Een tijd geleden woonde ik een presentatie bij van Nancy Dixon. Deze week schoot het me weer te binnen tijdens een gesprek over een opleidingstraject. Dr. Dixon is researcher en expert op het gebied van kennismanagement en haar lezing ging over de meest effectieve manier van leren in organisaties. Ik deel de inspiratie graag met je: dit is wat uit haar onderzoek blijkt:


De meest effectieve vorm van leren is peer-to-peer training. Een voorbeeld: in de VS hebben meerdere ziekenhuizen een gezamenlijke leervorm ontwikkeld. Hartchirurgen bezochten elkaar, niet om trainingen te volgen, maar om met elkaar mee te kijken. De een kijkt met de ander mee tijdens een operatie. Na afloop nemen ze gezamenlijk een half uur om te bespreken: wat je toen deed, waarom was dat? Ik zag je dat en dat doen, wat voegde dat toe? Zo leerden ze uit de praktijk van elkaar. Het resultaat van deze vorm van leren is dat het aantal complicaties na operaties dramatisch daalde.


Wat maakt zo’n vorm van leren nu zo effectief? Er zijn vier aspecten die hierbij belangrijk zijn:
- Collegialiteit en onderling respect: Het gaat hier om leren tussen experts onderling: er is geen externe trainer of professor. Er is sprake van leren on-the-job, misschien moet je zelfs zeggen in-the-job.
- Informele en praktische setting: Het gaat niet om een formele, verplichte setting, maar om de intrinsieke wens van betrokkenen om beter te worden in hun vak. Dat regelen ze zelf.
- Openheid en kwetsbaarheid: de betrokkenen respecteren elkaar in hun vak: niemand doet zich groter voor dan hij is. Daardoor ontstaat de mogelijkheid om van elkaar te leren, te ontwikkelen. Om met elkaar te spreken over dingen die je moeilijk vindt in je vak, waar je tegen aan loopt. En dan samen kijken welke oplossingen of mogelijkheden er zijn.
- Faciliteren en inspireren: de rol van leidinggevenden en HR in zo’n setting is vooral om vakmensen de gelegenheid te geven elkaar op te zoeken en van elkaar te leren. Niet om dit soort initiatieven te formaliseren. Dan blijkt vaak dat het opeens niet meer werkt. De magie vloeit weg.


Wat kun je doen als manager of P&O-er om zo’n effectieve vorm van leren te stimuleren in je eigen organisatie?

Drie tips:
1. Begin klein: breng de beste vakmensen bij elkaar en vraag hen samen een probleem dat is ontstaan te bespreken. Laat ze het zelf organiseren, bemoei je niet met de vorm. Geef vooral mee dat het gaat om samen tot een betere oplossing te komen.
2. Stimuleer en inspireer: geef, indien nodig, de faciliteiten in tijd, in geld, in fysieke benodigdheden. Wat vooral belangrijk is: geef vertrouwen.
3. Vergroot het succes: als het goed gaat, vraag dan deelnemers om de groep te vergroten, of nieuwe groepen te vormen. Laat het als een olievlek werken door de organisatie.


Betrokkenheid begint bij betrekken. Dat geldt zeker ook voor leren in organisaties. Als mensen open zijn naar elkaar en hun kwetsbaarheid durven tonen door te zeggen: “ik kan van jou leren”, dan ontstaat een klimaat waarin creativiteit en innovatie kan groeien.

Vond je dit artikel interessant? Download het gratis eBook Bouwen aan Vertrouwen in 7 praktische stappen op www.bubozzz.com. Ook geschreven door Marjon Bohré. Zij helpt leiders bij het vergroten van vertrouwen en verbinding. Omdat zij gelooft dat dat leidt tot betere resultaten en meer geluk.

Aantal keer bekeken: 846

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland