Compliment geven op het werk? Kun je niet vaak genoeg doen!

Op 1 maart is het Nationale Complimentendag. Gebruik deze dag eens om extra (positieve) aandacht te geven aan je collega’s!

Hoe vaak betrap je jezelf erop dat je een compliment denkt maar niet uitspreekt? Dit kunnen kleine, alledaagse dingen zijn, bijvoorbeeld ‘wat zie je er geweldig uit in die jurk’, of ‘wat ben je snel en behulpzaam’. Een oprecht compliment, gegeven op het juiste moment, kan het verschil maken tussen opgeven of doorzetten. Een compliment geven zou dus zomaar heel erg belangrijk kunnen zijn.

We hebben er een officiële dag voor nodig om elkaar te herinneren aan het belang. We zouden het veel meer moeten doen: elkaar op het werk complimenten geven. We zijn er niet scheutig mee. Je wilt niet overkomen als een slijmbal. Je wilt niet dat er meer achter het compliment wordt gezocht dan dat jij ermee bedoelt. Je wilt niet dat anderen, die ook hun best hebben gedaan, zich tekort gedaan voelen. Dus zeggen we maar niets. Het kan ook zijn dat we het compliment gewoon niet zien. Je best doen en resultaten leveren hoort er toch gewoon bij? Dat is jammer, want met een compliment geven kun je zo veel meer bereiken.

Winstverhogend
Een compliment kun je niet vaak genoeg geven. Het kan op allerlei manieren. Dr Alex Klein deed er onderzoek naar en bevestigt dat het laten blijken van oprechte persoonlijke waardering over de behaalde resultaten een sterke positieve invloed heeft op de mate van betrokkenheid en motivatie van medewerkers. En dat daarmee direct en indirect de winstgevendheid van je organisatie verbetert. Hoe meer uiting van waardering, hoe hoger de personeelsbetrokkenheid (+65%) en hoe hoger de inzetbereidheid (+43%). En daar blijft het niet bij: de procesuitvoering binnen de organisatie maakt minder fouten als er meer waardering wordt geuit door de directie (-35%), de klanttevredenheid ligt hoger (+44%) en de winstgevendheid is beter (+34%).

Harder door werken
Arjan Non van de Universiteit Maastricht deed onderzoek naar schouderklopjes en kwam tot een verrassende conclusie. Complimenten maken medewerkers niet alleen blij, ze gaan er ook harder door werken. Krijgt alleen de allerbeste van de afdeling erkenning, dan stijgt de werklust en is die stijging vergelijkbaar met het resultaat van een welgemeende opmerking aan de hele afdeling. Maar geef je een paar mensen op de afdeling een schouderklopje, dan gebeurt er iets bijzonders. Vooral de mensen die werden overgeslagen, blijken een tandje bij te zetten. Als je de mensen met de laagste productie op deze manier weet te motiveren, gaat je hele productie omhoog. Want bij veel bedrijven bepaalt de zwakste schakel het tempo. Arjan Non: ‘De verklaring voor deze uitkomst is dat mensen willen meedoen met de groep, op het niveau van de groep. Als enkelen een compliment krijgen, denken we “oh dus hier willen ze dat ik wat harder werk” en voeren we het tempo op.’

Complimenten organiseren
Elkaar complimentjes geven op het werk kun je ook organiseren met elkaar. Bijvoorbeeld bij de start van een overleg een complimentenronde houden, dan is de positieve toon meteen gezet. ‘Wat heb je dat goed gedaan!’ is toch een fijne binnenkomer. Je kunt complimentenkaarten beschikbaar stellen die collega’s aan elkaar kunnen geven, of achterlaten op je bureau. Of een complimentenmuur maken op de eigen afdeling waar collega’s complimenten van elkaar en de klant kunnen ophangen.

Een compliment geven

Hoe geef je een goed compliment? Door de manier waarop je complimenten geeft, af te wisselen: van direct (‘Ik weet dat ik dit aan jou kan overlaten’) naar indirect (‘Hoe krijg je het toch voor elkaar om telkens zo snel te reageren?’) of non-verbaal met een vette duim en/of met een bosje bloemen erbij.

Nog wat tips voor het geven van complimenten:

Wat je aandacht geeft, groeit
Het helpt enorm als je weet wat je wilt versterken of vergroten. Kijk daarom met een waarderende blik naar de ander en zie wat van waarde is. Het helpt als je voortdurend naar de ‘volheid van het glas’ kijkt, ook al is het glas maar voor 10% gevuld. Naar wat er wel goed gaat. Het is heel verleidelijk om te vallen over de 90% die niet gevuld is. Waardeer de stapjes in de goede richting: in positief denken, woordkeuze, gedrag, of bijdrage aan een project.

Maak het concreet
De grootste fout die gemaakt wordt bij het uiten van waardering is dat het vaak niet specifiek genoeg is. Ga een stapje verder dan complimenten als ‘goed zo!’ en ‘knap hoor!’ Natuurlijk zijn dit soort complimenten goed bedoeld, maar wat is nu eigenlijk precies zo goed en zo knap? De ontvanger leert hier weinig van. Wees dus preciezer: ‘Wat moedig van je, dat je je zo kwetsbaar durft op te stellen in de groep’. Dat is meteen aanleiding tot de gouden regel: ‘als je het compliment ook tegen een hond kan zeggen is het niet goed genoeg!’

Maak complimenten over gedrag
Onderzoek van onder andere Carol Dweck heeft uitgewezen dat het veel effectiever is om proces-complimenten te geven, dan eigenschapscomplimenten. Zeg dus liever ‘Wat doe je dat slim!’, in plaats van ‘Wat ben jij slim!’. Met persoonsgerichte complimenten geef je een oordeel over iemands eigenschappen, dat oordeel kan vervolgens gaan ‘vastzitten’ en verdere ontwikkeling blokkeren. Procescomplimenten gaan over gedrag, inzet of inspanning. Ze benadrukken het leerproces.

Compliment aan jou dat je dit artikel hebt gelezen!

Inspiratie nodig over de ‘De Kracht van Waardering’ voor jouw organisatie? Kijk op www.HappinessBureau.nl
Op het Event Happy People Better Business op 20 maart 2019 in Eindhoven geeft Heleen Mes de 1 uur durende workshop ‘De Kracht van Waardering’.

Aantal keer bekeken: 556

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland