Het functioneringsgesprek als antwoord op het snap-dat-dan-syndroom

Kent u het ‘snap-dat-dan’-syndroom? Dat is een kwaaltje waar veel leidinggevenden in bedrijven aan lijden. Zij gaan er vanuit dat medewerkers zelf wel weten wat er van hen wordt verwacht en hoe zij (moeten) functioneren. Helaas is dat niet zo. Uit onderzoek blijkt dat 95% van de leidinggevenden denkt inzicht te hebben in de kwaliteiten van medewerkers. Terwijl bijna een kwart van de medewerkers vindt dat dit inzicht bij de leidinggevenden volstrekt ontbreekt.

 

Helderheid vooraf voorkomt gekissebis achteraf
De cijfers mag u meteen weer vergeten. Waar het om gaat, is dat er nogal wat misverstanden leven over wederzijdse verwachtingen. Dat komt omdat er te weinig goede gesprekken worden gevoerd. Door op van tevoren afgesproken momenten helder te zijn over de (on)redelijkheid van verwachtingen en plannen (en of die aansluiten op de realiteit), komen leidinggevende en medewerker er weer achter wat zij aan elkaar hebben.

 

Als je mij jouw e-mailadres mailt, ontvang je het artikel EENS PER JAAR KAN AL GENOEG ZIJN. Kijk ook eens naar de trailer van onze e-learningmodule Beoordelings-, functionerings- en....

 

Het GROTE gesprekkenboek
In Het GROTE gesprekkenboek worden 17 gesprekken toegelicht waardoor de indruk kan ontstaan dat leidinggevenden niets anders doen dan praten. Dat lijkt nou ook weer niet de bedoeling. Maar één keer per jaar een functioneringsgesprek voeren, moet toch haalbaar zijn? Leidinggevenden en medewerkens kunnen beginnen met een jaarlijks terugkerend functioneringsgesprek over de zes W's:
- werkbeleving
- werksfeer
- werkinhoud
- werkbelasting
- werkverhoudingen
- werkomstandigheden

 

'Ga eerst maar eens een tijdje op een gestructureerde wijze over bovenstaande onderwerpen met elkaar in gesprek. Als leidinggevenden en medewerkers hieraan gewend zijn, kan misschien later ook de wat formelere beoordelingsgesprekken geintroduceerd worden’, vertel ik in het artikel toe om vervolgens de onderstaande zes redenen toe te lichten om periodiek met medewerkers om de tafel te gaan:
1. Resultaatgericht: verbeter de zes w’s
2. Duidelijkheid: wie, wat en wanneer?
3. Goed voor de motivatie
4. Leren van ‘fouten’
5. Afspraak is afspraak
6. Feedback reduceert faalkosten

 

Meer informatie en inspiratie over gesprekken voeren en leiderschap en management in de Vdb Bibliotheek.

Aantal keer bekeken: 603

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Jacco van den Berg on 24 maart 2014 at 2:29pm

Beste Vincent,

Bedankt voor je reactie. In een functionerigsgespek wordt zeker aangekaard wat jij noemt, plus 'mijn W-tjes'. Je hebt dus zeker een punt.

Je kunt het inderdaad een belevingsgesprek (mooi woord!) noemen als er gesproken wordt hoe beiden 'er in zitten'.

Een zonnige dag.

Jacco

Reactie van vincent vrooland on 24 maart 2014 at 1:03pm

Heeft dit niet weg van een belevingsgesprek? Bij een functioneringsgesprek gaat het toch ook om de eisen die de werkgever stelt? Kwaliteit van samenwerking met collega's, toegevoegde waarde voor bedrijf/afdeling en plannen om te voldoen aan toekomstige eisen? En wellicht ook: beoordeling van klanten/afnemers?