Ik maak je ongelukkig en doe het toch. Ik word er namelijk zelf beter van.

Iets doen waarvan je weet het een ander ongelukkig maakt. Maar je doet het toch. Want het levert je meer voordelen dan nadelen op. Ik lees een verhaal over de frisdrankindustrie: Coca cola verkoopt calorierijke suikerdrank met mooie verhalen en weet dat dat obesitas veroorzaakt.  Ze gaan veranderen, beloven ze.

Het zet me aan het denken. Doen wij dat bij HR ook? Vertellen we te mooie verhalen aan een sollicitant om hem ja te laten zeggen tegen de baan. En weten we eigenlijk ook wel dat het dan tegenvalt? Wat doen we eraan?


Mismatch op de koop toe
Het lijkt niet vaak te gebeuren: mismatches op de koop toe nemen om vacatures te vervullen. Maar ik schrok van een aantal cijfers uit een eerder rapport van Hay Global (2014) over volume recruitment:

  • 48% van de recruiters geeft aan dat ‘front line’ medewerkers vroegtijdig vertrekken omdat voorgehouden toekomstverwachtingen niet overeenkomen met de werkelijkheid.
  • 37% van de volume recruiters huren bewust ongeschikte kandidaten in om een rol snel in te kunnen vullen.

Je huurt mensen in en je weet dat het niet goed afloopt. Met alle gevolgen voor organisatie en medewerker. Maar je haalt je target voor het volume dat je moet rekruteren. En je krijgt je bonus. Hoe verandert dat gedrag?


Frisdrankindustrie gooit roer om
Laten we kijken naar de Cola industrie die het roer omgooit: Coca cola stopt veel suiker in zijn cola, 35 gram in een blikje. Dat is niet goed voor de gezondheid van de drinkers volgens de World Health Organisation . Dat weet Coca Cola ook wel. Maar het levert ze veel succes en omzet op. Dat verandert dus volgens het FD bericht: De omzet van suikerhoudende frisdranken daalt omdat mensen bewuster met gezondheid omgaan. En er komen suikertaxen in verschillende landen die frisdrank duurder maken. Twee redenen waardoor consumenten minder producten met suiker kopen. De druk door de gebruikers en overheid zorgt voor ander gedrag van de frisdrankindustrie.
Daarnaast speelt de groei van de alternatieve markt met gezonde drankjes een rol: Die groei is explosief zoals ‘water met een smaakje’ van 50% tot meer dan 100%. Deze markt loont beter.

Pressie en een alternatief
Druk dus. En een alternatief dat meer oplevert. dat zorgt voor verandering.  Ook voor recruitment zorgt het voor ander gedrag en een realistisch verhaal op de arbeidsmarkt.

Een paar ideeën:  

  • Druk vanuit de organisatie: Door een hoog verloop of demotivatie van nieuwkomers ontstaat die druk meestal vanzelf vanuit de organisatie. Lijnmanagers accepteren dit niet. Hoewel: Er zijn organisaties die het op de koop toe nemen dat mensen snel vertrekken: ‘het is nou eenmaal zo dat mensen hier niet blijven. We zoeken wel weer nieuwen’.
  • Druk vanuit de arbeidsmarkt: Een groot verloop heeft impact op het imago van de organisatie. Zeker met de komst van sites als Glassdoor.com, die reviews van sollicitanten en medewerkers over de organisatie zichtbaar maken. Daardoor wordt het lastiger ‘even een nieuwe te zoeken’.
  • Alternatief: Recruiter bonus voor retentie: De meeste recruiters hebben een target en bonus voor het aantal kandidaten. Maak een target voor retentie en kwaliteit: ‘na xxx maanden werkt nog xxx% bij de organisatie’. Dat verlegt de focus.
  • Alternatief: Zien is geloven: een realistisch verhaal op de markt zorgt dat niet gemotiveerde kandidaten afhaken. En de anderen weten waar ze aan beginnen. Een voorbeeld van Realistic Job Profiling: Bij de Efteling sta je ook bij de attractie wanneer iemand heeft gespuugd.

Aantal keer bekeken: 334

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland