Van welk beoordelingsgesprek heb jij het meeste geleerd?

In het GROTE gesprekkenboek schrijf ik samen met Anita Vergouwe, gemeentesecretaris van de gemeente Gorinchem over het hoe, wat en waarom van beoordelingsgesprekken. December is niet alleen een feestmaand maar ook beoordelingsmaand. Menig leidinggevende kan nu al ’s nachts de slaap niet vatten opdat hij/zij zich nu pas realiseert dat de drie uitgangspunten van beoordelen niet in acht zijn genomen. Meer hierover in mijn blog Drie aanvliegroutes voor objectieve beoordelingen. Wat kan er nog meer fout gaan in en om beoordelen?

Als je mij jouw e-mailadres mailt, ontvang je een opsomming van een aantal beoordelingsfouten en de 10 gouden feedbackregels.

Beoordelingsfouten
In het GROTE gesprekkenboek licht Anita Vergouwe in haar hoofdstuk de volgende drie beoordelingsfouten toe:

Beoordelingsfout 1: projectie
Een veel voorkomende beoordelingsfout is projectie. Bij projectie verheft de beoordelaar zijn prestaties en gedrag tot de norm. Als de beoordelaar zelf 80 uur per week werkt, beoordeelt hij het beoordelingscriterium Inzet met een onvoldoende als medewerkers (met een arbeidscontract van 38 uur per week) ‘slechts’ 50 uur werken. Beoordelen is functiegebonden en hetgeen vooraf is afgesproken (helderheid vooraf voorkomt gekissebis achteraf) is de norm.

Beoordelingsfout 2: van horen zeggen
In het beoordelingsgesprek licht de leidinggevende zijn oordeel over het functioneren van de medewerker toe. Als de medewerker dan om feiten en voorbeelden vraagt en de leidinggevende gebruikt woorden en zinnen als ‘ik heb de indruk, men zegt en ik heb gehoord’, dan krijgt de leidinggevende het lastig. Een beoordeling is gebaseerd op feiten en deze feiten heeft de leidinggevende de afgelopen beoordelingsperiode ‘teruggegeven’. Beoordelen (lees feedback geven) gebeurt dagelijks en daardoor kent een beoordeling geen verrassingen, maar is het een optelsom van de uitkomsten van alle feedbackgesprekken. Niets meer en niets minder.

Beoordelingsfout 3: recente gebeurtenissen zwaarder mee laten wegen
Een recente gebeurtenis (positief of negatief ) wordt door menig leidinggevende voor een onevenredig groot deel in het eindoordeel meegewogen. Dit is fout. Een beoordelingsperiode bestrijkt veelal een periode van twaalf maanden. Dus een voorval (positief of negatief) dat de laatste maand heeft plaatsgevonden, wordt afgezet tegen alle feiten die in de andere elf maanden van het beoordelingsjaar hebben plaatsgevonden.

Het meest leerzame beoordelingsgesprek
Ook vertelt Anita openhartig over een geleerde les. Hierna volgt het antwoord op de vraag van welk beoordelingsgesprek zij het meest heeft geleerd.

‘Ooit moest ik, nadat ik nog niet zo lang in dienst was, een beoordelingsgesprek houden met een medewerker. Bij de voorbereiding liet ik me leiden door informatie van anderen en door eerdere beoordelingen die redelijk tot goed waren en nam deze over. Na verloop van tijd begon mijn eigen beeld van de medewerker vorm te krijgen en dit beeld bleek anders te zijn dan dat van mijn voorganger. Dit heeft de nodige strijd opgeleverd; leg maar eens uit waarom je, zonder dat de medewerker wezenlijk anders is gaan functioneren, nu op een onvoldoende score uitkomt! Ik heb daarvan geleerd dat je altijd je eigen oordeel moet vormen. Kun je dat niet doordat je nieuw bent, stel de beoordeling dan uit’.

Beste HR-baser, van welk beoordelingsgesprek heb jij het meeste geleerd?


Jacco van den Berg
www.vandenbergtraining.nl

Aantal keer bekeken: 1118

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Alexandra van Hasselt on 8 februari 2011 at 3:08pm
Ik zou het graag ontvangen.
Alvast bedankt!
advanhasselt@hotmail.com
Reactie van Conny Althuizius on 8 februari 2011 at 11:59am
Hallo Jacco,

Wil je mij ook de opsomming sturen?
Alvast bedankt.

Groet,
Conny Althuizius
conny.althuizius@covidien.com
Reactie van Angela Manders on 27 december 2010 at 2:19pm

Hallo Jacco,

 

Mag ik de opsomming van een aantal beoordelingsfouten plus de tien gouden feedbackregels van je ontvangen op mijn mailadres amanders@bexcommunicatie.nl

Reactie van Esmé van Gelder on 12 december 2010 at 5:20pm

Hoi Jacco,

 

Graag ontvang ik de 10 gouden feedbackregels van je!

 

Groet,

Esmé

nederland65@hotmail.com

Reactie van Sonja Langen on 11 december 2010 at 8:24pm

Hallo Jacco,

Ook ik ontvang graag je artikel over de 10 beoordelingsfouten.

Groet, Sonja Langen

s.langenquee@gmail.com

Reactie van CdeBruin on 7 december 2010 at 4:36pm
Beste Jacco,

Heb je laatst de reactie van 1 van onze prinsen gezien op zijn beoordelingsgesprek?
Zijn beoordelingsgesprek waarbij hij ontwikkelpunten kreeg van zijn leidinggevende is hem het meest bijgebleven, omdat hij "eindelijk" het gevoel had dat hij " eerlijk" werd beoordeeld op zijn competenties en niet op zijn status.

Moest ik aan denken bij jouw oproep.

Groet,
Cindy
HR Interim Professional
Reactie van Nynke Doorenbos on 6 december 2010 at 10:37pm
Dag Jacco,

Je hebt vele fans, ik ben er een van. Ontvang graag je artikel over 10 beoordelingsfouten.

Groet!
Nynke
nynke_doorenbos@hotmail.com
Reactie van Eline Quist-Molendijk on 6 december 2010 at 11:00am
Beste Jacco,

Wil je mij de 10 beoordelingsfouten toemailen?
Alvast bedankt!

Mvg,
Eline Quist
Reactie van kitty.schagen on 5 december 2010 at 3:46pm
beste Jacco een leuk artikel en zie graag de feedback regels en de opsomming.
Alvast bedankt
Kitty.schagen@stenden.com
Reactie van Cobi Sloof on 2 december 2010 at 4:38pm
Beste Jacco,

Inderdaad een heel interessant artikel. Ik ontvang ook graag de opsomming en 10 gouden feedbackregels. Mijn e-mailadres is c.sloof@wareco.nl.

Vast bedankt,
Cobi