meer dan het minimale).

Medewerkers hebben een aantal dingen nodig om gemotiveerd en productief te zijn en te blijven. Ze willen:

  • werken voor iemand die geïnteresseerd in ze is
  • zich gewaardeerd voelen voor hun bijdrage
  • een bijdrage leveren aan een groter geheel en weten wat die bijdrage is
  • zich gerespecteerd voelen (een leidinggevende die hun tijd, expertise en behoeften respecteert)

De sleutel is dat medewerkers jou vertellen wat die dingen precies voor hén inhouden. En dat doen ze als je het hen vráágt.

Door vragen te stellen bouw je aan een krachtige werkrelatie. En als je daar in het begin tijd in steekt dan zal je daar later de vruchten van plukken. Dat garandeer ik je.


Ik heb 7 vragen voor je op een rijtje gezet die je helpen om je medewerkers beter te leren kennen én te weten te komen welke dingen hen gemotiveerd en productief houden.


Vraag 1: Waarom heb je deze baan of dit project geaccepteerd? Wat hoop je dat deze baan of dit project je brengt? Kies de vraag die je het meest aanspreekt.


Vraag 2: Welke 3 dingen zullen je bij de organisatie houden?


Vraag 3: Welke 3 dingen heb je nodig om gemotiveerd te zijn en blijven in een baan?


Vraag 4: Waardoor zou je deze baan of organisatie verlaten? Wat zou voor jou echt een reden zijn om weg te gaan? Welke dingen kun je echt niet verdragen op het werk? Kies de vraag die je het meeste aanspreekt.


Vraag 5: Vertel over de beste leidinggevende die je hebt gehad? Wat maakt dat hij of zij de beste leidinggevende voor jou was? Het antwoord vertelt je wat die medewerker nodig heeft van jou als leidinggevende en is een veel betere vraag dan: ‘Wat heb je van mij nodig?’ Dat is soms een lastige vraag om te beantwoorden. Jou vertellen over de beste leidinggevende die ze ooit hebben gehad is makkelijker.


Vraag 6: Vertel over de slechtste leidinggevende die je ooit hebt gehad? Wat maakt hem of haar voor jou de slechtste leidinggevende?


Vraag 7: Hoe weet ik wanneer je gefrustreerd bent met het werk en of je ondersteuning of hulp nodig hebt?


Elke vraag is basaal, simpel en lijkt voor de hand liggend. Echter, ik heb ruim 17 jaar zélf leidinggevenden gehad en niet één van hen heeft ooit deze vragen aan mij gesteld. En ik heb een aantal hele goede leidinggevenden gehad…

Ook als je al langere tijd met je team werkt is het nooit te laat om vragen te stellen. Je team zal het waarderen als je het doet.

Investeer vanaf het begin in een krachtige werkrelatie. Door te weten te komen wat je medewerkers motiveert en productief houdt.

Hoe beter je relatie is met je medewerkers des te beter weet je wat ze van jou nodig hebben. En van het bedrijf en de baan. En des te makkelijker is het om je medewerkers gemotiveerd en productief te houden.

Stop met gissen, start met vragen!

Vond je dit interessant en wil je meer weten? Download gratis het e-rapport:5 onmisbare prioriteiten voor succesvol en inspirerend leidinggeven

Aantal keer bekeken: 1743

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland