Werkstress is en blijft beroepsziekte nummer 1 maar veroorzaakt ook fysieke klachten. Langdurige stress veroorzaakt hoofd-nek en rugklachten, slapeloosheid, hyperventilatie, koude handen /voeten, wazig zien, hoge bloeddruk/ hartklachten, maag /darm klachten, duizeligheid en men is vatbaarder voor ziektes en infecties. Het kan dus voorkomen dat de oorspronkelijke stressor is verdwenen maar dat de lichamelijke klachten die hierdoor zijn ontstaan een nieuwe stressor vormen.

Langdurige stress

Kortdurende stress is niet ongezond en heeft zelfs een positieve invloed op je gezondheid. Langdurige stress daarentegen zorgt voor fysieke klachten doordat de spieren van bijvoorbeeld hoof-nek en rug voortdurend aangespannen zijn en onvoldoende tijd krijgen om te herstellen. De spieren verzuren en kunnen pijnlijk aanvoelen. Dit proces kan ook s ’nachts ontstaan waardoor het lichaam bij het opstaan verstijfd is.

Fysieke klachten door stress

Langdurige stress leidt uiteindelijk naar een burnout omdat de stress zich blijft opstapelen en men geen rust inlast om te herstellen. Symptomen van fysieke klachten door langdurige stress:

- constant rug en nek klachten

- stijfheid bij het opstaan

- regelmatig hoofdpijn

- vermoeidheid

- gewichtstoename in vet

Luister naar je lichaam

Er zijn verschillende manieren om stress te voorkomen en te bestrijden waardoor je mentaal en fysiek weerbaarder wordt:

1. Let op je voeding

Vermijd suikers en bewerkt voedsel zoals vruchtensappen. Probeer niet teveel koffie te drinken ( niet meer dan 2 koppen koffie). Cafeïne leidt tot de aanmaak van adrenaline en dit levert een stress reactie op. 

2. Probeer voldoende te slapen, het liefst 8 uur.

Slapen is belangrijk voor het herstel van je lichaam, zowel mentaal als fysiek. 

3. Start met bewegen

Joggen, wandelen en fietsen zijn prima manieren om stress te verminderen. Onderzoek toont aan dat bewegen veel effectiever  is (zowel op de korte als op de lange termijn)  dan anti depressiva. 

4. Las regelmatig een rustpauze in,door de gehele dag.

Het is belangrijk om een goede balans te creëren tussen ontspanning en inspanning. Vooral voor de collega's die nauw betrokken zijn bij de organisatie en de collega's die perfectionistisch zijn. Zij lopen een vergroot risico om een burnout te krijgen. 


5. Plan elke week iets in waar jij een glimlach van krijgt.

Tijd inplannen om leuke dingen te ondernemen kan ervoor zorgen dat klachten verminderen. Soms is het lastig in ons drukke bestaan om echt tijd voor onszelf vrij te maken. 


6. Zoek hulp indien stress symptomen aanhouden.

Check je stress

Het kan handig zijn om te achterhalen of jij een vergroot risico loopt op een stress-ziekte. Hierbij kun je eventueel de DRAM vragenlijst gebruiken of de vragenlijst via: check je werkstress. 

DRAM VRAGENLIJST:

http://zelfvertrouwen.nl/page.php?page=386

Check je werkstress:

https://www.facebook.com/checkjewerkstress/app/382042151933513/

Aantal keer bekeken: 1491

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland