Strategisch recruitment: Verantwoordelijkheid = betrokkenheid = resultaat

Moderne bedrijfsvoering kan niet zonder recruitment. Vroeger was dit niet anders, maar tot 15 jaar geleden bestond recruitment niet als functie. Het was een taak voor HR, of zoals in de meeste gevallen een vorm van dienstverlening. Werving & selectiebureaus hebben hier een prima boterham aan verdiend.

De laatste jaren beschikken steeds meer bedrijven over een corporate recruiter of zelfs een recruitmentafdeling. Deze is niet in alle gevallen vanuit een kostenbesparing opgezet. Er zijn bedrijven die hebben recruitment een prominente positie in het bedrijf gegeven. Dat kan als functie (recruiter) of als KPI. In het laatste geval ligt deze meestal bij HR. Soms bij een lijnmanager.

Nu de crisis op zijn einde lijkt te zijn en er een ommekeer te verwachten is op de arbeidsmarkt, kan recruitment haar waarde nog meer bewijzen. Denk aan door- en uitstroom, maar recruitment is ook communicatie en marketing en er zijn voorbeelden dat recruitment sales is!

Succesvolle bedrijven laten zien dat recruitment veel meer is dan goede mensen binnen harken. Voor het grootste deel kan ieder bedrijf over dezelfde middelen beschikken. Mits deze te koop zijn. Wat betreft personeel werkt dat anders. Je kunt stellen dat personeel te koop is, maar de keuze om voor een bedrijf te willen werken wordt slechts voor een klein deel bepaald door het salaris wat geboden wordt.

Goed personeel maakt het verschil. Iedereen die met slecht functionerend personeel heeft gewerkt, weet dat. Bedrijven die dit onderkennen en naar handelen hebben en houden een voorsprong.
Recruitment is hét strategisch instrument wat ieder bedrijf kan en eigenlijk moet gebruiken. Niet als maatregel maar als vereiste. Recruitment zou voor iedere (lijn)manager, HR of directielid een cruciale KPI moeten zijn.

Waarom voert een manager beoordelingsgesprekken met medewerkers maar wordt deze manager niet afgerekend op het kwantitatief en kwalitatief op orde houden van het team?

Verantwoordelijkheid leidt tot betrokkenheid. Betrokkenheid tot resultaat.

Aantal keer bekeken: 1056

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland