Sapeloosheid, prikkelbaarheid en angstaanvallen
zijn onder andere signalen van stress. 1 Op de 7 werkende Nederlanders heeft last van burn-out klachten. Burn-out klachten kun je voorkomen door de focus te leggen op gezonde voeding, beweging en ontspanning. Maar wat zijn de symptomen van een burn-out, hoe ontstaat een burn-out en wat kan men doen op het gebied van gezondheid om een burn-out te voorkomen?

Wat zijn de symptomen:
Angstaanvallen, stemmingswisselingen, vermoeidheid, verminderd geheugen, verminderd concentratievermogen, afname libido zijn symptomen van veel stressoren. Nu is acute stress niet zozeer gevaarlijk, het maakt je juist scherp, efficiënt, alert en geconcentreerd. Maar zodra de draaglast groter wordt dan de draagkracht ontstaan de problemen. Dit heeft niet zozeer alleen met een hoge werkdruk te maken maar kan ook variëren van alledaagse stresssituaties tot ingrijpende levensgebeurtenissen.

Hoe ontstaat een burn-out
Tijdens stress wordt het hormoon cortisol aangemaakt. Je cortisolhormoon helpt tijdens acute stress om een strategie te vinden om hiermee om te gaan. Vervolgens daalt je cortisolniveau en wordt je weer rustig. Zodra er sprake is van chronische cortisolniveaus stijgt je bloeddruk, je stofwisseling vertraagt, je bent minder weerbaar en slaapt slecht met alle gevolgen van dien.

Voorkomen door gezond te leven
Gezonde voeding, beweging en ontspanning kan ervoor zorgen dat je cortisolhormoon in balans blijft/wordt gebracht. Belangrijk hierbij is dat men zich richt op de opname van belangrijke voedingsstoffen zoals voldoende water, gezonde vetten, eiwitten, vezels en verteerbare koolhydraten. Indien het lichaam de voedingsstoffen niet kan opnemen, zal men in een vicieuze cirkel terecht komen.

Vloeibare Omega 3 visolie is een uitstekende stressfighter. Het vermindert de productie van diverse stresshormonen en zorgt er daarnaast voor dat er meer gelukshormoon (serotonine) wordt aangemaakt in het lichaam.

Beweging
Door aan krachttraining te doen, wordt je lichaam gevoeliger voor insuline, je maakt meer groeihormonen aan waardoor je beter slaapt en je maakt meer testosteron aan waardoor je spijsvertering ook omhoog gaat. Alles is interconnected.

Ontspanning
Sommige mensen krijgen een kick van ellende en houden van klagen. Dit werkt averechts. Belangrijk is dat je 1 keer in de week iets leuks inplant waar je gelukkig van wordt.

Vital Existence
heeft verschillende communicatietrajecten ontwikkeld om bewustwording te creëren onder de werknemers als het gaat om het bestrijden en voorkomen van overgewicht, stress en blessures. Momenteel bieden wij gratis gezondheidslezingen aan. Indien u een bijdrage wilt leveren aan de gezondheid van uw personeel neem dan contact op met www.vitalexistence.nl

Aantal keer bekeken: 143

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland