Mensen motiveren? 4 redenen om dat juist niet te doen!

Geregeld zie ik artikelen op LinkedIn en internet voorbijkomen over hoe je mensen het beste kan motiveren. Terwijl er belangrijke redenen zijn om mensen juist niet te motiveren. Lees hieronder welke dat zijn!

1e reden: hoe meer jij motiveert, hoe afhankelijker mensen worden. Hoe meer jij voor anderen gaat bepalen wat zij belangrijk moeten vinden, hoe meer je de verantwoordelijkheid bij die ander weghaalt. En daarmee neemt de afhankelijkheid bij mensen toe - hoe onbedoeld ook. Zij worden steeds afhankelijker van jouw keuzes en besluiten – die daarom ook steeds vaker van jou worden gevraagd. Gevolg? Als jij niet kiest, gebeurt er ook niets – omdat mensen gaan wachten. Hun inbreng wordt immers niet gevraagd of (door jou) belangrijk gevonden…

2e reden: mensen voelen zich niet gezien/gehoord als je ze gaat motiveren. Want wat gebeurt er eigenlijk bij mensen als je hen gaat motiveren? Dan vraag je niet waarvoor zij zich in willen zetten, maar ga je er bijvoorbeeld vanuit dat zij dat niet weten, dat zij graag willen dat jij dat voor hen bepaalt en/of dat jij dat beter voor hen kan bepalen. Dat helpt niet om mensen in beweging te krijgen. De kans is groot dat zij zich niet gezien of gehoord voelen in wat voor hen belangrijk is, in wat zij na willen streven. Terwijl iedereen echt wel wat nastreeft – zie ook de derde reden.

3e reden: mensen hebben al motieven. De vraag is wat mensen met hun eigen motieven (kunnen) doen als jij ze gaat motiveren. Denk bijvoorbeeld aan de Ajax fan die opeens ook voor PSV moet zijn. Of andersom. Dat gaat toch niet werken!? Sterker nog: de motieven die mensen al hebben, zijn niet uit te schakelen. Ze kunnen zelfs jouw streven in de weg (gaan) staan. Omdat er momenten kunnen komen dat zij tussen beide motieven moet kiezen, en wat is dan belangrijker? Gevolg van zo’n ‘gedwongen’ keuze dat dat allerlei gevolgen heeft waar jij vervolgens druk mee bent…

4e reden: enthousiasmeren heeft wel effect. Mensen hebben van nature motieven, maar niet iedereen is zich daarvan even bewust of daar even bewust mee bezig. Het mooie is: vaak kunnen hun motieven ook bijdragen aan wat je als organisatie wil bereiken. Denk aan doelen, de gewenste cultuur of relatie met klanten. Als mensen hun motieven kennen maar van nature of op dat moment niet snel enthousiast zijn, dan komen zij makkelijker in beweging door hen te enthousiasmeren. En dat wordt weer makkelijker door het belang van hun bijdrage te zien en waarderen!

Kortom: help mensen uitzoeken wat hun motieven zijn (waar zij voor ‘staan en gaan’). Als zij (daardoor) hun motieven kennen, verken dan hoe die bij kunnen dragen aan wat jullie organisatie voor jullie klanten wil betekenen. Daardoor vergroot je ook de verbinding van de mensen met de missie van de organisatie, doe je recht aan hun intrinsieke motieven en is extrinsieke motivatie niet nodig!

Aantal keer bekeken: 55

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland