DE-PERSONALISEREN
Onlangs had ik een dame, manager in functie van een groot concern en zij maakt alles persoonlijk en daar heeft zij zeer veel last van. Het kost haar veel emoties en moeilijke situaties en haar energie gaat vaak verloren aan dit onderwerp in plaats van haar werk. We hebben hier dan over een leidinggevende rol en geleid worden (door weer haar manager). Dus de personalisering bevindt zich op alle fronten. En dan heeft ze ook nog klanten al was het daar minder omdat het contact op afstand kan blijven. Het gebeurt bij haar met name met mensen die wat dichter bij komen of waar ze close mee samenwerkt.
In de eerste instantie heb ik haar een voorbeeld laten vertellen en hebben we tot aan het diepste puntje gekeken wat nou haar werkelijk bron was van het persoonlijk maken van dingen. (deze oefening doe ik met de technieken van de neurosemantiek.
Algemeen gesproken kunnen we het volgende stellen;
Wat een bevrijding als je ontdekt dat niets persoonlijk is maar dat we zelf alles persoonlijk maken! We bezitten 4 tools waar we zelf het beheer over hebben. Denken, spreken, voelen en handelen (wat we doen). Als iemand van jou iets ‘afwijst’ dan is dat altijd gerelateerd aan één van de tools die je bezit. Eén van deze tools heb je voor die persoon dus niet ingezet zoals die persoon dat graag had gezien. Het gevoel dat we afgewezen worden, is het gevoel wat we niet kunnen plaatsen, wat ons onzeker maakt, wat ons het minderwaardige gevoel geeft. Als we kunnen zien dat we niet persoonlijk worden afgewezen maar een van onze tools, waar we zelf het beheer over hebben, dan kan je er geheel anders naar kijken. Het wordt een stuk luchtiger en we zijn in staat de zogeheten ‘kritiek’ in een geheel ander daglicht te plaatsen. Het geeft zelfs bewegingsruimte om te kijken of we hier wat kunnen leren en om te kiezen één van die tools anders in te zetten.
Wat eveneens zo belangrijk is, is het geven van ge-de-personaliseerde woorden (feedback of manier van reageren of het uiten van je mening). Besef maar eens hoe prettig het is als iemand jou niet persoonlijk benadert maar refereert aan een van jouw tools. Dat voelt niet aanvallend (mocht je dat zo interpreteren). Het geeft je de mogelijk rustig te reageren en te kijken of je wat met de gegeven informatie kunt doen.

Aantal keer bekeken: 79

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland